Muftija Seid ef. Smajkić
govori na promociji 3., bibliografskog izdanja Kajanove knjige Tragom Božjih poslanika,
u Konjicu, 7. XI 2017.
Božanski poziv da putujemo i
otkrivamo znakove vremena u prostoru i sam prostor, izražen u imperativnoj
formi „PUTUJTE“kao i u islamskoj
maksimi „razmišljajte o znakovima božjim u prirodi a nemojte mudrovati o božjem
biću“ kao da nalazimo u zapretanoj mladalačkoj čežnji književnika Ibrahima
Kajana čiji je eho dopro do njega i kojega je on razumio i odazvao mu se:
„Prije vas su mnogi narodi bili i
nestali, zato putujte po svijetu i posmatrajte kako su završili oni koji su
poslanike u laž ugonili. 3:137
„I koliko smo naselja uništili, čiji
su žitelji griješni bili, i ona su
opustjela, samo su ruševine ostale! I koliko bunareva ima zapuštenih i koliko
visokih palata ima praznih! Zašto oni po svijetu ne putuju pa da srca njihova
shvate ono što treba da shvate i da uši njihove čuju ono što treba da čuju,
ali, oči nisu slijepe, već srca u
grudima.“
Naslovnica 3. izdanja
Ovom je spoznajom sam autor
najpreciznije odredio prirodu i kvalitet avanture iz koje su iznjedreni
tekstovi o kojima govorimo: „Najveća avantura
koja se čovjeku može dogoditi, kažu mudri ljudi- susret je sa samim
sobom. Ako ikada čovjek može biti istodobno i sam i sa ostatkom svijeta,
svakako je to u trenucima susreta s palačama i hramovima, onim opipljivim
tragovima misaonog svijeta što posreduju kontakt s ljudima koji su nekada davno
bili.Od blistavih građevina jedino su ljepše i misaonopoticajnije- njihove
ruine!“
Tako je književnik Ibrahim Kajan
zahvaljujući svojoj znatiželji,znanstvenom istraživačkom porivu,senzibilnomistančanomintelektualnom
i duhovnom oku otisnuo se u lokalitet u jugoistočnoj Turskoj koji se svrstava u
najatraktivniju zonu „historijskog- arheološkog turizma“,“ Području božjih
poslanika“ o kojoj se u našoj kulturnoj pa i svjetskoj javnosti zna vrlo malo.
Ovim svojim činom, hrabrošću i pregalaštvom uspio je približiti nam i otrgnuti
od zaborava impozantno pitomo i izazovno tlo – plodnu oazu prapovijesti drevnih
kultura u kojoj su nicale, nastajale razvijale se i nestajale velike
civilizacije.Ovo je konačno i prostor gdje su zasađeni i iznikli korijeni
modernog monoteizma oličenog u judeokršćanskom i islamskom učenju i
svjetonazoru.(iz recenzije Željka Grahovca).
Veličanstveni materijalni ostaci
kultura što su nastajale i cvale više milenija prije Krista na relativno malom
prostoru, a koje nam Ibrahim Kajan svojom osebujnom kreacijom i imaginacijom
čini dostupnim,pa skoro dohvatljivim, vode nas samim izvorima svijeta. Naime,
materijalni ostaci tog vremena, priče i legende, koje plutaju između vjerovanja
i nevjerovanja, starozavjetnog citata i izvornog kuranskog ajeta, na
prijemčljiv način govore o uskoj povezanosti čak „istorodnosti“ najznačajnijih
figura među navjestiteljima i utemeljiteljima judeokršćanske i islamske
religije,ukazujući na praizvornost i monolitnost čovječanstva općenito, od
Adema,Nuha,Ibrahima, Musaa,Isaa do Muhamed pejgambera. To je ono,u stvari, što mi učimo od
mejtefa, tokom svih nivoa obrazovanja kroz usmenu tradiciju te kroz cijeli
život:
„O sljedbenici Knjige, dođite da se
okupimo oko jedne riječi i nama i vama zajedničke: da se nikom osim Allahu ne
klanjamo, da nikoga Njemu ravnim ne smatramo, i da jedni druge, pored Allaha,
bogovima ne držimo!“ Pa ako oni ne pristanu, vi recite: „Budite svjedoci da smo
mi muslimani.“ 3:64
„On vam propisuje u vjeri isto ono
što je propisao Nuhu i ono što objavljujemo tebi, i ono što smo naredili
Ibrahimu i Musau i Isau: „Pravu vjeru ispovijedajte i u tome se ne podvajajte!“
Teško je onima koji Allahu druge ravnim smatraju da se tvome pozivu
odazovu.Allah odabire za svoju vjeru onoga koga On hoće i upućuje u nju onoga
ko Mu se iskreno obrati.“ 42:13
„Poslanik vjeruje u ono što mu se objavljuje
od Gospodara njegova, i vjernici – svaki vjeruje u Allaha, i meleke Njegove, i
knjige Njegove, i poslanike njegove: „Mi ne izdvajamo nijednog od poslanika
Njegovih.“ 2:285
A da su svi poslanici bili donosioci
vjerodostojne predaje i nagovjestitelji u kontinuitetu objave dolazećeg
autoriteta- nasljednika nedvosmisleno ukazuje i kuranski stavak: „A kada Isa,
sin Merjemin, reče:“O sinovi Israilovi, ja sam vam Allahov poslanik da vam potvrdim prije mene objavljeni Tevrat i davam
donesem radosnu vijest o poslaniku čije je ime Ahmed, koji će poslije mene
doći“ i kad im je on donio jasne dokaze,
oni rekoše; „Ovo je prava vradžbina!“( 61:6)
Ovaj nedovršeni putopis Ibrahima
Kajana je, kako ga opisuju neki od književnih analitičara (Mirsad Kunić) put
kroz vrijeme i prostor, a više kroz vrijeme:“Svijet kojega pohodi junak nije
običan svijet, to nije sasvim običan ni prostor. Stoga ovo nije samo putopis
već i vreme-plov. To je put više kroz vrijeme nego kroz prostor. Ako ćemo biti precizni i određeni do kraja, ovo je
jedna vrsta živog dijaloga junakovog sa vremenom sadržanim u svakoj stopi ovog
prostora. A u magli minulih stoljeća i
milenija, koji tu spavaju junak komunicira samo sa univerzalnim vrijednostima,
koje se kao lajtmotiv ponavljaju u
različitim civilizacijama... Izabrani
prostor je u svakom vremenu bio stjecištem više civilizacja, religija, kultura,
zapravo prostor gdje su se rađale i nestajale najveće civilizacije.“
Zaključujući ovaj kraći prikaz
Kajanovih putopisa možemo konstatirati da je teško naći sažetije i jezgrovitije
djelo, pri tom još ljupko i maštovito, koje na jednostavan način čitaocu nudi
mnoštvo najinteresantnih informacija o milenijskom periodu ljudskog roda i
postojanjana veoma značajnom lokalitetu kojim su prodefilovali za opstanak
svijeta najeminentniji umovi i velikani duha, odnosno najmoćnija civilizacijska
dostignuća.Djelo svakako vrijedi imati u svojoj
biblioteci i opetovano ga isčitavati.
Seid Smajkić
Mostar, 1. 11. 2017.g.
Nema komentara:
Objavi komentar