Historija iz
zasjede
Piše:
Ibrahim Kajan
Vozeći
Miroslava Krležu kružnim tokom oko Meštrovićeva Umjetničkog paviljona, Enes je Čengić
slušao i pamtio što mu je taj „besmrtnik“, nerijetko i bez „izazvanog“ povoda,
govorio. U nedjeljnu 16. VI. 1974., Čengić je zapisao Krležine riječi:
„Vidite ovu
zgradu? Savršeno je glupo postavljena, zatvorila je vidike prema starom gradu.
Arhitektonski ju je riješio Meštrović u spomen kralju Petru I. Oslobodiocu.
Naime, Zagreb mu je morao podići neki spomenik pa su se dogovorili da to bude
spomen-galerija. Za vrijeme rata adaptirali su je u džamiju i sagradili tri
minareta. Nije ih trebalo rušiti, jer su najveći dio bogomolja širom svijeta
gradili moćnici, silnici, pa ako hoćete i krvnici, oni su nestali, ali su
graniti ostali. No, eto, nekima je smetala. Zagrepčanima svakako nije.“
Meštrovićev Umjetnički paviljon Kralju Petru I. Oslobodiocu
"Pavelićeve Džamija u Zagrebu"
Zašto je zapravo
srušena zagrebačka džamija? Službeno je obrazloženo da je srušena na traženje
zagrebačkih muslimana zbog toga što ju je sagradio poglavnik tzv. NDH Ante Pavelić.
Raspoloživa
arhivska građa, dijelom obrađena i objavljena, pokazuje da je i jedno i drugo
tumačenje na dosta klimavim nogama. Naime, ideja o gradnji džamije u Zagrebu u
javnom je opticaju od 1912., kada je Zagreb posjetio tada poznati Husein-beg
Bišćević. Skupljanje novčanih sredstava za gradnju, započelo je neposredno
nakon tog posjeta. Godine 1916. islam je priznat u hrvatskom Saboru, pa je
reis-ul-ulema Džemaludin Čaušević, u svojstvu poglavara svih muslimana u Austro-Ugarskoj
Monarhiji, imenovao prvog vojnog imama u zagrebačkom garnizonu. Potom je, 1917.,
u Zagrebu formirana mulimanska bogoštovna općina, ubrzo podignuta na rang
muftijstva. Prikupljeni prilozi za gradnju
džamiju, dosegnuli su 100.000 kruna. Gradsko je poglavarstvo dalo provizorno građevinsko
odobrenje i darovalo zemljište na kojem je danas zgrada Novinarskog doma. Nakon
I. svjetskog rata nastojanja na gradnji džamije su gotovo zamrla. Dobrom voljom
Gradskog poglavarstva odobrena je adaptacija dvaju stanova u općinskoj zgradi u
Tomašićevoj 12 i u njoj je otvoren mesdžid 29. 11. 1935. Tada je oživjela stara
ideja pa je utemeljena Zaklada za izgradnju
džamije, u kojoj je bilo niz uvaženih muslimana, među kojima i čuveni slikar
Omer Mujadžić, veliko ime u medicini prof. dr. Ibrahim Ruždić i plodni pedagoški
autor Salih Ljubunčić. Zaklada, osnažena značajnim prilivom novca za izgradnju
džamije, dobila je i novu građevinsku lokaciju na Zelengaju. Početak II. svjestkog
rata je, kao i prvi put, zaustavio sve
aktivnosti oko džamije. Tek tada se u gradnju džamije upliće politika i
poglavnik Pavelić. Za govornicom Sabora,
Poglavnik je „otvorio priču“ o Meštrovićevom Paviljonu: „Ovaj hram umjetnosti
nosi na sebi žig robovanja. Ja ne mogu ovaj žig dostojnije izbrisati, nego da
iz ovoga hrama učinim džamiju.“ Tako je džamija, ni kriva ni dužna –
zloupotrebljena.
Ante Pavelić
- kako ističe prof. Salih Ljubunčić u pismu-apelu da se hram ne ruši tadašnjem
reisu 1945. - nije za gradnju džamije dao ni jedne vlastite kune; izgrađena je gotovo
u potpunosti od priloga vjernika prikupljanih od 1912. do 1944. kada je otvorena
uz pompu endehaških krugovala i režimskih novina. Mediji su je nazivali, očito tiho
nagovoreni - „Poglavnikovom džamijom“.
Kada je
sekretar IX. rejona pozvao zagrebačke muslimane na posebnu sjednicu na kojoj bi
se izjasnili o rušenju džamije, od 20.000 muslimana, došlo je tek nekoliko
stotina građana. „Od prisutnih potpisana je molba na Narodni front od 12 lica,
a od njih 8 komunista. Prijedlog je iako krnjav, dostavljen Narodnom frontu i u
1949., u proljeću, u roku od tri dana džamija je srušena. Radilo se i po noći
sa reflektorima, motornim bušilicama i drobilicama (...). Unutrašnja dekoracija
arabeski je premalterisana a kameni mihrab je stučen. Džamija je bila
prekrivena ćilimima naručenim za vrijeme rata iz Turske. Svi tepisi (serdžade)
i ćilimi su zatim preneseni u dvorac maršala Tita na otok Brioni – i oni danas
ukrašavaju salone za prijem gostiju“ – svjedočio je Šemso Dervišević, emigrant, 1960. godine u
ciriškim „Bosanskim pogledima“.
Iz Krležine
opaske se naslućuje da je postojao ideološki razlog njezina rušenja, ali i
kritika tog stava: bogomolje su širom
svijeta gradili neki silnici ili krvnici, ali su „graniti ostali“. Osim jednog –
Džamije u Zagrebu!
(9. maja 2015.)
Nema komentara:
Objavi komentar