Mistrifikacije i parabole – historija
iz zasjede
Piše: Ibrahim Kajan
Inat ćurija na rijeci Bregavi
Ljudi se pamte po djelima koje su
ostavili, po dobroti koju su pridodali svome vremenu i svome narodu. Mostovi
su, nije jedanput zapisano, u vrhu plemenitih djela kulturnog materijalnog
naslijeđa. Ideja mosta je uzvišena: njezin sadržaj oplemenjuje, jer nosi snažnu
humanu zadaću trajnog susretanja s drugima. Zbog toga su mostovi nerijetko i
prelijepa arhitektonska „čuda“, u
koja je neimar ugradio najbolje i najljepše čime je njegovo znanje i njegova duša raspolagala. Takvi,
koji snažno obilježavaju i kreatora mosta, ponekad „progovaraju“, „nešto poručuju“, daju neki dodatni „znak“,
„išaret“, što li. Našao sam jedan most
koji, snažan poput metafore, govori o vremenu, o ružnoj vlasti u ružnom
vremenu, ismijava je i o njoj govori istinu na sav glas.
Takav most nađoh u gradu Stocu,
na rijeci Bregavi. Ime mu je Inat-ćuprija. Most koji prkosi, koji se glasno
narugao! Kao po običaju, ni za njega nemarna historija „ne zna ništa
pouzdano“. Ne zna ona ni od kada je ni od koga je.
Bilo kako bilo, legenda kaže da se „taman
završavala u Stocu Donja ćuprija bega stolačkog“, kad ga, tog bega, pozvaše iz
Stambola na vojnu, jer je buna izbila u dalekoj Anadoliji, pa da i on doleti sa
Stočanima i odbrani je. Neki, nagađajući kada se to zbilo, kada je taj prvak
grada „pokupio iz Stoca sve što imade glavu, jal snagu za vojnu“, misle da bi
to bilo 1658. To godište i tu bunu spominje Evlija Čelebija u svom velikom
putopisu. Predanje, kao privid historije, kazuje da „čim je beg iz Stoca
izmakao“, u gradu se pojavi neki Trtak iz Ljubinja i uze vlast u svoje šake...“
Na tom mjestu historija se naglo prekida, a započinje, ucijepivši se u nju,
legenda... „Isah neimar i njegov ortak
Risto taman skidali skele s begove ćuprije, kad, eto vraga, naiđe taj
Trtak. Preprknio ti se puščetinom pa
kroz Stolac, ko sam ti, ja sam ti. Ide on tako, a oko njega desetak-petn'es'
nakije ko i on. Doš'o njihov vakat...“
Elem,
Trtak, kojeg niko živ nije poznavao ni po čemu, šeta po čaršiji,
pokazuje se sa svojom pratnjom sitih i nabusitih. Nije šala, popeli su se na
vlast. Razgleda ta bitanga s družinom, novu blistavu ćupriju odsutnog naručitelja. Lijepa je bila begova ćuprija sa
pet svodova, poput očiju kroz
koje su tekle vode Bregave, prskajući poput srebrenih slapova. Trtak se zadivi
ljepoti, jer i budale ponekad razdvoje lijepo od ružnoga, pa osjeti u sebi neki
čudan poriv koji narod zove
inatom. Trtak dreknu majstorima, jer slaba vlast je uvijek glasna, da odmah
njegovu ćupriju na Bregavi sačine, od
begove ljepšu i „okatiju“.
U strahu od posljednica, neimari se
premišljaše šta da urade a da sačuvaju „glavu na ramenu“. Valja poslušati i
Trtka a ne nasrditi bega zbog gradnje neodobrene. A i djela samoga da se ne
postide.
Kaže Isah Trtku: "Gradiću ćupriju, ama
k'o burmu, pa pô burme na suncu, a druga pola u vodi." Trtak ni da čuje.
"Hoću", kaže, "ćupriju da ima više oka nego begova."
Argati počeli jazit' Bregavu, a Isah i
Risto u brdo da traže majdan za kamen. Zdvojni zdujali nekoliko dana i našli.
Grk im se kruh zalomio. Kako god učiniš, ode glava, a osta i sramota. Počeli
ćupriju, pa gradi, pa pravi, pa gradi, i bogami je načiniše.
„Dok su zidali - kaže legenda - smisliše
osvetu. Načiniše oka više nego u begove ćuprije, ama svako oko je heravo, ja
manje ja više, a u onije' s kraja jedna noga dopire do vode, a ona druga
naslonjena u brdo. Iz inata naređeno, za inat i načinjeno!“
„Trtak, ko prazna glava, poč'o da slavi
ćupriju, ko biva osta spomen kad se i on u Stocu pit'o.“
Ta poučna arhitektonska rugalica, obrušena
kao sve drugo što je bilo u Stocu ubijano 1992-1995., ponovno je na svom
mjestu. Rustikalnog je izgleda, „teška“, svedena na čistu funkciju. Svojim
neestetskim izgledom sugerira da vuče korijene iz predturskog, srednjovjekovnog
razdoblja. Ta neobična Inat ćuprija – „prosvijetljena legendom“ – u srcima
ljudi nosi njihovu težnju da se, i u najvećoj nevolji, odupru vlastodršcu i
političkom nasilniku.
Avaz, prilog SEDMICA, 14. 3. 2015., str. 14
Ibrahim Kajan: KRICI I ŠAPUTANJE, Šutopisi iz Humske zemlje, Bosanska riječ, Tuzla, 2017, str. 185-187
Nema komentara:
Objavi komentar