Govor: Teufik Velagić
(Blagaj, 1925.- Beč, 2013.)
(Na diktafonu zabilježio, prepisao i
priredio Ibrahim Kajan)
Bismilahir-Rahmanir-Rahim
Draga braćo, poštovane sestre, dobar
dan svima želim, cijelom skupu.* Moje će izlaganje biti uglavnom, moglo bi se reći,
moj životopis, moj životni put, jedna slika, jedan primjer ovih dosadašnjih u
ova prošla dva, tri dana izloženih misli o ovoj trojici velikana. Moja tema je
fino imenovana od gospodina Neimarlije -"Problemi bošnjastva". Rođen
1925. u Blagaju, blizu vrela Bune, kod Mostara, u familiji koja je više-manje bila
ugledna i pismena, gdje su dobivali novine, dnevne, i časopise, vjerske i stručne;
knjiga se poneka kupovala ili se u kuću unosila. Sa osnovnom školom u Blagaju i
gimnazijom u Mostaru, kratkim studijem na Islamskom teološkom fakultetu u Sarajevu
od jedne godine, i u dva
dijela studijem agronomije, ovdje, u
Zagrebu - takvo je ukratko moje školovanje. 1945. u Sarajevu, od aprila do
aprila (1947) vojnik. Ovdje uhapšen polovicom aprila 1949. zbog ilegalne pripadnosti
organizaciji Mladih Muslimana. U Sarajevu suđen na 15 godina. Poslije skora
deset godine pušten; završio studij ovdje i onda, upravo 31. juna, krenuo vozom
do Maribora i onda pješice preko brda u Austriju.
Od 1962. živim u Beču. Prvi put sam
se opet našao u domovini poslije 28 godina da bih učestvovao u životu i radu
svoga naroda i SDA (Stranke demokratske akcije). To je samo ugrubo nacrt mog života,
kakvih je sigurno hiljade i hiljade proživljeno u prošlim decenijama. Kao
dijete u osnovnoj školi
imao sam učitelja. Bio je musliman,
Blagajac, ali prije toga bila nam je učiteljica, žena popa blagajskog, dvije
godine. Onda je došla jedna učiteljica, katolkinja, pa Blagajac, musliman.
U Blagaju imaju dvije crkve, jedna džamija,
općinsko mjesto, nekoliko uglednih familija katoličkih, nekoliko pravoslavnih,
pop, hodža, fratar. Okolna sela su muslimanska, ali i katolička i pravoslavna.
Iz dubokog djetinjstva, smatram da bi trebalo reći da bi se ušlo uopće u taj
moj rast, ja mislim i u vas u ono vrijeme,
ko je tad bio rođen, bile su biljke
koje se u baščama mogu naći. Kao djeca brali smo ih i sjekli "glave"
jedni drugima, igrali se „vlaha“ i „turaka“. A kod pravoslavne i katoličke
djece u školi saznao sam da su se i oni isto tako igrali. Ta je igra značila
podjelu na „vlahe“ i „turke“. Iako je ovo jedan drastičan primjer odgoja koji
je značio plod historije, mogu reći u kući i u selu, od hodža, i od popova i
fratara, i svih dobivao sam, i dobivali smo, jedan primjeran odgoj. Kroz ovaj
primjer se očituje čitava historija, ta naša kojom sam i ja, eto, opterećen i kroz
koju sam prošao živeći u Blagaju i Mostaru, učeći najprije u mektebu arapske
harfove (slova) da bih znao učiti (čitati) u Kur'anu, zatim u osnovnoj školi
latinicu i ćirilicu, a u gimnaziji višeslojnu historiju svih nas u Jugoslaviji.
U školi učitelj rodoljub odgaja djecu rodoljubno. U ono vrijeme bila je
Jugoslavija, tri plemena, jedan narod, tri vjere. Kod kuće - islamski hodža je tu,
kao i kod pravoslavnih i katolika što ima pop, fratar. Na 27. noć ramazana - na
dan otvaranja nebesa, mene pita otac: "Šta bi ti zaželio?" Opominju
nas roditelji: kroz demire nemojte pružati glavu, jer jedan nije mogao vratiti
glavu u sobu, kad je htio zaželiti "varičak zlata" zaželio
"glavu ko varičak", pa je morao godinu dana čekati - da se opet nebo
otvori i da zaželi da mu se vrati glava k'o i prije. Tako su nas roditelji
opominjali. A mene otac pitao "Šta bi ti, sine, želio?" Ja kažem
"Da oslobodimo Istru i da kralj Aleksandar oživi!" Dijete je u ono
vrijeme tako odgajano.
