Behar, br. 31, 1997., naslovna strana: Safet Zec
Piše: Ibrahim Kajan
Davno je rečeno da je čovjekovo biće oslonjeno na dvije
stvarnosti: na unutrašnju (osobnu, intimnu) i vanjsku (zajedničku, društvenu).
Prispodobe su moguće i u brojnim inačicama života kulturno-društvenog bića
manjinskih zajednica, u našem slučaju bošnjačke nacionalne manjine u Republici
Hrvatskoj.
Vjerska, društvena ili nacionalna manjina, bila ona madžarska
ili bošnjačka, bila njemačka ili romska, imaju nekoliko ključnih i zajedničkih
problema, a svi, dakako, izviru i uviru u istu točku vlastite, ponekad i
neurotične, brojčane minimalnosti: njihovi te programi uvijek ili naizmjenično
zapinjati bar na jednom od dva "prirodna problema" ili na oba
istodobno: manjkom ljudi (kreatora programiranih kulturnih, društvenih, vjerskih,
političkih ili humanitarnih životnih oblika) i/li manjkom materijalnih
sredstava (novca, prostora, tehnike).
Zbog toga, ne treba ni pogađati - nužnost suradnje među samim
manjinama postaje vrlo poželjnom, a unutar (organiziranih udruga i institucija)
same manjine - gotovo bih se usudio reći - doslovnim imperativnim diktatom!
Moranjem!
Ako se prelista Behar,
ako se pregledaju tekstovi i potpisi u Behar
Journalu, ako se stekne uvid u programske realizacije koje je u ovih pet-šest
godina ponudilo Kulturno društvo Bošnjaka Hrvatske Preporod ukupnoj zagrebačkoj
i izvanzagrebačkoj javnosti - onda te se nepobitno ustvrditi vrlo visoki
stupanj obaju razina suradnje - i s nebošnjacima i unutar interesnih bošnjačkih,
dakako i vjerskih, udruga i zajednica. Nijedna suradnja nije polučena ni silom
ni svojatanjem, nije ostvarena ni lažnim patronatom nad drugom
"manjom" organizacijom, ali niti nekom "nacionalnom neskromnošću"
dušebrižničkog odnosa glede nenacionalnih udruga: ostvarena je plemenitim
interesom onoga komu je namijenjena.
Zbog te ostvarene prošlosti ispunjene prilično dobrim
primjerima, na kojima bi se tek trebala prepoznati i strukturirati buduća
planska mjesta suradnje, zapanjujuće je morala izgledati svojevrsna platforma
za suradnjom (upućena i Preporodu), a potpisana imenom Glavnog imama Zagrebačke
džamije. Taj je tekst postao javan čitanjem na savjetovanju članova Ilmijje, a
objavljivanjem u Behar Journalu, puštamo
ga u opticaj i na pročitavanje zainteresiranim čitateljima.
Poslanica ima dvije razine: "teoretsku", koja
utemeljuje poziciju Islamske zajednice u našem (bošnjačkom) narodu, i
"konkretnu", koja kritički zahvaća rad Preporoda, Stranke demokratske
akcije Hrvatske, Nacionalne zajednice Bošnjaka Hrvatske, te nekih neimenovanih koji
"troše značajna sredstva" na iznajmljivanje prostora...
Glavni imam kaže: „Islamska zajednica, kao uostalom i
vjerske zajednice (crkve) drugih evropskih naroda, poslije države, predstavlja
najširi okvir: Ona je neka vrsta „duhovne države“ svoga naroda“. Po tome,
smatra autor, Islamska se zajednica nipošto ne može svrstati u obične
(muslimanske, bošnjačke) udruge. Pošto je dakle Islamska zajednica struktura
odmah iza države, onda Glavni imam ima potpuno pravo uputiti možebitnu pohvalu
ili se obrecnuti na svaku (muslimansko)bošnjačku udrugu, kao što to sad čini;
već sutradan ćemo se moći nadati, ako budemo neposlušni, i nečemu što se u
crkvenim institucijama zvalo anatemom, izgonom iz "društva posvećenih"!
Što li će tek biti s pojedincima i idejnim skupinama, za koje još nedostaje
(zasad samo neizgovoreni) leksički par - ovca
i stado - pa da se kompletira zanimljivi način razmišljanja zagrebačkog
Glavnog imama.
Vjerojatno se nećemo prevariti u procjeni da takav stav neće
ohrabriti onaj dio Bošnjaka, do kojeg nam je navodno izuzetno stalo, a koji su
po vlastitom osjećanju svijeta – gnostici ili ateisti. Kad se takvi smatraju članovima
kulturnog društva, humanitarne udruge, političke stranke - onda oni ne očekuju
da ih na bilo kakav društveni način zastupa predstavnik vjerske udruge - vjerskom
udrugom.
Nažalost, što nedavno reče predsjednik Sabora IZ Hrvatske,
i Islamska zajednica možda i nehotice pridonosi potiskivanju bošnjačkih
organizacija na hrvatsku društvenu marginu. Hrvatske institucije, kad pozivaju
predstavnike - bilo vjerske, bilo nacionalne, bilo kulturne, bilo političke - namjerno
ne primjećuju postojanje nijednog oblika društvene organiziranosti u Bošnjaka -
osim Islamske zajednice. A Islamska ih zajednica, odazivajući se - (i nehotice)
podržava u uvjerenju da su Bošnjaci u Hrvatskoj - ne nacionalna manjina, nego
vjerska zajednica s nejasnim etničkim obrisima.
Dok se pripremam za strmoglavi bijeg, u mjesecima čestih
napada neovisnih od prethodnog teksta, pitam se "kao prvi kršćanin":
Gdje su ona divna vremena kad smo mislili da je samo Kur'ani-i Kerim Duhovna Država uronjena u srce vjernika, a njegov Duhovni
Vođa - Jedini, Voljeni, Istiniti, Onaj Koji Vodi.
Izvor:
BEHAR, god. VI, 1997., br. 31, str. 3
Ibrahim Kajan:BOŠNJAK NA TRGU BANA JELAČIĆA, Preporod /
Kaj, zagreb, 1998., str. 59-62
Svidzaju mi se blog-teme i sam blog
OdgovoriIzbrišipridruzi se na moj blog..zahvaljujem i V.POZZ