Abu aI-Ala al-Ma'arri (Allepo, Siyria 973 - 1058 AD)
بو العلاء أحمد بن عبد الله بن سليمان التنوخي المعري
Napisao.
Ibrahim Kajan
Abu
aI-Ala al-Ma'arri: Poslanica o oproštenju,
prijevod i komentari: dr. Sulejman Grozdanić, Udruženi izdavači, Beograd, Zagreb,
Sarajevo, Ljubljanja, Skoplje, 1979.
Skoro
redovito, kad se nađemo pred umjetničkim djelom koje dolazi iz drugih
zemljopisno-narodnosnih koordinata, u najblažem slučaju, osjećamo se nemoćni u
promišljanju i situiranju njegove duhovne profiliranosti, te uklapanja u naše
drukčije formirane, "oportune" mentalne strukture. Ti pokušaji
valoriziranja kroz naučene estetske kategorije, kroz aparate sasvim različite
socijalne optike, te najčešće svedene metodi komparacije - višekratno su se znali
pokazati neupotrebljivim i pogrešnim.
Te
i brojne druge primisli nameću se, sada, iznovice, uz čitanje jednog od najznačajnijih
književnih djela arapske srednjovjekovne književnosti, Poslanice o oproštenju, gorostasa sveukupne arapske pisane riječi
uopće - Sirijca Abu aI-Ala al-Ma'arrija (koji je živio i djelovao između 973. i
1058. godine).
Ovo,
u originalu obimnije djelo, ovdje se prezentira u izboru i prijevodu dr.
Sulejmana Grozdanića, samo drugim dijelom rečena naslova. Valja, na početku, napomenuti
da će čitatelju biti nešto otežano prihvaćanje tekstovnih signala bez
poznavanja barem elementarnih eshatoloških naukovanja Kur'ana, bez njegovih socijalnih
kategorija i, recimo, bez dobrohotnog prevladavanja duhovne avanture drugog
kulturalnog predznaka.
Poslanica, zacijelo, nema
nikakve nakane bliske zabavi: pisana je u poznatoj arapskoj maniri sadž'a, rimovanoj prozi, kombiniranjem
dijaloške proze i stihova. Ma'ar'ijev tekst zauzima osobit stav kritičke naravi
naspram vremena u kojem je nastalo i usprkos ljudima, važnim historijskim
protagonistima u tom vremenu.
Po
strukturi, ovo klasično djelo, reklo bi se, ima svojega prethodnika, ali i
"sljedbenika". Jedno kur'ansko poglavlje, Miradž, Iegendarno Muhammedovo (a. s.) putovanje u nebo, moglo je
poslužiti kao prototip, kao Iiterarni nacrt u koji se smjesta književno-fiIozofijska
sadržina kritičko-moralnih nedoumica koje autor želi razriješiti. Dionice
tlocrta, odnosno uporišni prostori, avanture glavnog junaka, jesu Raj, Pakao i Stajalište. U povodu komparativnih nagovaranja i svojevremenih
dugogodišnjih polemika - Miradžu i Poslanici, suprotstavljena je – Božanska komedija Danteova, iz kasnijeg vremena, iz europske duhovne obnove
kroz renesansu i humanizam.
Međutim,
Grozdanić ispravno zakIjučuje, imajući u vidu i poredbe s Roterdamskim i
Rabelaisom, odnosno s kritikama parazitske klase i pitanjima skeptičkoga
racionalizma, pa kaže: "Naravno, to nije isto. Ne može biti preteča neko
ko je tek vremenski, dakIe, slučajno, bio ranije, mada je taj momenat kao uslov
izuzetno važan, ali su isto tako mnogo važnije i neke druge - drustvene, kulturne,
misaone, moraIne, književnoistorijske, (te) pretpostavke ograničenog
kontinuiteta i uzajamne veze... "
"Šetajući"
svojega junaka, Ibn at-Kahira, rajskim i demonskim prostorima, dovodeći ga na Stajalište, ostvarujući kontakte s čuvenim
pjesnicima i misliocima predislamskog i islamskog razdoblja, s misticima i đavolima,
te sa samim Božjim poslanicima, Muhammedom (a.s.) i njegovim krvnim potomcima, a
na kraju i s praocem Ademom (a.s.) -traže se konačni odgovori, do-mišljanje
nesavršenosti, odgonetanje tajni života i smrti, potraga za smislom i funkcijom
čovjekova trajanja, ulaženje u porijekIo zla, vIasti, poročnosti, sijanju
sumnji; zašto pohlepa, zašto "bijeda koja uporno traje" i čemu
"duše što se pune zebnjom".
Idući
Ma'arrijevim slijedom slova, nerazdruživ dojam bi se dao opisati kao otvaranje
nepoznatih prostora, tajnovitih i mističnih. U pasaže čulnih, neposrednih
slika, "ulazi se korakom kojim se ulazi u poznatu odaju“.
Nakon
ovog, po svemu izuzetna čovjeka arapskog srednjovjekovlja, i nakon toliko
stoljeća, a izvođenjem Poslanice o oproštenju
iz pukih konkretnih situacija koje stoje u znaku vremena nastanka djela - pada
novo svjetlo u kojemu Abu aI-Ala al-Ma 'arri dobiva novo značenje.
Izvori:
Oko (Zagreb), br. 223, 2-16. X. 1980.
Ibrahim Kajan: Gospodari i sluge tinte, Planjax, Tešanj, 2005., str.
97-99
Nema komentara:
Objavi komentar