"Šuti a pamti"
Ja danas susrećem djecu i dječake i
odrasle, koji o Titi nešto tako govore i u ovome režimu. Na žalost s podosta
prava, jer vidimo kako se okrenulo. U Mostaru u gimnaziji do V. razreda, pred
rat bilo je i tako i tako, fino, ali pred rat se osjetilo zaoštravanje situacije,
nacionalne, vjerske, i socijalne. Pisalo se ŽAP ("Živio Ante Pavelić"),
već pred rat. Govorilo se onda o onoj ŠAP ("Šuti a
pamti"). Stariji me rođaci
vodaju po nekim grupicama, ne nalazim tamo svoje mjesto. Okupacija, rat. Taj
sam rat shvaćao, pomalo i želio kao dječak, jer sam mislio, kao i u prvom
svjetskom ratu, rat će biti daleko, tamo na granici, godinama - kao što mi je
otac bio na frontu, pa ćemo mi ovamo, uz rijeku, loviti ribu, i neće biti šumara.
Tako smo mi, dječaci, zamišljali rat. Rat je bio gotov za deset dana. Talijani
došli, Nijemci došli, ustaše. Ali - k'o dječak Bože moj, živiće se sutra k'o i
danas. Međutim, nije bilo tako. U Blagaj su došli, mi kažemo - s Brotnja ustaše
- u seljačkom odijelu, s puškama na kanafi, a blagajski ugledni čovjek Boras, očev
prijatelj, koji se kune "Bora mi" umjesto "Boga mi",
da ne bi pogriješio, ako kletva bude
kriva, postane tabornik.
Hapse se nevini i ugledni Srbi iz
Blagaja i okoline, da vas ne zamaram s tim. Neki se puštaju, a neki se ubijaju,
onako nevini k'o od majke rođeni. U Mostaru su isto tako radili, Hercegovina čitava
tako. Još niko nije uspio ni vic na račun nove države ispričati, ne traži se
oružje, ne traži se ni izjava o lojalnosti. Neretva nosi lešine. S mostova se
bacaju po noći nevini Srbi ubijeni, sutradan iza pećina čakljama vatrogasci lešine
guraju do Neretve. Niko se skora nije sakrivao može se reci, osim par Srba kod
muslimana, onaj ko se prepao. Onaj ko se nije prepao, nije bježao. Tako su ljudi
iz kuća, iz ureda, iz kancelarija, iz radnji, Židovi sa zvijezdama otpremljeni.
Tako je moj djetinji raj, džennet u kojem sam rastao u Blagaju, i poslije u
Mostaru srušen.
Naše mjesto muslimana u tome: osuda
je bila jednoglasna od strane svih, bile su rezolucije... sjećam se dobro, razočarenja
i šoka tih dana. Meni je bilo šesnaest godina. Traženje našeg mjesta u svemu
tome pripadalo je starijima, ali ja, kao dječak, izgubio sam ono što se kaže - mir
djeteta koje se rodi u kući, raste u miru i misli da je onaj njegov svijet
najbolji što može biti, džennet.
Već gimnazija zahtijeva određene režimske
poslušnosti; omladina je morala biti član Ustaške mladeži; od đaka,
pravoslavnih, kojih je u Mostaru bila trećina (trećina, tri vjere), trećine
skora nema; jedna jedina djevojka Srpkinja završila je gimnaziju sa mnom. U takvom
životu nisam znao ni kud ću, ni šta ću. Držao se škole, dječak, nije me niko
dirao, ali, eto '42. krajem '43. rahmetli Omer
Jahić jedanput me sretne i spomene ime Mladih Muslimana. Što se kaže - pade
zrno na plodno tlo. Tu je bio i Salih Behmen. Bilo je tu i starijih onda. Ja
kao dječak uz njih našao sam se u organizaciji Mladih Muslimana. To je onda
bila omladinska sekcija unutar El-Hidaje, Udruženja hodža u ondašnjoj Hrvatskoj.
To je bilo i pred rat u Jugoslaviji, udruženje hodža. Kako Hrvatska, kao fašistička
zemlja, nije dozvoljavala omladinsko organizovanje posebno od ustaške, našla se
forma da se ti mladi muslimani, koji su bili tek osnovani pred rat, pred
okupaciju, okupe unutar El-Hidaje, kao omladinska sekcija pod nadzorom glavnog
odbora El-Hidaje. Država je dopustila rad. Dali su nam za predsjednika jednog
svog člana. Ali mi smo uglavnom radili samostalno, osnovali grupe u pet, šest
gradova, desetak gradova po Bosni. Ideja je bila: okupljanje omladine na vjerskoj
bazi, čuvanje omladine od nacionalizma, fašizma, komunizma i svega drugoga što
nam je bilo po našem ubjeđenju islamski strano.
