mr. Alen Zečević
autor
Drama ljepote i drama opstanka Bošnjaka u Humskoj zemlji
(o knjizi Ibrahima Kajana: Krici i šaputanja – putopisi iz
Humske zemlje)
Ono što čovjeka čini bitno drugačijim od svega
što je stvoreno u prirodi, što ga u tom nedorečenom prostoru kojeg nazivamo
poviješću pozicionira i ostvaruje kao ljudsko biće, jesu osjećanja s kojima je
rođenjem došao na ovaj svijet. Od dana kad je prvi put u njemu otvorio oči, pa
do suđenog časa kada će ga božijom voljom napustiti, on u sebi osjeća snažno
bilo posebnog čuvstva: ljubav prema zavičaju, prema domovini!
Krici i šaputanja. Putopisi iz Humske zemlje,
Bosanska riječ, Tuzla, 2017.
Knjiga Ibrahima Kajana, simboličnog
naslova Krici i šaputanja, svjedočanstvo
je iskustva ljubavi prema Hercegovini, toj, kako se zvaše svojim autentičnim
povijesnim imenom, Humskoj zemlji, komadiću svijeta s kojim autora vezuju neraskidive
niti duhovnog života. Artikulisana kao zbir putopisa, knjiga je ostvarila
sklad, povijesno i hronološkim redoslijedom periodiziranih razdoblja, od
najranije prošlosti, dakle prapočetaka ljudskog egzistiranja na hercegovačkom
tlu, preko zagonetnog srednjovjekovlja, obzora i pune četiri stotine godina
dugog prisustva osmanske civilizacije, austrougarskog perioda, sve do savremenog
doba, dajući u konačnici obimnu studiju portreta političkih ličnosti, kulturnih
prilika, svojevrsnu biografiju Hercegovine, njene duhovnosti i ljudi koji su se
s njom stoljećima saživljavali. To putovanje počinje skoro trinaest hiljada
godina u prošlosti, u Badnju kod Stoca, gdje se, sve do 1976. godine i
arheološkog otkrića, od ljudskog oka skrivala pećina i u njoj crtež što ga je u
kasnom periodu mlađeg paleolita svojeručno načinio starosjedilac prapovijesnog
hercegovačkog krša. A on skriva mnoga čudesa. Jedno je Daorson, drevna
prijestolnica ilirskog plemena Daorsa gdje još i danas vremenu odolijeva golemo
kamenje poslagano, vjerovatno, tri stotine godina prije nove ere, u čijoj je burnoj
prošlosti zatečenih ruina autor prepoznao sudbinu antičke Troje, a drugo,
jednako mistično, je Mogorjelo, ostaci rimskog kompleksa situiranog u
neposrednoj blizni Čapljine, čiji postanak nauka datira u 1. stoljeće nove ere.
Iz antike, gotovo neprimijetno, kroz
impresije opisane u bilješci o dvoru slavne plemićke porodice Kosača, te
prikazom životnog puta i sudbine možda i najintrigantnije ličnosti koju je ovo
podneblje dalo, Katarine, kćeri Herceg Stjepana, te kraljeva, redom Stjepana
Ostoje, Tvrtka II, Stjepana Tomaša i, konačno, posljednjeg i tragično stradalog
Stjepana Tomaševića, provodi kroz svijet burnog srednjeg vijeka. Sa posebnom
pažnjom i vrlo snažnim osjećanjem, prepoznat će čitalac, pisac pripovijeda o
nevoljnom napuštanju domovine i posljednjim danima nesuđene bosanske kraljice
Katarine, koja je pred vojskom sultana Mehmeda Fatiha izbjegla u Rim, gdje je,
kako nas izvještavaju izvori, umrla 1478. godine. Autor, svakako, nije zaobišao
ni svoj Mostar, a naročito ne spomenik zbog čije se ljepote ime
ovog grada pročulo na sve četiri strane svijeta: Stari most, remek djelo osmanske
arhitekture, a idući južnije od Mostara, putopis ga je odveo u Blagaj, pred čuvenu
tekiju na izvoru Bune, gdje je, inspirisana narodnim predanjem, u njegovim
mislima nastajala priča posvećena njenom osnivaču, Sari Saltuku. I Stolac je
čekao Ibrahima. U njemu je prešao preko kamenog mosta na Bregavi, u narodu
prozvanog Inat-ćuprijom, o kojem nam je, također, ostavio vrijedan pisani trag,
a naći ćemo ga među četiri stolačke
vedute. Na putu prema Trebinju opisao je džamiju u Kotezima, autentične
arhitekture, jedinstvenu te vrste, koja je izgrađena u drugoj polovini 15.
