Šemsudin ef. Germić, čuvar zadnje humske musale
pod starim gradom Ljubuškim
Historija iz zasjede
Piše: dr. Ibrahim Kajan
Na krajnjem zapadu naše države, na strmini gdje brdo
Butorovica prelazi u blagu stranu tvrdih struktura pećina i zemlje – povućena
je jedna linija po kojoj je prije pola milenija raskopana i šljunkom zaravnata
kolska cesta. Po njoj su se redale kućice i prvi urbani kvartovi kasnijeg
gradića Ljubuškog, za čije ime legenda hoće reći da je po Ljubuši, ljubovci
Hercega Stjepana, i tvrđi što ju joj je ljubavnik izgradio na vrhu brda.
Grad na Butorovici, Ljubuški
Našli smo se ovdje, jer nam putovođa, mladi Šemsudin ef.
Germić, želi pokazati historijsko središte grada od 500 godina trajanja.
Pratimo ga od kuća Sadikovića i žabljake džamije, do izvora u sjenci džamije
Gožuljske i još malo, do mihraba u livadskoj travi podbrdske periferije...
Sunčano je a nema nikog; ili mi nikog ne vidimo, niti čujemo. Pogled će putovati po paučini ulaznih vrata
napuštenog dućana u staroj jednokatnici, po prozorima s utuzganim heklanim
draperijama, prašinom polijepljenim staklima. Vidmo i obnovljene fasade,
spuštene roletne. Gdje su vlasnici i domaćini? Još se mnogi nije vratio što je od straha otišao, ili se neće nikad
vratiti a misli neprestano: šta je tamo gdje mene sada nema!?
Šemsudin mi želi pokazati nešto lijepo i čisto. A nema
ljepšeg i čišćeg od džamije, pa mi je pokaza, ne jednu nego dvije – sublizu jedna
drugoj! Džamija na Žabljaku, kažu provjereni spisi, druga je po starini – prije
g. 1664. kamenom klesanim izidana, sa 14
na ćemer prozora – pa je puna svjetla, što je već po sebi radost kad joj se druga nijedna ne bi dodala.
Podigao ju je hadži Muhamed sin Sinana i mjke Merjem-hatun, čovjek imućan, domaći.
Šemsudin, ko kad je momak, uskoči u suhi okrugli kameni bazen
i raskrči suho granje; ukaza nam se željezni poklopac bunara. Kad se nagnusmo
nad njim, ne vidjesmo dna crnoj rupi u crnoj zemlji prokopanoj.
Džamija na Žabljaku
Potom prođosmo pored kaptiranog izvora Gožulj, po kojem se
naziva susjedna džamija. Priča se da je ova džamija sagrađena od stijena koje
su pri nekom silovitu potresu, „trešnji“, popadale s brda na mahalu, pa da je
narod od njega tu Božju kuću među svojim kućama sagradio. Na kamenoj je ploči uklesano
da podignuta 1286. hidžretske, tj. 1869.
Munara joj je mlađa, iz godine
1930. To je jedna skromna džamija,
ljepše unutrašnjosti nego vanjštine.
Bajram na Gožulju
U pokrajnjoj mektebskoj odaji, Šemsudin nam pokaza nešto riplijevsko
i zaboravljeno – ramazanski top! Iznenađuje mu veličina i oblik: kratke je
cijevi od livena željeza, ne veći od 30 cm, težak oko 20 kg. Sarajlija
ljubuškog porijela dr. Halid Sadiković pišući o prošlosti zavičaja, kaže da je
„tradicija najave sehura i iftara topovskim pucnjem ovdje sigurno stara
nekoliko stoljeća“. Dodaje: „Poslije
Drugog svjetskog rata ramazanski top se čuo jedino u Ljubuškom, gdje je
povremeno pucao sve do polovine ramazana 1979. godine.“
Nema više ramazanskih topova. Nema ni musala, otvorenih
mjesta skupnih bajramskih namaza. Nekoć su ih imali veći bosanski gradovi. U
Hercegovni nema traga ni od mostarske ni od konjičke - ali evo ima kameni
mihrah, osamljen, u starom gradu
Ljubuškoga!
Šemsudin, porijekom iz istočne Bosne, „prepustio“ se Ljubuškom, zavolio ga. Bosansac
među Hercegovicima.
Vraćajući se iz starog
grada u novo srce Ljubuškog, pokazuje izlivenu betonsku ploču na mjestu
uklonjene ruševine davne kiraetkane u kojoj je slavni Sade Sadiković primao
nevoljne i oboljele. Ljeti se ovdje
priredi sijelo za „privremeno odsutne“, iz
dijaspore, oko lijepe riječi se okupe, i oko sevdalinke. Mada se u
Ljubuškom „nije pucalo“, ludost „Herceg-Bosne“ – razbacala je ovdašnje
nekatolike na druga mjesta u svijetu, u neke „trećih zemalja“, za koje,
ponekad, nisu ni znali da postoje. Vrijeme teče - rane se zalječuju.
AVAZ, prilog SEDMICA, 16. 1. 2016., str. 1415.
Nema komentara:
Objavi komentar