Šta smo mi: "Srbi, Hrvati ili Slavenci?"
Od činjenica koje bih spomenuo, predratnih,
da se malo vratim na temu, evo jedne. Oca pitam, te '41.: „Babo, šta smo mi - Srbi,
Hrvati, Slovenci, jer nema više od tri plemena? Kaže: "Moj sine, mi smo el-hamdulillah,
muslimani, šta će ti drugo. A kad sam ja bio tako ko ti," kaže,
"ovdje nije bilo ni Srbina ni Hrvata. Bili su rišćani i latini. „Tako su
se, kaže, zvali. To je sve sad nanovo, unazad sto godina". Tako sam i ja
dočekao endehu ("NDH" - ne uvidajuci ozbiljnost i domašaj toga čina).
Nažalost, tako su gledali i naši roditelji. Predratna njihova filozofija je
bila, nezadovoljnih srpskom vladom, režimom: Nek' ove đavo odnese, pa makar da
dođe crni Ciganin!
To su shvaćanja slabih koji ne znaju šta
će, ni kud će pa kažu - ako će moje dvije krave krepati, nek' krepaju ako će
komšiji krepati ona jedna jedina. Zluradost je znak slabosti i očaja. Ja sam
tako doživio naše roditelje.
- Nismo zadovoljni bili ni s našim
hodžama. Krivili smo ih, krivili smo i političare. Kako smo mi rasli, sve smo
više i više našli krivaca, koji su krivi za taj naš hal i ahval (nevolju, tešku
sudbinu) i mislili, kasnije, kad smo malo poodrasli, mi imamo ključ za sve to,
mi bismo sve to sredili, mi bismo to znali jednom formulom; islam je riješio sve
probleme na najbolji način. Kad neko ima jednu takvu formulu, ima odgovor na
svako pitanje. I to nas je oduševljavalo. Mladi Muslimani su bili (ime je došlo
iz Egipta za razliku od "Ihvanulmuslimin" -"Muslimanske braće",
koja je bila revolucionarna) edukativno nastrojena organizacija. Uglavnom smo mi
bili edukativno opredijeljeni. A da se opet malo vratim pred rat. Pojavila se
knjiga rahmetli Suljage Salihagića "Mi, BH Muslimani u krilu jugoslavenske
zajednice." Bila je to mala senzacija, dobro se toga sjećam '38. godine. I
od odgoja koji bi se mogao nazvati nacionalnim, ja sam dobio jednu jedinu
anegdotu, koja se u toj knjizi nalazi. Pričali mi stariji, kako je Bošnjak
ponosni otišao u Istanbul da vidi padišaha (sultana). U džamiju došao gdje on
drži hudbu, i čuo kako on na hudbi nabraja imena svojih naroda, ali nema Bošnjaka.
Na izlazu pred džamijom ljudi stoje u špaliru, pozdravljaju sultana, rukuju se.
Bošnjak ga susreće i malo zadržava: "Šta je to, padišahu? Među narodima
Tvojim nema Bošnjaka, da se idući put takva greška ispravi!" Idući petak
Bošnjak sjedi pred mimberom. Dođe vrijeme da se nabrajaju narodi, a ono vrijeme
kad je trebalo nabrojiti i Bošnjake, kaže se tamo, sultan pogleda Bošnjaka, a
Bošnjo rukom gdje stoji balčak od sablje, a sultan tako nabroji i Bošnjake.
Prisili sultana da imenuje i Bošnjake kao narod u svome carstvu. Ja se ne mogu
sjetiti u svom uzrastu da sam od bilo koga dobio nešto slično u odgoju da smo
mi Bošnjaci. Ondje se susrela knjiga čak se sjećam i rahmetli Mulabdića i
"Zelenog busenja". Knjiga mi je dolazila u ruke, ja sam je pročitao
(knjižara Kalajdžića izdavala je te knjige).
Mnogo toga se pričalo, roditelji,
amidže i onaj krug gdje sam i ja kao dječak i mladić dolazio. Politiziralo se i
o svemu govorilo, ali taj naš nacionalni identitet nije bio tema razgovora. Autonomija,
podjela Bosne i Hercegovine od Banovine Hrvatske, Mačeka, Cvetkovita, svašta je
bilo, ali tu riječ, to ime nije nam bilo u prometu. Tako sam se ja morao kroz život
probijati onako i ovako. Sjećam se, na jednom sastanku Mladih Muslimana, prije
zatvora, u kući rahmetli Hasana Bibera, bilo je govora i o tome. Ja obično kažem
- od mene je poteklo, nisam siguran, ali mislim - od mene potekao prijedlog da
mi sebe počnemo imenovati Bošnjacima. Ja mislim da sam ja to bio. Kakav je
odgovor bio? "Pa kud ćemo mi sad dolijevati ulje na vatru, pa vidimo li mi
šta je bilo sa srpstvom, hrvatstvom, evo prošlo tek krvno klanje, krvno kolo
prošlo zbog srpstva i hrvatstva". I to je ad acta stavljeno, nikad ga više
nismo spomenuli.
