Ibrahim
Kajan: Razvoj i oblici dječjeg
bosanskohercegovačkog romana Zalihica, Sarajevo, 2008., str. 208.
O studiji piše: ALIJA MUSIĆ
Već
se pomalo navikli na činjenicu da je bosanskohercegovačka književna produkcija
za djecu (dječija književnost, književnost za djecu) bila na margini književno-kritičke
i književno-teorijske pamje. Uprkos respektabilnom obimu i estetskoj
vrijednosti ta književnost nije imala validnu književno-historijsku
valorizaciju, niti tako potrebno književno-historijsko situiranje, kao što ga je
imala književnost za odrasle, prihvatimo li, uslovnu, takvu podjelu. Razumije se
da se takav nedostatak itekako osjetio u nastavnoj praksi kod upoznavanja bosanskohercegovačke
književnosti, bilo da se radilo o obaveznoj lektiri, sadržaju čitanki ili, pak,
o buđenju ljubavi i potrebe za knjigom i čitanjem.
Ovaj
nedostatak višestruko je i dodatno usložnjen ratnirn događanjima, te nastalim
društveno-ekonomskim i političkim promjenama, jer su se, u izmijenjenim okolnostima,
postavljala i stara, ali i neka nova pitanja, vezana za kritičku valorizaciju
književnog stvaralaštva za djecu. U ovakvoj situaciji otvorena je mogućnost da
u taka zapušten i neograđen cvjetnjak (kako bismo mogli pojmiti stanje u dječijoj
književnosti) ukoliko se stanje ne bude mijenjalo, zajedno idu, ruku pod ruku,
i zagriženi ideolog, i dezorijentisani pedagag, i poneki skriboman koji dječiju
književnost uzimaju kao djetinjariju odraslih, a ne kao "najbolju književnost
koju čak i djeca mogu razumjeti". Upravo zbog ovakvih okolnosti smatram kako
je književna studija "Razvojni oblici dječjeg bosansko-hercegovačkog
romana" Ibrahima Kajana (u izdanju Izdavačke kuće "Zalihica", jednog
od najagilnijeg domaćeg izdavača) od izuzetnog značaja jer predstavlja prvu cjelovitu,
kritičku sistematizaciju i valorizaciju bosanskohercegovačkog romana za djecu.
Treba
odmah reći da je ova knjiga napisana sa izrazitim senzibilitetom, kako prema
samoj materiji - predmetu istraživanja, taka i prema čitaocima, korisnicima
ovog vrijednog istraživanja, prije svega - studentima i nastavnicima, ali i
prema širem čitalačkom krugu, kojeg će, nadam se, biti.
Ovom
studijom su obuhvaćeni svi relevantni dječiji romani bosanskohercegovačkih pisaca,
odnosno pisaca rođenih u Bosni i Hercegovini ili izvan nje, ali koji su životnom
i jezičkom praksom svoje djelo pridodali bosanskohercegovačkom književnom prostoru.
Prema
tvrdnji samog autora on svoje istraživanje "izvodi" na oko 70 od oko ukupno
110 romana za djecu, koliko ih je uopće objavljeno. U studiji su opisani tipovi
i modeli koji su kroz vrijeme nosili razvoj romana, razvrstane uočljive žanrovske
cjeline, te naznačeni žanrovi koji se tek javljaju, makar za tako nešto bilo
tek jedan ili dva primjera. Knjiga je, istovremeno, i pregled svih relevantnih
pisaca dječijeg romana kod nas i svih onih koji su se do sada kritički bavili
ovom vrstom književnog stvaralaštva za djecu. Analizu prate i korisni bibliografski
prilozi, pri čemu se autor služio svim mogućim "tehnikama" prikupljanja
infornacija, uključivši tu i internetske informacije, pa bi se za ovu knjigu
moglo reći da je, istovremeno, i svojevrsna antologija odabranih književnih
djela, na kojima je autor zasnivao svoj analitički rad.
Tako
će sigurno biti i koristan "konsultant" budućim sastavljačima školske
lektire. Karakterišući pojedine romane, Kajan prenosi relevantne ocjene iz
vremena kada je djelo nastalo, dodajući im nove valere vlastitog prosuđivanja,
ne bježeći ni od "ispravljanja" ranije izrečenih stavova. A Kajanov kritički
stav nije nimalo suhoparan, na nivou puke konstatacije, nego je veoma ilustrativan,
potpomognut argumentima iz štiva koje je predmetom analize. I dječiji pisci, čija
je djela Kajan analizirao, mogu u ovoj njegovoj studiji prepoznati korisne poruke,
prvenstveno kada je riječ o njihovoj situiranosti u ovom žanru.
Knjiga
Ibrahima Kajanja "Razvojni oblici dječjeg bosanskohercegovačkog romana"
se čita vrlo lahko i ne ispušta iz ruke do zadnje stranice, što je prava
rijetkost za ovu vrstu štiva, pa nas autor, ako bismo se pomogli sportskim žargonom,
podsjeća na dobrog sudiju koji se gotovo i ne primijeti vodeći dobru utakmicu.
On je, naime, bez ikakvih teškoća, "proveo" dječiji roman kroz
njegovih pedeset razvojnih godina, počevši od pustolovnog romana "Izvidači
Vidrinog jezera" Stevana Bulajića (Sarajevo, 1954.) i Ćopićevog "Doživljaja
mačka Toše" iz iste godine, koji se uzima kao prvi animalistički roman za
djecu kod nas, pa sve do romana koji su nastali u toku ili nakon našeg
posljednjeg rata.
Kajanje,
što je posebno vrijedno, bosanskohercegovački dječiji roman promatrao na
prostoru cijele Bosne i Hercegovine, izbjegavši tako sve etničke i entitetske
barijere. Zato smo uvjereni da će ova izuzetno značajno istraižvanje naći svoje
zahvalne čitaoce (korisnike) na cijelom bosanskohercegovačkom državnom
prostoru, ali i šire, u susjednim nam državama, imajući u vidu okolnost da
Kajan u svojoj knjizi u znatnoj mjeri "zahvata" i vrijeme koje smo proživjeli
u zajedničkoj državi.
Alija
Musić
PROSVJETNI
LIST, Sarajevo, br. (?)
Nema komentara:
Objavi komentar