stoljeća, a iz Trebinja, na povratku kući, sa sobom je ponio gorku spoznaju o
razrušenoj rezidenciji begova Resulbegovića i tek rijetkim Bošnjacima koji se
vraćaju u zavičaj iz kojeg su protjerani.
Posebna vrijednost ove knjige sadržana
je u činjenici da je kroz nekoliko poglavlja, tačnije njih šest, popraćenih
bogatim naučnim aparatom, pisac rekonstruirao egzaktnu, dokazivu i, prema tome,
neospornu neprekinutost povijesnog kontinuiteta bošnjačke i, uopće
bosanskohercegovačke kulture, obuhvatajući rezultate njenog duhovnog i
materijalnog stvaranja na tlu Hercegovine kroz različite povijesne kontekste. Tako
u poglavlju Grad s mostom, Ibrahim
Kajan donosi nekoliko vrlo zanimljivih, na narodnoj predaji i povijesnim
činjenicama temeljenih pripovijesti o životima pojedinaca, pa čak i cijelih
porodica koje su živjele i djelovale potkraj osmanske i tokom austro-ugarske
vlasti u Mostaru. Posebno se izdvajaju zapisi o zaboravljenom ljetnikovcu Ali
Fehmi ef. Džabića, kojeg je autor prilikom posjete zatekao u sramotno ruševnom
stanju, zatim, Safvet-begu Bašagiću, nesretnom pjesniku Musi Ćazimu Ćatiću, te potresnoj
nepravdi što se zaboravom činila liku i djelu Mujage Komadine, najznamenitijem
od svih gradonačelnika Mostara.
Autor je, reći će to svako ko ga zna, veliki poštivalac
pravde i borac za istinu. Bio i ostao. U
knjizi je, onako kako to nalaže obaveza ljudskosti, iz zaborava izbavio sve ono
što se potiralo ili se još uvijek potire u pamćenju ovdašnjeg svijeta, strašnu
spoznaju o još strašnijim zlodjelima što
su činjeni u ime nečasnih "ideala". Obilazeći groteskna i opustjela
mjesta, u kojima, kako i sam kaže, nema žive duše, podsjetio nas je na
zapanjujuće zločine ustaških hordi nad Srbima u
Šurmancima, Klepcima i drugim zaseocima, zatim, zloglasni logor Dretelj gdje su
u minulom ratu gašeni životi bošnjačkih
civila, sablasno prazne Fatnicu i Planu, jamu Čavkaricu u koju su za vrijeme Drugog svjetskog rata bacana tijela
nevinih Bošnjaka i među njima jedinog, velikim božijim davanjem preživjelog
insana, Hadžere Ćatović. Tragična iskustva ljudi, ma ko oni bili, u naslovu ove
knjige odjekuju kao krici!
Na kraju potrebno je istaknuti da knjiga
Ibrahima Kajana, koja je pisama visokim naučnim stilom, predstavlja djelo čije
bogatstvo sadržaja mogu koristiti svi, i srednjoškolci, studenti, čak i mnogi
znanstvenici koji će se, sigurno, već pri prvom čitanju upoznati sa činjenicama
o kojima su znali vrlo malo ili gotovo
ništa.
Nema komentara:
Objavi komentar