Smatrali smo da je u komunističkom sistemu
naš zadatak bio sačuvati islam i u svojoj okolini da nekoga sačuvamo da ne posrne,
da ne izgubi pravi put. To je bio naš cilj i otpor. Naravno, kad smo malo ojačali
i došli na teren, bilo je tu i drugih razmišljanja, ideja i stremljenja, ali to
sad nije važno, važno je da smo svoj rad i svoj život posvetili islamskom učenju
onakvom kakvog smo ga mi shvaćali, oslobođenog od svih tih vjekova.
Mislili smo da treba odstraniti
novotarije, kojekakva tumačenja. Dopali smo zatvora. Bilo je tu žrtava, suđenja,
smrtnih. Ima tu knjiga o Mladim Muslimanima, može se lijepo uzeti i pročitati.
Muslimani su dali iz svog narodnog tkiva dvije organizacije, dva pothvata. Srbi
i Hrvati u tom komunističkom sistemu nemaju ni blizu nešto tako. Nas je bilo više
od 600 obrazovanih, dobar dio terena bio je pokriven našom mrežom. Četiri
smrtne osude izvršene, dvojica pod istragom podlegli mučenju, dvojica na
granici prema Grčkoj nestali. Osam šehida. Više od stotinu nas je osuđeno tamo
do 20 godina; nekih 500 do 600 osuđeno je do dvije godine. Nedavno sam saznao
da je bilo još dvije stotine uzgrednih hapšenja. Ljudi koje smo susreli u
zatvoru odnijeli su najbolja sjećanja na nas, bez obzira na vjeru i naciju;
izlaskom na vidjelo dana mi više nismo mogli sebe čuvati u sjeni.
Pitanja ekstremnih Hrvata
U zatvoru, već pod istragom nismo
mogli više izbjeći pitanjima, koja su sasvim drugog karaktera: „Šta ste htjeli?“
To pitanje se meni i drugima postavilo kasnije, kad smo došli u Zenicu, Stolac,
Foču od muslimana i nemuslimana. Vide nas mlade, zdrave studente, čestite, sve
fino. "A šta ste htjeli?" Mi smo davali jedinstven odgovor. Nije to
plod našeg naročitog organizacijskog stava, jedinstven smo odgovor davali kako
je ovo sve dobro, samo plus demokracija. Država - neka je ovakva kakva je,
Republika - neka je, Bosna u njoj - neka je, i drugih, neka je samo demokracija.
Nisam, zaista, nikakvih iluzija imao, odnosno tih nekih panislamskih ili fundamentalističkih
stremljenja. Zamišljali smo Islam kao jedan više-manje u Bosni, o Bosni smo
mislili, individualni, porodični i društveni život islamske vjerske zajednice kakav
je bio za vrijeme one Jugoslavije. Bili su tamo šerijatski sudovi, škole; imali
smo svoje vjerske praznike, petkom je musliman mogao otići sa službe na džumu.
Zamislite sada takvo nešto zahtijevati. Iz gimnazija, iz škola, išli smo
redovito, pod moranje, na namaz, džumu, na vjeronauk. Danas je to previše
zahtijevati. Ali kažem, mi smo tad tražili onaj život kakav smo upamtili od
prije rata. Samo ga ispraviti toliko da bude demokracija, da ne bude diktatura
- to smo željeli.
Bošnjaštvo među nama nije spominjano,
ali interesantno, u zatvoru smo sreli ljude koji su tu temu nabacivali. Na
jedno pitanje bilo je problem odgovoriti, a postavljeno od strane ekstremista
Hrvata. Pitalo se nas: "Gradite vi pet džamija u svome selu. Jeste li vi
za granicu na Drini?" A mi nismo bili za granicu na Drini, ni na Uni, ni
na Savi, ni na Neumu.
U zatvoru se živjelo teško. Naročito
su teški teror doživjeli skoro svi "politički" krivci. U njih su
spadali svi osim kriminalaca. U početku 1951. počeo je dugi period primjene terora
kakav je bio primijenjen prema komunistima informbirovcima (staljinistima) na Golom
otoku i drugdje. Cilj je bio moralno skršiti što više neprijatelja i moralno i
psihički i zdravstveno.
