AMIR SIJAMHODŽIĆ
Piše: Dr. Ibrahim
Kajan
KRAJIŠKE MUDROSTI U
„ORAHOVIM LJUSKAMA“
Amir Sijamhodzic: KRAJIŠKE IZREKE. Nemoj, pa se ne boj, BZK Preporod, Bužim, 2017.
Rukopis Krajiških
izreka / Nemoj pa se ne boj koji potpisuje Amir Sijamhodžić, mladi bužimski
profesor, predstavlja jedno veliko iznenađenje – a to iznenađenje ne
iznevjerava ni svoj cilj, ni rezultate svoga cilja. Ovim kraćim rezecenzentskim
pristupom pokušat ću pojasniti o čemu se
radi.
Ideju za prikupljanjem narodnih umotvorina lapidarnog tipa
(poslovica, fraza, izraza) Amir Sijamhodžić je dobio, kako bilježi u
predgovoru, slučajno. Zapazio je naime kako se u svakodnevnoj komunikaciji sa
svojim zavičajnim svijetom doslovno sudara s „okamenjenim oblicima“ govora
kojim se protkiva i najsavremenije kalendarsko vrijeme, što je upozorilo ovog
mladog intelektualca – da elementi epskog vremena istrajavaju, ako ne više u „krupnim“
usmenim oblicima, a onda u minijaturnim, u iskazima što su širokim značenjema
zbijena u „orahove ljuske“ pučkog promišljanja, usprkos digitalnim tehnikama i elektronskim
računarima. Čuo ih je Amir „od svoga oca,
a koje je i on čuo od svojih roditelja, rođaka, komšija i prijatelja“.
Kada ih je čuo? Čuo ih je danas, početkom 21., a ne krajem 19. stoljeća kada su
prve pučke umotvorine bošnjačkom rukom zabilježene i uknjužene u dvijema
knjigama Mehmed-bega Kapetanovića Ljubušaka.
Shvativši što je „slučajno“ otkrio, postavio je „primarni
cilj da sam sakupi što veći broj dosad nezabilježenih kratkih narodnih
umotvorina krajiškog čovjeka“. Uz to ide i frapantna činjenica „da se do danas
u Cazinskoj krajini planski i ciljno nije (niko) bavio sakupljanjem navedenih
mudrosti, kao najoriginalnijeg izraza ćudi i načina života u višestoljetnom
periodu koje je obuhvaćeno usmenom predajom“.
Slijedeći svoj cilj, što je prikupio i što je uradio s
prikupljenom građom mladi znantvenik Amir Sijamhodžić?
Sakupljač je sam zabilježio „nekoliko stotina misli, fraza i
izreka“ u prostoru Cazinske krajine, neke je susretao i na drugim mjestima BiH
koje su po svom duhu i mobilnošću mogle nastati u njegovom duhovnom zavičaju. S
poslovičnim frazemima koje Cazinska krajina baštini iz objavljenih izvora, u
njegovom redaktorskom izboru našlo ih se „više od hiljadu“.
U vrlo studiozno pisanom predgovoru, u uvodnom slovu,
Sijamhodžić prezentira svoj postupak, obavlja razdiobu te velike zbirke
misaonih „atomskih mrvica“ koje su preživjele epohe u istom obliku ili su,
metamorfozirane, pristigle do nas u prepoznatljivim, ali nezabilježenim
varijantama. Sve te izreke, fraze, poslovice, aforizme, tvrdnje, doskočice,
pitalice, rugalice itd., kategorizorao je u fraze,
izreke i poslovice, a pojedinačo
ih je u izdanju poredao abecednim redom olakšavajući pretraživanje budućem čitatelju.
Po semantičkoj dimenziji, vrstovno ih je odredio kao anegdotske, filozofske, političke,
etnološke, težačke, klimatske/meteorološke, povijesne, geografske, vojničke,
lovačke, gurmanske, šoferske, moralističke, dijaloške, zatim na kletve, pošalice i popijevke.
Upozorio je i na dijalektalnu izvornost jezičke osebujnosti
ikavskog narječja, po čemu ih nerijetko „iz aviona“ prepoznaje. Uz jezička
obilježja, autor upozorava i na stilističke vrednote krajiškog zgušnjavanja
misaone perfekcije oblikovane u ciglih nekoliko riječi, od kojih je uvjerljivo
najkraći onaj sastavljen od samo dvije riječce, a to je ona, kako kaže, „kultna
krajiška potvrdna uzrečica“: Pa da.
Studija je pisana vrlo čitko i pregledno, što govori o
autorovoj moći gospodarenja jezikom i vještini manipuliranja prikupljenom
građom koju podvrgava propitivanju i tumačenju. Njegova uža selekcija u uvodnoj
studiji citiranih i analiziranih primjera, svojevrsni je duhovno-mentalni
portret čovjeka koji živi na serhatu, krajišnika.
Čovjek je ono što govori i ono
što radi. A ono što govori, ogoljelo i oljušteno od svakog viška – postaje
nužno metaforično ili ironično, rugalačko ili filozofsko... Taj „rasuti misaoni
teret“ poslovica, fraza i izkaza koje je prikupio, uredio, prostudirao i nama
danas ponudio u obliku knjige Amir Sijamhodžić, sad blista sjajem svoje
„arhajske zavičajnosti“ i svoje univerzalne misaone punine. Najposlije, Krajiške izreke dubinskom opservacijom duha ispisuju obris
vanjskog, nerijetko surovog svijeta u kojem Krajišnik oblikuje svoj bogomdani,
zadani život. Opisuje svijet i izriče svoj neporecivi stav o njemu.
Nema komentara:
Objavi komentar