In
memoriam
ADVAN HOZIĆ
(Kotor-Varoš,
6. VI. 1926. – Sarajevo, 12. II. 2012.)
Kroz cijeli je život pronio neuništvi duh djetinjstva
Jučer, 12.
februara 2012., umro je Advan Hozić, a sutra će mu u Sarajevu, koliko čujem,
biti posljednji ispraćaj sa ovoga svijeta. Kao osobe poznavali smo se površno,
susretali smo se rijetko, u prigodama mojih dolazaka u Sarajevo, a posljednji
smo se put vidjeli u Muzeju književnosti kad sam s Irfanom Horozovićem govorio
na izložbi posvećenoj njegovom velikom prethodniku i „generaciji“, Ahmetu
Hromadžiću, u maju 2009. Uvijek je, pa i tom prilikom, izgledao vedro,
nasmijan, sportski odjeven, vitalan.
Poslije
otvaranja izložbe, sjeli smo ispred prvog kafića na koji smo naišli. Govorio je
o rukopisima, novim naslovima koje je predao izdavačima, što je samo
potvrđivalo njegovu odanost pisanju ne samo za djecu nego i za odraslu publiku.
Osjetio sam i prizvuk tuge u primjedbama na izdavače koji ga, i kad mu objave
knjigu za odrasle, po nekoj neuviđavnoj pa i gruboj navadi – štampaju u
edicijama tipično „dječjih biblioteka“, kako je uradila „Svjetlost“ s „Pričama
iz prikrajka“ 2002. godine, jubilarnim izdanjem kojim mu je trebalo biti odano
priznanje „povodom osamdeset godina života i pedeset godina književnog rada“,
kako je i naznačeno na u samom knjizi.
Advan Hozić
je rođen u Kotor-Varoši 6. juna 1926. godine. Završio je gimnaziju i oficirsku
školu pohađajući je u Banja Luci, Mostaru i Sarajevu. Sudionik je
Narodno-oslobodilačkog rata od 1941. godine. Iz Armije je umirovljen u viskom
činu pukovnika.
Nakon rata bavio se publicistikom prije svega u vojnim
novinama, a poslije i brojnim dnevnim i tjednim listovima, te prilozima u
zbornicima memoarskog obilježja. U tom tematskom žanru mu je i knjiga sjećanja
na niz bh. pisaca Vijenac od slova i sjećanja, koju mi je darovao i koja
zasigurno ima svoje mjesto u našoj oskudnoj memoarskoj književnosti.
Nekim je knjigama priređivač. Sa
Svetozarom Radonjićem Rasom objavio je knjigu pjesama učesnika
"Sarajevskih dana poezije 1971" (Udruženje književnika BiH), sa
Špirom Matijevićem je sačinio je i objavio u dvije knjige "Izbor
bosanskohercegovačke proze" 1984. ("Veselin Masleša" Sarajevo).
Kao pisac,
bio je izuzetno žanrovski raznovrstan – pisao je romane, priče, dječje dramske
igre, radio-drame, a objavio je, koliko znam i jednu knjižicu antiratnih
pjesama, od kojih mi je neke, u rukopisu, slao u Zagreb (za časopis „Behar“),
iz svog ratnog, prognaničkog života u Dalmaciji.
Pisac iz školske lektore
Njegova bibliografija je, za naše prilike, vrlo bogata. Ne težeći iscrpnosti, donosim je po pristupačnim izvorima:
·
Dobroćudni ratnici, roman,
Sarajevo, 1964.
·
Tri Ješina junačka dana, roman,
Sarajevo, 1966.
·
Vrabac s puškom, roman, Sarajevo,
1971.
·
Dva i po borca, roman, Sarajevo,
1972.
·
Drugovi, priče, Sarajevo, 1973.
·
Prava puška, priče, Sarajevo,
1978.
·
Čudo od djeteta, priče, Sarajevo,
1979.
·
Dječaci iz Ulice Zmaja od Bosne,
roman, Sarajevo, 1981.
·
Sumnjivi telećak, priče, Sarajevo,
1982,
·
Glavna snaga, roman, Sarajevo,
1984,
·
Lopuža, roman, Banja Luka, 1986.
·
Azrino magare, roman, Tuzla, 1985.
·
Dječak i balon, roman, Banja Luka,
1986.
·
Žuti vrabac 1993.
·
Na kraju plača, priče, Sarajevo,
1998.
