Dr. sc. Ibrahim
Kajan, umirovljeni profesor Fakulteta humanističkih nauka u Mostaru
Isuviše je
rijetka „glasnost“ u bošnjačkom kolektivitetu, promatrajući ga u ukupnom
kontekstu bh. društva, posebice akademska i intelektualna riječ, da bih mogao
reći kako redovito i tragično izostaje. Oni koji iznose svoje slobodne,
promišljene i kritičke stavove, reagirajući na pitanja koja ulaze u sklop
„nacionalnog interesa“ (izuzimajući političare i teologe koji su se u politiku
umiješali), pojedinci su izbrojivi na
prste jedne ruke. Ako postoji neka proizvodnja „bošnjačkog nacionalizma“, a ne
postoji, onda je on „prepoznat“ u drugim nacionalizmima „koji za sebe žele sve“
i „koji utvrđuju mjere za drugog“.
Ako se opirete, kao
što se prvi put desilo još prije rata, da se, npr., u školama izučava Njegošev
„Gorski vijenac“ ili Mažuranićev ep „Smrt Smail-age Čengića“, onda se taj otpor
tretira(o) „bošnjačkim nacionalizmom“. Međutim, u školske programe evropskih
škola ne može ući ništa što vrijeđa osjećanja drugih i drukčijih, što je i
pedagoški i civilizacijski standard. Mogu li i trebaju li onda Bošnjaci biti
izuzetni iz tog prava i iz tog standarda? Ne mogu. I neće.
Kad se
političaru omakne floskula naslijeđena iz nacionalističkih politika tuđeg
„historijskog prava na Bosnu i Hercegovinu“, pa kaže da je „Stolac hrvatski
nacionalni prostor“ – što bi takav stav trebao značiti? Nije li to vrhunac
nacionalističkog nasilja i prvorazredno
kršenje ustavnog načela o suverenosti svakog naroda na svakom pedlju države?
Nijedan bošnjački odgovor na takav izazov, osim nasilja, laži i svojatanja prava
samo za sebe – ne bi bio nacionalistički.
Na ove
„konkretizirane paradigme“ iz prostora kulture i politike, u najkraćem je naznačeno
i „viđenje o bošnjačkom nacionalizmu“ – koji
nema, niti je imao, ni desničarskih političkih partija, niti ima pokreta
za ekskluzivnim (bošnjačkim) entitetom ili, kakvih ima u BiH – državom. Nasuprot
tome – bošnjački domoljubni diskurs redovito govori o prostoru za sve i
suživotu sa svima. Oblik bošnjačkog nacionalizma koji bi „svojatao sve za sebe, a ništa za druge“
ne postoji - čak ni u situaciji, kada su sve okolne države ukinule svoje druge
narode kao konstitutivne, proglasivši samo sebe jedinom i temeljnom nacijom. U
BiH nikad i ništa se ne smije uraditi na račun drugog naroda.
STAV, br. 105, god. III, Sarajevo, 9. 3. 2017.
Državotvornu neciju posjeduje svaka članica ujedinjenih nacija.a to znaći da tu naciju državotvornu čine svi građani te nacije bez razlike kojoj etniji-narodu ,vjeri ili nevjeri pripadaju.
OdgovoriIzbriši