Kasnije sam se mogao uvjeriti da je
teror u zeničkom zatvoru bio najgori, gori od onih u zatvorima širom Jugoslavije.
Mi Mladi Muslimani smo bili posebno podvrgnuti tome teroru. Malo je koji tome
izmakao. U to je spadalo mučenje glađu, zimom (skidanje prozora, skidanje
djelomično i do gola osuđenika), tvrdim ležajem, premlaćivanjem, strahom i uz
to sve popraćeno lijepim obećanjima.
Uvjet da im se preda duša. Vlast je
na tom teroru podvrgnutim osuđenicima, dobili kao izvršioce bivše ustaše, četnike
i esesovce: oni su taj krvavi posao radili za UDBU - PARTIJU. Tome teroru je
bio izložen čak i dobar broj svećenika svih triju vjera. Bilo je i smrtnih slučajeva
i samoubistava. Ja bih preporučio svakom, ako ga sila prisili da bude sam-samcat,
neka pokuša sačiniti neku bilancu svog života. Tako sam ja u samici, moglo bi
se reći, napravio jedan skok, oslobađanje misli na filozofskom, vjerskom i političkom
polju. Izišao sam i počeo razgovore.
I drugi su nešto tako doživjeli. Mi
smo, Mladi Muslimani, počeli razgovore o našem programu, ovom svjetskom. Stali
smo na stanovište pravo onako kako malo prije rekoh: neka države kakva je,
demokracije, Republike, demokracije u državi. Nismo ni ovog puta bošnjaštvo doticali.
Međutim, ja sam bio jedan od onih koji nije bio zadovoljan. Tek kad sam izašao
s robije, jah, s robije, uputio sam jedno velika pismo da bih nastavio rad, jer
van zatvora, kasnije svaki rad je bio nemoguć.
Mi smo vidjeli da je bio moguć, doduše
ovi ljudi koji su '83. suđeni nisu radili ništa protiv zakona, ali su zapali teške
robije. I ja nisam u sebi osjećao snagu, mogu vam iskreno reći, da upadnem opet
u zatvor. Ne znam šta bi bilo sa mnom. Ali cilj je bio jedino nastaviti rad u
inostranstvu, ne vjerski, jer za te stvari nisam kvalificiran, već na političkom
polju dati glas o Bosni vani. 11. juna, sad će biti godišnjica, krenuo sam iz
Maribora, pješice i 2. jula prešao u Austriju, i tamo sam ostao.
Zašto je Rešad Kadić bio Hrvat?
Nastavio rad i na vjerskom ali i na
političkom polju, ali sam prebjegao kao Bošnjak. Razmišljanja su moja i u tom
pravcu. Tražio sam tlo pod nogama. U zatvoru sam sreo Rešada Kadića, bivšeg
mladića, skojevca. Osuđen na pet godina u Mitrovici, nedefiniran nacionalno. S
intelektualno jačim Hrvatima nacionalistima, postao je Hrvat i umro je kao
Hrvat.
On meni kaže: "Teufik, ja tamo s
njima osjećao sam se 'bez kaputa'. Oni tamo u kaputu, ja nemam kaput. Albanezi,
Hrvati, uglavnom su tamo bili politički krivci u Mitrovici. Oni imaju ime, imaju
jezik, ja sam se osjećao sirotan bez tog imena, bez identiteta...
U Jugoslaviji je došlo do neke liberalizacije,
pa se to pitanje počelo dobra diskutirati, ali mi smo opet ostali kratkih
rukava. Ime Musliman je usvojeno da se ne bi usvojilo bošnjastvo. Na Kongresu u
Sarajevu, prije usvajanja takvog imena, i prije samog kraja usvajanja Odluka i
rezolucije na Kongresu, iza zavjese tog Kongresa, bilo je žestoko diskutirano
pitanje našeg imena -bošnjastva.
Komunisti ga nisu prihvatili. Bilo bi
to za ono vrijeme riskantno, jer bi se Srbi i Hrvati u Bosni osjećali da žive u
tuđoj Republici, jer oni imaju svoje Republike. Ja sam u Zagrebu, dok sam drugi
put studirao poslije puštanja iz zatvora, išao u knjižnicu, tražio knjige, čitao.
Razgovarao sam o tome s rahmetli Dervom Hadžomanom, koji je živio tada u Zagrebu.
