Priče o bosanskim vladarima (1)
Autor: dr. Ibrahim Kajan
U svakom našem osobnom identitetu sadržane su ne samo
spoznaje vremena u kojem živimo, nego i spoznaje o prošlim vremenima, podaci i
o našim precima, o našem porijeklu i zemlji,
o historiji države, njezinih uspona i padova, ali i o mitovima i legendama kojima smo
popunili one praznine koje historija kao
znanost nije uspjela rekonstruirati niti pouzdano ispričati.
BOSNA
Njezino drevno jezgro - zemlja je slavnog Kulina bana
A jedna od čudnih misaonih krilatica stoljetnog pamćenja
koje je djed prenosio na unuka, u Bosni i prostorima bosanskog
jezika – glasi ovako: „Od Kulina
bana i sretnijeh dana“. Ne znamo ko je
prvi izgovorio tu rečenicu, ne znamo ni kada, ali znademo da donosi neki glas,
vijest iz dubine povijesti naše izvorne domovine koja je nekada davno bila
sretna zemlja. Je li to mit, je li predaja, ili je istinita misao koja je
vrijedila do trena dolaska nesreća u „Zemljicu Bosnu“ kako ju je prvi put u
historiji spomenuo bizantski car Porfirogenet polovicom 10. stoljeća u svom
čuvenom spisu De administrando imperio.
Došao je taj tajnoviti čovjek na prijestolje bana, vladara
bosanskog godine 1180. i vladao je pune 24 godine, do 1204. Vladao je (najčešće
) neovisno i snažno, vojnički i državnički mudro. Održavao je uspješno svoju malu zemlju između
velikih sila – Bizanta i Ugarske, kao između Scile i Haribde. U godinama
uspona, vojno ju je ojačao i proširo granice svoje vlasti cijelim slivom rijeke
Bosne, utkivajući u svoj državni prostor Usoru i Soli, bogate srednjobosanske
župe.
Ti vojni uspjesi Kulina bana najbolje pokazuju rast moći države – jer, onaj ko je siromašan, ne vodi ratove niti osvaja nove prostore. Podloga je svakako bila u privrednoj djelatnosti, u rudnim bogatstvima, u trgovinskim razmjenama sa susjednim državama – ponajviše sa Dubrovnikom, s kojim je sklopio i u poseban trgovački ugovor, u nauci poznat kao Povelja Kulina bana. Taj je dokument izdan 29. VIII. 1189., pa je posljednjih desetljeća poseban predmet proučavanja njegov lingvisički, jezički aspekt, a historiji je posebno zanimljiv po sadržaju. Iz sadržaja se dobro uočava da je bosanska država izrasla, da je čvrsto na svojim nogama, i da je njezina moć u usponu.
Ti vojni uspjesi Kulina bana najbolje pokazuju rast moći države – jer, onaj ko je siromašan, ne vodi ratove niti osvaja nove prostore. Podloga je svakako bila u privrednoj djelatnosti, u rudnim bogatstvima, u trgovinskim razmjenama sa susjednim državama – ponajviše sa Dubrovnikom, s kojim je sklopio i u poseban trgovački ugovor, u nauci poznat kao Povelja Kulina bana. Taj je dokument izdan 29. VIII. 1189., pa je posljednjih desetljeća poseban predmet proučavanja njegov lingvisički, jezički aspekt, a historiji je posebno zanimljiv po sadržaju. Iz sadržaja se dobro uočava da je bosanska država izrasla, da je čvrsto na svojim nogama, i da je njezina moć u usponu.
Od četiri primjerka povelje, dva su sačuvana: jedan se čuva
u Dubrovačkom arhivu, a drugi u Petrogradskom muzeju. Tekst u cjelini glasi:
U ime oca i sina i
svetago duha. Ja ban bos ́nski Kulin prisezaju tebi
Kneže Krvašu, i vsim
građam dubrovčam pravi prijatelj biti
vam
Od sele do vika, i
prav goj držati s vami i pravu viru, do
kole sam živ. Vsi Dubrovčane
Kire hode po mojemu
vladanju, trgujući, gdi si kto hoće kretati,
Gode si kto mine,
pravov virov i pravim srcem držati je bez vsakoje zledi,
Razve sšto mi kto da
svojov voljov poklon, i da im ne bude od mojih
čestnikov sile, i do
kole u mene budu, dati im svit i pomoć kakore i sebi, kolikore može
bez vsega zloga
primisla, tako mi big pomagaj i sije sveto evanđelije. Ja Radoje dijak bana
pisah siju knjigu poveljov banov od roždstva Hristova tisuća i sto osamdeset i
devet lit, miseca augsta u dvadeset i devet dan, usičenja glave iovana
Krstitelja.
