HISTORIJA IZ ZASJEDE
Piše: dr. Ibrahim Kajan
Piše: dr. Ibrahim Kajan
U Blagaju, u mjestu malog hadžiluka
Jest, Blagaj je odavno postao mjestom malog bosanskog
hadžiluka i novovjekog turističkog susreta lutalačkih plemena što čeznu za
izgubljenim oazama mira. U majskim
danima mevluda, hiljade hodočasnika opkoli blagajsku tekiju, dove učeći i
u mevludu sudjelujući. Potom se taj
narod pobožni okrene zijafetima i kahvama, tiho egleniše po obalama Bune,
pogleda u tekiju – pitajući sebe ili nekog nevidljivog: otkud ova ljepota i
kako nas je samo zapala!?
Rijeka Buna je, od izvora u Blagaju, do uvira u Neretvu,
najkraća rijeka u Hercegovini. Nju, najkraću, historija je nagradila s najviše
mostova velike ljepote. Graditelji su im rimski i turski. Mostovi, zasigurno,
najviše služe sretnim ljudim.
Kad je Robert Michel g. 1912. objavio svoj putopis Putovanje
po carskim zemljama s crtežima blagajskih mostova Maxa Buchnera, od pet koje
historija pamti, tvrdio je da su „tri u cijelosti sačuvana, a jedan u
potpunosti nestao“. Za taj nestali, kaže da je bio najbliži vrelu i da su mu
„vidljivi samo začeci prijelaza na obje strane obale“.
Max Buchner, Karađozbegova ćuprija, crtež, 1911.
Zaputiš li se od središta blagajske čaršije uz Carsku
džamiju, eto te na obali Bune, pred Karađozbegovom ćuprijom. Sačuvala je samo
prva dva luka od pet koje je nekoć imala. E. Čelebija i rečeni Michel imali su
više sreće od nas – vidješe je cijelu, dugu 33,40 m, s „naglašeno profiliranim
vijencem i korkalukom od kamenih ploča“.
Novija fotografija Karađozbegove kuprije
Građena je kamenom tenelija kao i Stari
mostarski most. Po svemu sudeći iz iste je godine kao i Sultan Sulejmanova
ćuprija u Mostaru (1566.). Prvi put se spomenje u vakufnami Zaima hadži
Mehmed-bega 1570., Karađorbega, brata velikog vezira Rustem-pašina.
Nizvodno rijekom, „kod posljednih kuća u Blagaju“ u doba
Michelove posjete početkom 20. st., zatečena je „napola razrušena stara kamena
ćuprija, okrnjenih stubova povezanih drvenom stazom“, podignuta prije g. 1664.
Uz zapis o mostu danas zvanom Lehinom ćuprijom, Michel objavljuje i Buchnerov
crtež „stanja“ teško osakaćene arhitekture. Autor tvrdi da ni taj udes popraćen
drvenom adaptacijom – „nije ljepoti
torza ništa oduzeo“! Imala je tri blago prelomljena luka, zidana klesanim
kamenom. Između svjetskih ratova most je adaptiran, niveleta mu je postala
ravna, sposobna za promet ljudi i vozila, s ogradom od željeznih cijevi.
Halil Salčin, Lehina ćuprija, akrilik, karton, 2013.*
Predaja za Lehinu ćupriju vezuje priču o Haseći-agi Kolakoviću,
kakvu poznajemo o gradnji mosta u Konjicu, tj. da je noga njegova konja propala
kroz drvenu ćupriju kada je, iz Stambola dolazeći, posjećivao staru majku u
Blagaju. Iz srđbe, odlučio je podignuti most od kamena, koji, evo, i
„nevoljan“, još služi ljudima.
U povlačenju Nijemaca iz Blagaja 1945., u obližnjem selu
Kosoru, neviđenim je bijesom poraženih dignuta u zrak ćuprija duga 57 m, smatrana
najstarijom u našoj zemlji – ispod čijih je sedam lukova protjecala Buna
širokog korita. U žbuki Kosorske ćuprije, kaže Michel, pronađeni komadi cigle, uz
druge znakove, ukazuju da je most rimska građevina, podignuta da spaji
obale beskrajnog rimskom puta... I danas se u bistroj vodi mogu razaznati dijelovi
stubova koji su nosili slavnu konstrukciju čiji su posljednji putnici davno
prešli u historiju...
Danijal-pašin most u mjestu Buna bio je najduži (101,75 m!),
impresivniji i impozantniji od svih, most o čijem se porijeklu ni danas ne zna
dovoljno (rimski ili turski?), niti se zna ko bî taj paša Danijal. Na najširem
dijelu rijeke, podignut je na četrnaet lukova. U zaključnom razmišljanju
Michel, nimalo slučajno, veli da su ta dva posljednja mosta, Kosorski i Bunski,
mada smješteni u „zanemarenu kutu svijeta“,
„ mostovi koji bi i najljepšem
gradu mogli služiti ukrasom koji obogaćuje“. Most je, kao i Kosorski, doživio razaranje
1945. i odletio u zrak! Njegovi su fragmenti uronili u novu, armiranobetonsku
strukturu preko koje se prelazi ali koju se ne pamti.
Danijal.pašina ćuprija na Buni, minirana 1945.
Nigdje kao u Blagaju, na tako malom prostoru, nije toliko
slojevita historija uronjena u bezgranično vrijeme koje se nije moglo zapisati;
od brvna preko rijeke do kamenih mostova bačenih u nebo, dolazili su mu ljudi
tražeći piće svome duhu i svome srcu. Dolazili i dolaze.
AVAZ, prilog SEDMICA, 9. 1. 2016.
*Slika je izlagana na izložbi u mostarskom Centru za kulturu 2013. i još u posjedu autora.
Bilo bi dobro te mostove i obnoviti zarad obogaccivanja turistichke ponude.......a crtezzi njihova izgleda postoje.
OdgovoriIzbriši