Bio je ugledni građanin hrvatske orijentacije iz Mostara, načelnik za vrijeme
Banovine Hrvatske. Kod njega sam bio. On je već bio ostario, u krevetu. Kaže
mi: „Teufik, samo tako, Bošnjaci, mi smo Bošnjaci." To je bilo ono malo, može
se reći, kad treba na vagu, pa da prevali. Meni je to bio nezaboravni dan, bila
je noć. Prebjegao sam u Austriju kao Bošnjak i takve su bile prve evidencije o
meni tamo. Činovnik sjedi; „Nacionalnost?" Ja mu kažem: „Bošnjak“. Očekivao
sam da podigne ovako glavu: "Pa to ne može." Ne, on je to mirno
zapisao, jer u Austriji bošnjaštvo postoji od starih, eta, kao čisto legalno,
sasvim normalno i prirodno. Međutim, ja nisam naišao u inostranstvu na Bošnjake.
Naša emigracija je bila uglavnom hrvatska, nešto srpska. I mogu spomenuti one kao
što su dr. Smail Balić, Adil Zulfikarpašić i još neki.
U emigraciji, da ne duljim, u tzv.
alternativi demokratsko-londonskoj, gdje smo bili okupljeni u političkoj grupi
demokratske emigracije Srba, Hrvata i Slovenaca, našla se i nas dvojica-trojica
imenovanih kao Bošnjaci-Muslimani. Bilo je tu podosta povike s ove ili one
strane, ali to se tako ustalilo. Iz domovine oni koji su mi dolazili, ahbabi,
izišli s robije, neko hrabro i javno, neko i potajno, ova pitanje nije nalazilo
na plodan odziv, mogu priznati, u što sam se puno razočaravao. Ali ja sam znao
da su isto tako i oni, kao i ja, u nekom zakašnjenju. Bošnjaštvo, kao ime, nije
nailazilo na odjek. Podosta sam truda uložio, zašto nije nailazilo na odjek?
Kod nas se mnogo toga krivo shvaća.
Svaka nacionalna opredijeljenost, nacionalno ime, nacionalna historija, smatra
se već nacionalizmom. To nije nacionalizam. Nacionalizam je ideologija modernog
tipa, ali pripadanje jednom narodu, njegovo ime, njegov jezik, njegova kultura
- to je od Allaha već dano, stoljećima.
Hiljadama godina postoje plemena, postoje
narodi, moderne nacije su nastale poslije francuske revolucije. U redu,
Kardeljevo definiranje Bosanskih muslimana značilo je to da smo mi etničke
zajednice, da nismo narod. Tako je nas Kardelj imenovao. Na žalost, u zemlji
nije bilo tog odjeka, mi nismo imali uspjeha u tom pogledu ni kod komunista. Da
su Džemal Bijedić i njegovi jarani '45. htjeli imati bošnjaštvo, oni bi ga imali.
Opredijelili su se kao Srbi, kao Hrvati. Jedino, ako se ne varam, rahmetli
Husaga Ćišić '45. je zahtijevao bošnjaštvo, ali on je jedan u ono vrijeme, i
bio je ušutkan. Od toga nije bilo ploda. Meni su ove veličine o kojima govorimo
na ovome seminaru, sjećam se dobra, značile da imam nekog i nešto iza sebe. Kad
se nađeš na moru, plivaš duboko, nigdje da odahneš. Najedanput na kamen se opreš,
tu predahneš, znadeš da imaš tvrdo pod nogama, ali moraš dalje. Tako smo ove neslužbene,
nelegalne takorekavši veličine naše nalazili samo u sjenama, jer država Jugoslavija
nije te ljude priznavala, nije ih bilo u udžbenicima poslije rata, da ne
govorim o ovamo dalje. Što nije u školama za djecu, to nije priznato! Ja učim
Lazu Lazarevića -"Prvi put s ocem na jutrenje", a o Edhemu Mulabdiću
ni riječ. Ima knjiga, ali ih nema u udžbenicima.
Ideju bošnjaštva sam shvatio, a intelektualci?
Kao bošnjaštvo, ideju sam shvatio.
Primijetio sam da smo u jednom isto tako napravili historijsku grešku, što je
običaj kod muslimana, islamskih naroda. Predislamsku historiju ostavljamo kao džahilsku,
nije naša. A meni Pavle Ostojić, posljednji živi član Jugoslavenskog odbora u
I. svjetskom ratu, iz Kanade piše: "Gospodine Velagić, vaša je to historija,
vi ste je zaboravili, vi ste se odrekli i onda je sebi prihvaćaju Srbi, Hrvati;
onda ste vi repa bez korijena." Upravo je tako. Ako sam negdje spomenuo tu
historiju našim - nemamo afiniteta, nemam ljubavi, nemam osjećaja. To ako nešto
nije muslimansko, gotovo nas se ne tiče. Bogme to je jedna velika greška naših
učenih ljudi, naših organizacija, kulturnih ljudi. Mi vidimo, ovdje mogu reći, ne
trebamo ništa tu kriti, priličnu pometnju među našim intelektualcima, od
dolaska Austrije na ovamo.