·
Stara tajna, Bosanska riječ,
Tuzla, 2000.
·
Bio jednom jedan šmokljan, roman,
Bosanska riječ, Tuzla, 2002.
·
Priče iz prikrajka, priče,
Sarajevo, 2002.
·
Sutra će biti sutra, Planjax,
Tešanj, 2005.
·
Čekajući nafaku, Zalihica,
Sarajevo, 2007.
·
Ludi Murat, Dobra knjiga,
Sarajevo, 2010.
Dobitnik je
sljedećih nagrada za svoje stvaralaštvo i odlikovanja za zasluge:
·
Nagrada Savjeta za vaspitanje i
brigu o djecu BiH (1968)
·
Nagrada Festivala Kurirček,
Maribor (1973)
·
Nagrada grada Sarajeva (1980)
·
27. julska nagrada BiH (1987)
·
Nagrada za životno djelo, Bosanska
riječ, Tuzla, 2007.
·
Orden i dvije Medalje za hrabrost
Hozićev doprinos u razvoju
bosanskohercegovačkog
dječjeg romana
(...) Humorom je primjereno doziran
i jedan od najznačajnijih Hozićevih romana, Tri Ješina junačka dana (1966.).
U romanu je dijete – dijete. Slučajem zahvaćen i uvučen u samo središte ratnog
okršaja, dječak ( Ješo) je po objekciji odnosa među likovima – najčešće samo
promatrač a najmanje sudionik – ali je svejedno vrlo dojmljiva “mala osobnost”
smještena u samo središte brige i brižnosti partizana da ga zaštite i sačuvaju
do kraja. U iskazivanju odgovornosti za život dječaka, autor je ponudio cijeli
spektar mogućnosti kojima se to ostvaruje. Dječaka se zaklanja u sigurni prostor,
premješta mu se pozornost s pogibeljnog pošalicama, anegdotama i humoristički
intoniranim pripovijestima, a opet sve u kolopletu “redovnog” partizanskog
pokreta, borbi, ranjavanja, padanja mrtvih i bolnih prizora koji se, doduše, ne
natiskuju u prvi plan, nego čine “udaljeni” kontekst koji se dječjim ćutilima
nadaje više kao slutnja, koji se nazire kroz vješto bačenu koprenu kao
“zamućena slika” krvavog užasa ratišta. Zorica Turjačanin s pravom tvrdi da je
takvim pristupom i takvim oblikovanjem građe, Hozić “donio osvježenje i
originalnost”, izdvajajući autora i djelo iz sveopće poplave “ratnog dječjeg
romana srpsko-hrvatskog jezika”.[1]
Trećim je romanom Hozić dosegnuo
zvjezdani trenutak koji više, na taj način, nije ponovio. Riječ je o romanu Vrabac s puškom (1971.),
koji izdvajamo zbog istog diskurzivnog elementa što mu pomaže u konstituiranju
temeljnog obilježja, uz brze akcijske promjene, što ga priklanjaju izuzetnom,
duhovitom osjećanju lika.
Glavi lik je dječak Miroslav Petek,
po kojem se zapravo i zove roman Vrabac s puškom.
Vrabac je jedan od rijetkih, usamljenih likova “gradskog porijekla” uopće u
dječjoj bh. književnosti, što otvara brojna pitanja prije svega sociologije
književnosti, ali i same historije dječje književnosti.
Lik je ostvaren po načelu koji nije
nepoznat ni u književnosti ni u (nijemom) fi lmu. Otuda, valjda, u tom liku
toliko “poznate”, gotovo filmske “prepoznatljivosti” nekog našeg Chaplina u
razvoju, doduše samosvojna, bosanskog, onoga tipa koji stalno hoće da učini i
uradi nešto dobro i plemenito – a sve ispada naopako, između dječji naivnog i
vragolastog, lik nazvan Lijevim Smetalom.
Kritičar čak doslovno bilježi da je, po onom što i kako radi taj Hozićev junak,
kurir Vrabac “potpuno nov u jugoslavenskoj prozi za djecu”.[2] A
kakav je to borac, bit će jasno ako se kaže da se najviše vremena vrzma oko
kazana i kuhara Paje, koji je – sam po sebi – posebno spadalo, doduše sličan
ali nipošto ne i prepisan od Branka Ćopića.
