Zavija bektašijska Sari Saltuk, tako se
nekoć zvala tekija u Blagaju
Historja iz zasjede
Piše: Dr. Ibrahim Kajan
Zavijom bektaškom u Blagaju, tako
su je s početka nazivali. A taj početak kad bi, onaj tren koji graditelj osjeti
dovodeći krovište do alema, ne zna – od nas živućih - zapravo niko. Nismo ga
naslijedili preciznim usmenim zapamćenjem ni nedvojbenim pisanim svjedočanstvom.
Da, govorimo o tajni porijekla Tekije u Blagaju.
„Sadržaj“ turbeta
Potpuno je jasno, Tekija nije iz
1644. kad ju je prvi put uknjižio E. Čelebija u opise svijeta koji je vidio na
svom putu putujući. Nije je sagradio, kako on kaže, zatečeni muftija mostarski,
niti je podignuta od sljedbe halvetijskih derviša, jer ni kaburi u turbetu
tekiji prislonjenoj, nisu halvetijskog porijekla. Turbe i ne spominje kao da
nije ni postojalo, a po svemu sudeći, moralo je postojati. U turbetu je
paradoks: „sadržaj“ mu je vezan za legendarno-historijski lik Sari Saltuka iz 13. st. o kojem smo
govorili, pa bi i po tome bilo upitno otkud ono, to turbe, 250 godina nakon
legendarnog amaneta Saltukova da mu se mejit u jednom od sedam tabuta opremi –
i da se u sedam država odnesu i u njima
sahrane. Ako i nije bilo turbeta u
dubini i pozadini historije, pa ni tekije, pod velikom pećinom na izvoru Bune,
bi nešto sveto, uzvišeno i fascinantno: bi prvotnje islamsko dovište koje je
apsorbiralo dualističko, bogumilsko spiritualno okupljalište pred licem svoga
Gospodara. Tako nas, zapravo, poučava u do jučer neznanom, posmrtno objavljenom
tekstu vjerodostojni Muhamed Hadžijahić o Tekiji i turbetu u Blagaju.
Kaburi Sari Saltuka i Ačik-baše
Pojava da se na kršćanskom
svetištu javlja Sari Saltuk, vrlo je česta (u Albaniji, Makedoniji), pa ne
iznenađuje opravdana slutnja da je Saltukov kabur i u Blagaju zapravo na
starijem svetištu Crkve bosanske. Tom u prilog ide, misli Hadžijahić i jedna
povelja od 1. 6. 1454., koju je hercegu
Stjepanu izdao aragonsko-napuljski kralj Alfonso. Budući da u njoj aragonski
kralj posebice apostrofira pećinu u Blagaju, očito je riječ ili o strateškom
lokalitetu ili kultnom mjestu posebne
važnosti. Autor navodi i legendu u kojoj se kaže da je tu bila „izba“ gdje je
Saltuk odložio oružje, „kao znak da mu se tu podigne grobnica“. Izvori rijeka,
podsjeća se, još su u ilirska vremena bila „atraktivna kultna mjesta“.
Kult Sari Saltuka nastajao je, po
svemu sudeći, padom Hercegove zemlje pod Turke, u razdoblju velikog uspona i
moći bektašijskog duhovno-vojnog tarikata. Ali, došlo je do zaokreta!
Bektašijama su, piše P. Ricaut, „pripadali svi janjičari, a janjičarima se
prigovaralo da nisu pobožni“. Izrazito oštra borba protiv bektašija plamsala je
za sultana Osmana II (1618-1622). U takvim se okolnostima, podvlači Hadžijahić,
„strogo vodilo računa da se u Bosni suzbiju sva heterodoksna učenja“. Zasigurno
ni tekija u Blagaju nije ostala izvan ideološke metle, pa nije ni čudo da
Čelebija, miljenik dvora, u Blagaju registrira „halvetijsku tekiju“ potpuno slijep
i za krupno bektašijsko prisustvo kakvo je Saltukovo turbe uz niz dodatnih
bektašijskih signatura u samoj tekijskoj arhitekturi.
Zvjezdani pokrov tekijske banje
Hadžijahić ukazuje na jedan i
danas vidljiv tipično bektašijski detalj u tekijskom inventaru. „U semahani, od
ulaza lijevo, a također i u susjednoj prostoriji na vratnoj strani od ulaza
desno, u zidu je u obliku niše predstavljen tabut (mrtvački sanduk). Smisao tog
„memento mori“, odnosno prema tesavvufskom učenju je:„mutu kable ente mutu“ –
„umri prije nego što umreš.“ Takvo se prezentiranje, drži autor, javlja
isključivo kod bektašija. Na bektašije podsjećaju i natpisi nad ulazom u
semahanu, zatim postojanje banje u samoj tekiji, neovisno o tom što banju mogu
imati i druge tekije – ona je ovdje vezana uz sami ritualni obred, tj. ona je
nužna.
Tekija je, očito, obnovljena kao
havletijska, s halvetijskim dervišima među kojima je u mostarski muftija
Zijaudin kojeg Čelebija spominje kao „graditelja“, umjesto „adaptatora“. Upravo
njezin prethistorijat, opipljivo a ne samo znakovito, produbljava donju
historijsku granicu izgradnje blagajske tekije, spuštenu do samog ruba pučkih
predaja i narodnih vjerovanja. A na
njima, kako se god okrene, počivaju ne samo narodni snovi, nego i nacionalne
historije.
AVAZ, prilog SEDMICA, 27. 2.
2016., str. 14-15
Nema komentara:
Objavi komentar