Idu u Zagreb, Beograd, Peštu, Beč na školovanje,
vraćaju se ovako ili onako, ali ne kao Bošnjaci. Da smo mi imali takve inteligencije
koliko-toliko, da su Mladi Muslimani bili Bošnjaci, imali bismo bošnjaštvo.
'83. suđenje Aliji Izetbegoviću... Ni
traga od tog problema, ni političkog. Nisu se oni tim ni bavili, ni ovamo
ilegalno u razgovoru. Pod komunizmom glavni problem bio je kako ostati kao Musliman.
Niko nije nazirao pad komunizma. Prema tome ne treba nimalo zamjeriti ako su i
ti ljudi '83., neka grupa Mladih Muslimana, koji su već bili stari, i drugi - Islam
stavili jedino preda se i za njega se zalagali. Ako ostanemo kao Muslimani pod komunistima,
bit će od toga nešto. A mi vidimo da smo u jednom zakazali. Poslije '45. osim
nekoliko političara iz stare buržoazije, nazovimo je tako, nismo imali ni
jednog jedinog pojedinca političara demokratu zapadnog tipa, koji bi se s
komunistima sukobio, bio doveden na sud i suđen. Jednog jedinog a kamoli grupe,
a kamoli to da se naši intelektualci kao Bošnjaci pitaju kako ova država postoji,
kuda ide, šta bi moglo sutra biti. Nismo to imali. Zatečeni smo. Historijski
tok smo izgubili.
Dan radosti - dan usvajanja imena Bošnjak
Od odlaska Turske, smanjuje se naš
broj 1918. g.
30% nas je bilo u Bosni i Hercegovini, 1945. 31-32%. Šta smo mogli učiniti,
konačno - šta smo mogli učiniti? Ali svejedno, mi nismo imali naše grupe i da
smo imali onoliko Bošnjaka koliko smo imali Hrvata-muslimana i koliko smo imali
Srba-muslimana, mi bismo imali bošnjastvo davno. Nismo imali. Govorilo se,
pisalo o bošnjaštvu. I do ovih dana mi vidimo da je bošnjaštvo u Sarajevu
dobrim dijelom progurano od nereligioznih muslimana, kako ja iz daljine prosuđujem,
jer njima je smetalo ono velika M u Musliman. Ali trebalo je protiv njega da se
bore upravo religiozni muslimani, ali nisu se borili, jer im je i to dobra došlo.
Jedanput da se okupimo u jednoj rubrici, da se vidi koliko nas ima, pod kojim
imenom nije važno - i oni koji se pišu velikim M, ateisti Muslimani,
indiferentni Muslimani, kojima je smetalo M veliko, jer im je lakše prići
nacionalnoj problematici našoj, ovako ili onako jednako bila širku (bezboštvu).
Tako smo daleko išli. Draga braćo, ja sam u svome takvom nekakvom... životnom
putu sebi našao, lično za sebe sam .. našao identitet, ako se ne varam, noći na
31. marta kada je bio usvojen naziv Bošnjak i bosanski jezik. Za mene lično to
je dan koji ostaje u mom životu radost, nada, jer nemojmo gubiti iz vida, pod
imenom Musliman smo imali razloga da budemo, i očuvali se, i ujedinili se, i
zbili se. Bilo je od toga i štele, jer pod tim imenom smo mi žigosani i dobra
je iskorišteno to protiv nas, a Zapad je sigurno bolje studirao naše težnje, naše
imenovanje, ono što pišemo, ono što govorimo, nego mi sami i naši dušmani. A zašto
smo ovako još došli pod udar? Prešućuje se udar hrvatski, to se nažalost ovdje
prešućuje.
Kao što se ne smije ni spomenuti ustaštvo
'41., '45. ako se spomene četništvo. Ne smije se zaboraviti - ne spomenuti HVO.
Ako se govori o današnjem ovome Miloševiću i Karadžitu, treba spomenuti Bobana
i ostale jer su pokazali da su isti. I nemojmo nimalo imati iluzija, da su oni
Mostar osvojili i prodrli do Viteza. Nisu uspjeli. Nadam se, neće ni uspjeti,
ali ostaje jedna činjenica koju mi isto tako bez političkog vodstva nismo uviđali.