Roman obiluje “režiranim
nespretnostima” koje, pa bile i u najozbiljnijim prilikama, izazivaju
gromoglasan smijeh – upravo zbog udaljenih pozicija događaja i konteksta, kakva
je primjerice scena u kojoj pozivaju Vrapca pred komandanta bataljona, baš u
trenutku kad je dječak, spreman da prilegne, “svukao bluzu i razvezao konop
koji mu je pridržavao čakšire”.[3]
A ipak, uz obilje duhovitog pa i do
suza komičnog – ponekad i pravim gejzirima duha, tako rijetkim u književnosti
uopće, a u dječjoj posebno – Vrabac s puškom je
ratni roman kojem se, kao akcijskom romanu, nema što prigovoriti. Pisan je
živo, s fabulativnim tokom koji teče pravolinijski, osvajajući prostor pun
likova, pokreta i događaja.
Dramsko u romanu, vješto je
autorovo dimenzioniranje proze koju posjeduje vrlo mali broj pisaca (poput
Twaina, Brlićeve, Kästnera, Ćopića ili Kušana). U svoja su djela ugradili
neobičnost događaja, avanturistički duh i dramsku napetost, protkane humorom
neponovljive naivnosti “dječjih usta”, te izvornim, osebujnim likom, u kojem
ima ponešto od svakog od nas – zove se dobro napravljen roman.
Naučna
fantastika na drugi način
***
Dječji znanstveno~fantastični žanr je još uvijek u
nastajanju, tek sa dva autora i sa dva romana, što je svakako premalo da bismo
mogli govoriti o njegovom formiranom modelu. Ipak, uvrstili smo ih i najavili
kao otvorenu mogućnost. Od raspoloživih naslova, prvi je Saper 5 Maje Topolovca
koji dosljedno slijedi definiciju D. Suvina, teoretičara žanra, a to znači da
je doista utemeljen na diskursu koji "prožimaju začudnost i spoznajnost':
Drugo djelo (Dječak i balon Advana Hozića) tek je
formalno u žanru. Liku je za izlazak iz realnosti poslužio meteoroloski ba lon,
ali su svi kasniji,"svemirski" doživljaji sa "svemircima"
(mačkama!), predočeni narativnim tipom fantastične pripovijesti.
(...)
Advan Hozić ostvaruje svoj roman Dječak i balon na
drukčijim premisama, više “instrumentalizacijom” naučnih podatka, a manje samom
projekcijom znanstvenih mogućnosti kao takvih.
Njegov romaneskni projekt podsjeća
na istovjetnu “znanstvenu upotrebu” u romanima hrvatskog književnika Ante
Gardaša, kojem znanstveni pronalasci, uključujući i hipotetičke među koje
ubrajamo vremeplov, poniru u prošlost nerijetko zahvaćenu u historiji
provjerljivih, dokumentiranih podataka. Znanstvena dimenzija se u spomenutog
pisca, manje-više, iscrpljuje u tim dimenzijama, koje više govore o jednoj
vrsti mitskog diskursa u kojima se realizira fabulativno korito i njezina
sadržajna rijeka.
Hozić se međutim u Dječaku poslužio
već poznatim i davno zgotovljenim aparatom, koji opslužuje fabulativnu
izgradnju prenošenja lika (dječaka Davorina Sadžaka zvanog Dado). Riječ je o
meteorološkom balonu u čijoj se košarici temeljni lik “slučajno” otiskuje, iz
realnog vremenskog i prostornog okruženja (indiciranog pravim imenima
geografskih lokaliteta npr. Butmir, Sarajevo i blagom naznakom mentaliteta
“društvenog uređenja”) – u međuplanetni svijet, u kosmonautsku avanturu
ispunjenu neobičnim nebeskim tijelima, njihovim stanovništvom, i njihovim
problemima – koji, za divno čudo, toliko sliče ljudskim.