Povelja Kulina bana, 29. VIII. 1189.
Osim tog akta koji potvrđuje državnost Bosne kao samostalne
države, slavnog samog po sebi, posebno je historijski značajan jedan spor,
historijski dokumentiran i dobro poznat. Spor je, naoko, crkvenog karaktera,
ali je u to doba bio puno više od toga, prvorazredno državno pitanje i državni
problem. Vjerska osjećajnost većine Kulinovih podanika bila je vezana za Crkvu
bosansku, autentičnu kršćansku interpretaciju utemeljenu na dualističkom učenju
(bog dobra i bog zla, odnosno da je duhovno od Boga a materijalno od sotone, bez
krštenja i crkenih sakramanata, vjerovanje da je Isus sin čovječji a ne sin
Božji itd.), čije pripadnike znanost imenuje kao bogumile ili patarene.
Bošnjani su sami sebe zvali „krstjanima“ a drugi koji su ih poznavali - nazivali su ih po narodnom imenu i njihovu
plemenitom karakteru: „Dobrim Bošnjanima“.
Krajem 12. stoljeća Kulina bana denuncirao je „dukljanski
kralj Vukan“ samom papi Inocentiju III., da se u Bosni širi guba hereze, krovovjerje, prizivajući zapravo
križarsku vojnu protiv Bosne a isodobne sebi utirući put za njezino
prisvajanje. Delegacija zadužena da ispita vjerodostojnost tužbe, susrela se s
Kulinom banom na Bilinom polju (Zenica) 1203. godine. Literatura nerijetko taj
skup naziva „Saborom na Bilinu polju“. Papin je izaslanik Kazamaris, u
prisutnosi Kulina bana, ispitao veliku skupinu vjernika - ispitujući njihovo poimanje katoličanstva
odnosno moguće skretanje u herezu. Da bi spasio Bosnu od križarske vojske koju
je, na papin zahtjev, već pokrenuo ugarski kralj Emerik, Kulin ban „popušta“ i
javno prihvaća kršćansko učenje koje naučava i širi Sveta rimska crkva
katolička. Bosna je tako spašena, ali i nastavila, čim je rimska delegacija
pokazala leđa Bošnjanima i napustila Bosansku banovinu, da ljubi samo jednu
crkvu, Crkvu bosansku, s didom na njezinu čelu.
Povjesničari su
pokušavai ispitati porijeklo zanimljivog i zagonetnog, stoljetnog
pamćenja Kulinovog imena, i to pamćenja punog mitske slave – kakvo se nije
javljalo ni prije ni poslije Kulina bana. Njegovo se doba imenuje „zlatnim“,
uzdižući ga na nad svakim drugim i izdvajajući ga od svakog drugog. Jedan je
slavni franjevački ljetopisac (Lašvanin) zapisao: „U vrime njegova banstva
Bosna bi najsrićnija i najobilatija.“ I dubrovački pisci tvrde u svojim
zapisima da je Kulinova Bosna bila sretna i blagoslovljena. Oni zapažaju da je
baš on prvi započeo svoju državu izgrađivati, zvati strance i otvarati rudnike
željeza i srebra. Ipak, historičari posebno podvlače da je spomen na Kulina
bana ostao u takvu sjaju kao nijedno drugo, zbog vjerskog mira koji se širio i
štitio nad cijelom Bosnom.
Izvor:
DIWAN, br. 3, april 2012.
..kad god odem na Bjelašnicu i gledam te mnogobrojne stećke gotovo mi pođu suze zamišljajući patarene kako se sklanjaju pred silom...
OdgovoriIzbriši