Nas je od '45. 30-32%, a nalazilo nas se
skora 50% u Bosni '91. u popisu. Konačno, jasno, jer nećemo biti Hrvati, nećemo
biti Srbi, okupljeni u jednoj rubrici "Muslimana". Dva miliona
intelektualno, školom i svim ostalim kvalitetama smo ih dostigli, pa čak i
prestigli u nekim stvarima. Mi nismo bili svjesni koliko oni to gledaju, studiraju
i prate, jer za sudbinu Bosne to je bio mač koji im sve nade sasijeca. Mislili
su da će to oni do Drine ili Une imati; pa kad nije moglo do Drine, do Une, pa
hajde, to je trebalo podijeliti. U toj našoj nesreći, koju ja lično nisam očekivao,
ruku na srce, ovakav otpor, organizaciju domovine.
Gledajući sa strane, vidio sam nas u sendviču.
Desilo se, fala Bogu, iz narodnih grudi se rodila Armija, i što je još najvažnije,
nismo pošli putem naših dušmana. Niti Armija, a prije Armije Teritorijalna
obrana, grupe ove ili grupe one po selima, nisu pošle u osvetu, nisu uzvratili
jednakom mjerom, sačuvali su čestitost, obraz. Pred Boga i pred narod možemo
izaći, pred historiju možemo izaći svijetla obraza. I mi ne znamo koliki je to
kapital, jer da smo pošli njihovim putem mi bismo skrahirali sami u sebi, urušili
se ko banda osvetnika, po brdima, preko brda, k'o vukovi. Ne bismo stigli
nigdje. I računam da su ova dva kvaliteta, imamo Armiju i imamo čestitost
naroda, pouzdanje u sebe i sa imenom Bošnjaci, nadamo se da ćemo taj dio Bosne,
koliki god bio, ostaviti, sačuvati za sebe i da ćemo je u tom pogledu imati. Ja
sam zato za borbu dalje. Da Bog da, da nas Bog uputi na pravi put, u to šta je
bolje, ali u se i u svoje kljuse. Ne znam šta bih vam još o tome rekao. Ponešto
se iz mag života ispunilo. Težnje - tu su, strepnje -tu su. Osjećam pomalo da sam
privilegiran što sam tu, neki moji suborci nisu živi, nisu ova doživjeli. Pa,
nekad sam mislio, i bolje je, golem je jad nas, nevolja a nekad opet volio bih
da su tu, da vide da nas nisu te sile, ni istočne ni zapadne, skršile. Hvala
islamskim zemljama za onu pomoć koju su uložili, da ih ne imenujem, znamo ih. Islamski
svijet, nažalost nije ono što bi trebao biti. Nadam se da će u njemu isto tako
doći do tih osvješćenja, ali nemojmo imati iluziju, a mi smo daleko od njega.
Ako mi sami sebi ne osiguramo i u Bosni da bude mjesta i jednim i drugim našim
komšijama opet, i da djecu ne odgajamo više na ovome... Bez obzira na sve
iskustvo naše, pokušajmo, ja bih rekao, odgajati djecu onako kako nam Allah
nalaže i kako nam interesi u Bosni nalažu. Jer opet, sve, sve, ali interesi su
kod nas često prenategnuti nekakvim super-islamskim osjećanjima,
super-islamskim ciljevima, a na kraju, samo da još kažem, volio bih da budemo
oprezni u toj euforiji. Bilo je toga, čini mi se, djelomice i ovdje kad se govori
o Bošnjaštvu itd. Sve to pokušajmo trijezno odvagati, jer ako mi negdje
pretjeramo, drugi će otuda podmetnut crno na bijelo, pa nije to tako, pa ćemo
se sramotiti. I nemojmo naš narod nekim euforijama zaluđivati, već trijezno,
kako smo i do sada, svako pitanje rješavati. Računam, Aliju Izetbegovića
poznajem dobro, iako sam daleko od kulta i svega, ali čini mi se, ne znam, čini
mi se da onakav čovjek, ako nije dorastao vremenu okrutnosti, dorastao je u
ovom vremenu morala, čestitosti, a on nam to donosi. Ovo što o njemu govorim
nije neko hvalisanje našeg predsjednika, nego iskrena želja. Znam ga dobra, on
je u tom pogledu, ja mislim, i svoje saradnike uvijek uvjeravao i privlačio, i
njihovu odanost dobivao. Pa da nam Bog dade s njime i svi zajedno da dočekamo
to vrijeme kada ćemo se moći kući vraćati, kad ćemo Bosnu obrađivati, sijati
je, žeti, djecu odgajati kao Bošnjake i kao - muslimane.
Hvala vam lijepo.
*Autor
je svoje riječi izgovorio u Zagrebačkom Islamskom kulturnom centru 27. VI.
1994., na simpoziju o djelima Handžića, Bašagića i Mulabdića; Behar, god. VI.,
br. 19-20, 1995., str. 5-8
Nema komentara:
Objavi komentar