Kad se devetogodišnji Dado, koji je
želio pogledati neposredni svijet iz, za zemlju privezana balona, neplanski
otisnuo ostavljajući na zemlji očajnog prijatelja Nebojšu koji je samo svojom
nepromišljenošću nožićem prerezao konopac, nije ni slutio što ga sve čeka. Sve
što je uslijedilo je tipično pustolovno, s nizom iznenađenja i humoristički
intoniranih situacija, nekoliko istinskih akcijskih scena (s bjekstvom,
pištoljima, praćkama, letećim tanjurima!) – koji su, umjesto tamo gdje smo na
njih navikli, događaju na rubu svemira, na planetu Raj, naseljen vrlo inteligentnim
bićima sa spoznajnim standardima koji neusporedivo nadmašuju ljudska. Za
razliku od svemirskih bića poznatih oblika viđenim u fi lmovima, Dado, na svoje
čuđenje što se ne smiruje do kraja romana, već u kosmičkom brodu koji ga
presreće usisavajući u sebe njegov balon-letjelicu, otkriva da su te svemirske
spodobe zapravo – mačke, mačke kosmonauti, serviseri na svemirskim servisnim
postajama, mačke prinčevi i mačke državnici na čijem je čelu kralj – Macan
Prvi. To se zaista zove – iznevjereni “horizont očekivanja”!
Ono što je bitno za dječju
recepciju – svakako su napetost i uživanje; obje fabulativne dimenzije Hozić
ispunjava vrhunskim, čitkim, jednocrtnim smjerom sadržajne građe koja vrvi,
nakon iznenađenja s pojavnošću likova u mačjim kožama, duhovitostima koje
stvara, gotovo sama po sebi, njihova “oljuđenost”.
Vrhunac takvog autorskog uzleta
svakako je susret s kraljem Macanom Prvim, koji Dadi, kao prvom strancu i
Zemljaninu koji je posjetio njihov planet, daje, slijedeći bajkovne tlocrte,
svoju jedinicu za ženu. Macu, prekrivenu dijamantima i rubinima! A nakon te
humorom nabijene zgode, dolazi do prevrata koji se oblikuje u akcijski tok
fabule: Dadovo hapšenje zbog odbijanja nevjeste i uvrede Veličanstva,
sprovođenje u zatvor i susret s naličjem napredne civilizacije: bezbrojnim
uhićenicima kojima je jedina greška što misle svojom glavom i što kritikuju
despotsku, tiransku kraljevu vlast. S praćkom i pištoljem (doduše na “vodni
pogon”), Dado se uspijeva postaviti na čelo “mačje revolucije” i “rušenja režima”
na planetu Raj. Roman, slijedeći glavne putanje svog žanra, junaka vraća na
početak, neoštećena i bez svjedočanstva o mjestu na kojem je boravio, niti o
likovima koje je “tamo” susreo.
Ako jest bilo iznevjeravanja
vrstovnih odrednica, bilo je u segmentu Dadovog pokretanja “revolucije” koja
“popravlja” tuđi svijet.
U zaključku o Hozićevoj projekciji
futurističkih mogućnosti, vidljivo je zapravo i “korištenjem” žanrom: budući da
je i u njegovu budućnost uneseno podosta elemenata iz naše “patrijarhalnosti”,
onda se nameće i primisao da mu, naravno, nije cilj ni u literarnom žanrovskom
educiranju ni u žanrovskom obogaćivanju, nego prije svega u blagom paradiranju,
parodiranju i duhovitom duševnom provjetravanju. Otuda njegov jezik i ne teži
ni poetizaciji, ni metaforizaciji, nego i izravnosti, jednostavnosti i
“sadržajnoj” zatečenosti.
Odlomci iz studije:
Ibrahim Kajan: Razvoj i oblici dječjeg bosanskohercegovačkog romana, Zalihica,
Sarajevo, 2008.
[1] Turjačanin, Zorica: Ključevi zlatnih vrata, Glas, Banja
Luka, 1978., str. 30
[2] Jurišić, Jakov: Vedra strana Hozićeve proze, u: Advan
Hozić: Vrabac s puškom, Svjetlost / Veselin Masleša, 199., str. 265
[3] Hozić, Advan: Vrabac s puškom, Svjetlost / Veselin Masleša,
1990. str. 303-304
Krasno ste Vi opisali biografiju bogatu djelima rahmetli Avdana Hodzica.Ovaj vas tekst moram jos citati ,a sliku sam tako dugo gledala i imam osjecaj u dusi da je to bio covjek jako tih .Hvala Dr.Ibrahime misli te na sve,toliko podataka o svakom imate da se divim.Tekst cu bolje jos jednom procitati,a sve me ovo malo potrese .Svi cemo tim putem radjamo se i citav zivot spremamo,a mislim da nas tamo ceka bolje sve .Moje postovanje Dr.Ibrahime ! Hvala !
OdgovoriIzbriši