Hasan-paše Predojevića džamija u Polju kod Bileća
Historija iz zasjede – poruka
sakralne arhitekture
Piše: Ibrahim Kajan
Jedina svjetla u historiji,
rijetka poput zlatnih rudokopa u beskrajnom prostoru mraka, djela su koja
koriste drugim ljudima. Neka od njih su, ona materijalna, prekrivena patinom,
bez sjaja i uresa kojim su blistale u zaboravljenim vremenima, postala tiha
hodočašća bivšoj ljepoti koja se nije dala uništiti ni sada, kao ruina, kao
opomena, kao zla kob zastrašujućeg ponavljanja.
U memorijalnom 'danu
džamija' vidjesmo i nju, iznenađeni „neskladom“ velikog imena Hasan-paše
Predojevića i njegova „minijaturnog“ djela. Predojevića džamija u Polju pored
Bileća, stara je najmanje 450 godina. H. Hasandedić veli da je podignuta prije g.
1572., i da pripada najstarijim spomenicima turskog razdoblja. O Hasan-paši je
u historiji i pučkoj predaji sačuvano niz podataka koji na svoj način pletu
mrežu između zbilje i imaginarnog. Kad je kao adžemi oglan doveden u saraj, priča
se, zadivio je i samog sultana. Naređeno je da djeci za večerom daju duge kašike, da tako ispitaju
njihovu dosjetljivost i snalažljivost. Predojević se odmah snašao i počeo iz
svoje kašike dodavati hranu onome nasuprot sebi, a ovaj opet njemu. Sultan i
njegova svita ostali su zadivljeni domišljatosti malog Ere!
Sada smo tu gdje jesmo... 7. maja 2013.
Druga predaja kazuje da je rođen u Prijevoru kod
Bileće i da je imao bogatog strica kneza Predojevića sa šest sinova. Kad su
vlasti kupile djecu u dervišmu, on im je dao jedinka bratića, pa ga je njegova
majka stalno klela… Nakon više godina došao je kao vezir s vojskom u Bileću i
vidio se s majkom. Kad mu je ona ispričala šta je stric uradio, on ga je dao
kamenovati i to se mjesto zove "Gomila", na koju stari svijet i
danas, kada pokraj nje prolazi, baci kamenje. Hasan-paša je u Prijevoru
sagradio crkvu svojoj majci, a u Bileći sebi džamiju. Priča se da se negdje na
zidu crkve nalazi uklesan polumjesec i zvijezda.
Njegove uloge beglerbega u Segedinu do 1591., a od te godine i u Bosni, historijski su arhivirane u „junačka vremena“, s osvojenim Bihaćem i tragičnim krajem u valovima Kupe, kada ga je u bitki pod Siskom 1593. porazio i u rijeku odbacio Nikola Zrinjski. U njoj je „našao smrt s još 7000 vojnika“.
Njegove uloge beglerbega u Segedinu do 1591., a od te godine i u Bosni, historijski su arhivirane u „junačka vremena“, s osvojenim Bihaćem i tragičnim krajem u valovima Kupe, kada ga je u bitki pod Siskom 1593. porazio i u rijeku odbacio Nikola Zrinjski. U njoj je „našao smrt s još 7000 vojnika“.
Sada smo ovdje, stoljećima
nakon svih tih događaja. Vrijedni trebinjski imam Husein ef. Hodžić, pokušava
nam napraviti tunel kroz raslinje zove na bivšim vratima džamije, ulazom s „naglašenim
kamenim portalom“. Prolaz je gotovo zatrpan kamenjem i zagrađen vitkim
stabljikama košćele.
Vidimo dio mihraba i dio
mimbera. Pravljeni su od pritesanih
kamenih blokova. Nad nama je raširena krošnja nevelikog drveta: grančice svojim
vrhom ne nadmašuju ni sedam-osam metara visine, tek da malo „pređu“ vrh munare!
A munara je visoka, ni manje ni više nego sedam metara: ona poštuje
ambijentalno pravilo koje nam je bilo posve nepoznato – ne smije biti većom od
najvišeg drveta koje raste među skromnim domovima ljudi. Munara je četvrtasta,
kakvih je bilo deset - samo u Hercegovini! - i nijedne više u bosanskom
ejaletu!
I džamija je kvadratnog tlocrta, s trijemom od
sjeverne strane. Zidovi džamije zatvaraju pravokutnik dimenzija 11,76x8.37
metara, široki 70 cm,
od priklesanih su kamenih četvorina.
Bila je pokrivena krovom pod pločom, na četiri vode. Krova nema od
godine 1941. kad su je spalili četnici, ali su dijelovi zidova još uzgor, s
prozorima koji su nekoć bili demirima štićeni. Uz džamiju je ruševna čatrnja, kao ukleta – a od njih se stere
zelena površina bivšeg mezarja bez i jednog jedinog bašluka.
Hasandedić je prikupio posljednje podatke iz njezina
„života“: da je posljednji put temeljito opravljena u ljeto 1906.; da su
u njoj bilećki imami klanjali ponekad džumu; da je konačno prestala
raditi 1928. godine. Spominje i da su u blizini džamije biti priređivani
„Gajretovi teferiči“ sve do 1940., do ratne pošasti koja je po cijelog istočnoj
Hercegovini i istočnoj Bosni spaljivala džamije a nerijetko i vjernike u njima.
Živo je čudo da se ova „šaka ostataka“ još nije
stropoštala i sa zemljom sravnila. Nešto je održava, nešto zaumno,
neobjašnjivo. Možda sakralna poruka da je mudrost u jednostavnom a ljepota u
malehnom?
AVAZ, prilog SEDMICA, 28. 11. 2015., str. 14-15
Chetnici su majstori rushenja i zatiranja....ali mi smo ipak najvecci krivci shto su chetnici takvi.
OdgovoriIzbriši