Historija iz
zasjede
Piše: Ibrahim
Kajan
Portret fra Filipa Lastrića
„Vrijednost i ljepota ovog
kraljevstva uistinu je manje poznata svijetu pa se ne usuđujem da je opišem,
makar to bilo iskreno, a da se taj prikaz kritičarima ne učini izmišljen i
pretjeran. Silnik koji ovdje kroji pravdu zavio je sve to u tamu a povjesničari,
geografi i kozmografi, budući da ne poznaju ove krajeve, crno ih prikazuju i
njih se većinom površno dotiču. Stoga se događa da prešute unutarnju vrijednost
ovoga tla, pa nastoje opisati samo surovost i neprijaznost planina. No onaj tko
bi se oslanjao više na vlastito iskustvo nego li na prikaze povjesničara
sigurno bi potvrdio ovo što ćemo reći…“ – tako je započeo svoju domoljubnu poslanicu
zapadnom svijetu fra Filip Lastrić, uklopivši je u znameniti spis „Pregled starina Bosanske provincije“,
objavljen u Veneciji 1762.
A kad se ta knjiga pojavila u Sarajevu godine 1977. u
prijevodu dr. Ingacija Gavrana, taj nam se misaoni duh ukazao na bosanskom
historijskom horizontu divovskim hrastom kojem je Bog odredio da koristi svojoj
katoličkoj manjini u muslimanskom moru rubne turske imperije, Bosni, kojom se
ponosio, za nju se skrbio, borio i neupitno volio. Rodio se 1700. g. kao Martin
Jakovović, sin Jakova Ivanića iz Oćevije. Franjevačko mu je ime Filip a prezime
Lastrić, po rodnom zaseoku Lastre. U dječaštvu je odjenuo smeđi habit, nosio ga
kao student filozofije i teologije u Umbriji i u godinama udara Generalne
kurije zbog njegova nastupa u vatikanskoj Propagandi – stavljajući se na čelo
bosanskih franjevaca u sukobima s braćom oko neslaganja s cijepanjem Bosanske
provincije. Umro je u mjesecu travnju 1781. u Kraljevoj Sutjesci.
Duh „Pregleda starina Bosanske provincije“, duh je
njegove najdublje potrebe – da se odupre zloduhu zaborava, „iz potrebe da
spasim čast svoje plodne majke Provincije“ ali i želje da govori o „građanskoj
Bosni“. I… „da svijetu pokaže ljepote, bogatstvo i nekadašnju slavu svoje
domovine“. Iz takvog stava, koliko god on polazio iz konkretnih historijskih i
onodobnih političkih suprotnosti „prava na Bosnu“, natkriljuje nas njegova misaona
univerzalnost, žudnja za istinom i pravdom zajedničkom svakom čovjeku.
Utvrđujući početnu „definiciju Bosne“, Lastrić je
raslojava na geografski prostor i historijski pojam, viđen iz „turske Bosne“
svog vremena. A kad, nakon spomenutih gradova, nekadašnje prijestolnice,
trgovačkih i političkih centara, prijeđe na opis svoje zemlje – bilježi diktat
svoga srca: to je antologijska prozna pjesma („bez koje ne bi smjelo biti nijedne bh. antologije“).
Lastrić se ne
ustručava „spočitnut“ autorima koji o Bosni pišu „napamet“, griješeći više nego
što treba: „… Tako čitamo da neki manji
noviji hrvatski pisci tvrde da rijeka Vrbas dijeli Bosnu od Hrvatske. Kad bismo
prihvatili to mišljenje, onda bi Skoplje, Jajce i Banja Luka bili hrvatski
gradovi. Ali, kako to može biti, kad su to upravo glavna mjesta bosanskog
kraljevstva?!“ Dodaje: „Rijeka Vrbas ne rastavlja Bosnu od Hrvatske. Ispravnije
je reći da je odvaja Una, jer Hrvatska leži između Une i Kupe... Osim ondje
spomenutih razloga, treba reći ili upitati: Ako bi predio sa zapadne strane
Vrbasa bio Hrvatska a ne Bosna, kako bi stari pisci mogli nazivati grad Jajce
glavnim gradom Bosanskog kraljevstva, kad se on nalazi na zapadnoj strani
navedene rijeke? To bi značilo tvrditi da je glavni grad Bosne u Hrvatskoj.“
Nailazio je i na falsifikate „povelja kraljeva“ koje
su bezobrazno podmetali čak i subraća, raskrinkavao ih je i „registrirao“ u
svoj knjizi, bez pardona i oprosta. Sultanova povelja fra Zvizdoviću, Ahdnama, u poimanju Filipa Lastrića jest
prvorazredni dokument, ali iz stvarnog života zna da se do pravde dolazi samo
borbom – uz pomoć tog čuvenog dokumenta. Zna, kao što i danas svaki naš ojađen
čovjek zna – da mu je svako pravo ugroženo mada postoji Ustav, Zakon, Propisi i
Odluke!
Ako papa Franje danas posjećuje Bosnu, on zasigurno
posjećuje duh koji je zračio istinom i istinom se borio, duh koji je nekoć bio svjestan sebe kao soli
autentične, dobre bosanske zemlje koja se zamijeniti ne može ni za jednu drugu
na svijetu.
6. VI. 2015., str. 14-15
Nema komentara:
Objavi komentar