Historija iz
zasjede
Piše:
Ibrahim Kajan
Da, puna je
historija i svjetska i lokalna, primjera prisilnih pokrštavanja. Bolje ih
historije spominju, ne baveći se naknadnim sjećanjem i čovjekovom patnjom silom
izazvanog duhovnog nasilja. Ta i takva pokrštavanja, neosporno ostavljaju
traume, jer su u namjeri brutalna silovanja čovjekova duha kao što je i fizička
spolna penetracija silovanje tijela. Gotovo se redovito dešavaju u ratnim
okolnostima, ali ovo, nevjerovatno, „bez križa, pokrštavanje“, odigrano u doba
boljševičke Jugoslavije, ostavlja bez riječi! Znanost će se i tim morati
pozabaviti, a ne samo „očima preletjeti“ dokazni materijal arhiviran u
emigrantskim „Bosanskim pogledima“ 1962. godine.
„... Mene je
ponukalo da Vam pišem i ispričam svoju tužnu ali istinitu priču“, tako se
objavio prvi put, i vjerovatno zadnji, neki „Bukara Vitomir, s. r.“ Pismo je
urednicima izgledalo - sumnjivo! Nisu povjerovali u njegov sadržaj – usprkos
spoznajama da je nova država okrutna „bespravna
zemlja“. Ali, pismo je bilo tačno.
„Iako sam se
25. 5. 1935. g. u Sarajevu rodio kao Ferid Oruč, od majke Zejne i oca Kadira,
ja se na moju veliku nesreću danas zovem Vitomir Bukara. Majku mi 1944. godine
ubiše meni i danas nepoznate ubice, a otac iste godine umrije. Kao siroće
staviše me s bratom u Sirotinjski dom u Banja Luku, gdje sam se nalazio i po
mene kobne 1946. godine. Od tristotine djece u tom dječijem domu, nas muslimana
je bilo nešto više od stotinu, i jednog dana sve muslimane izdvajaju i
postrojavaju ispred upravnikove kancelarije. Kao dijete neznadoh da će taj dan
biti moj sudnji dan na kojeg će se suditi Feridu Oruču, jer se rodio kao
musliman, crni dan koji me je otgnuo od
vjere islama, vjere mojih roditelja i pređa.
Kao osuđenike
uvedoše nas jednog po jednog u kancelariju upravnika, koji mi je počeo
govoriti, ja se više svega ne sjećam, ali znam da mi je rekao da muslimani u
Jugoslaviji nisu priznati i da se ja moram opredjeliti ili u katolike ili u
Srbe. I ako imadoh devet godinane znadoh šta on od mene traži i zašto mi
naređuje da budem nešto novo. Dao mi je da nešto potpišem što i učinih, nakon
nekog vremena sam dobio papir od Gradskog odbora u kojem pisaše da se zovem
Vitomir Bukara.
Eto tako su
me kao dijete komunisti pokrstili preko moje volje i oduzeli moje pravo porodično
ime i prema tome i vjeru (...). Sa mnom prenadiše druga imena i ostalim siročadima
muslimanima, pa u početku imadosmo dosta muke da od Ferida, Hasana, Omera itd
zapamtimo imena nama strana kao što su Vitomir, Živojin, Tomislav itd. Moj
rođeni brat Zaim dobio je ime Žarko, a zamislite čuda, drugo prezime nego ja,
tako se on zove Žarko Bukarević, a ja Bukara.
Ja ovo tuđe
ime nosim kao ljagni teret koji me
stalno pritišče i tišti, ja bih ga rado zabacio i na njegovo ime stavio ponovo
Ferid Oruč, jer često mislim da se moji roditelji Kadir i Zejna i u grobu
sramote, što su me i kako rodili. Ja sam bez ikakvog vjerskog odgoja, ali je u
meni ipak ostala muslimanska duša i sjećanje na moju vjeru i roditelje muslimane.
(...)“
Nedugo iza pisma
Ferida Oruča alias Vitomira Bukare, u sljedećem broju rečenog časopisa, javila
se Slobodarka Krčalo, „bivša upraviteljica dečijih domova u BiH i članica
komisije za vraćanje srpske dece iz Zagreba i ostalih gradova Hrvatske“ koje su
ustaše, nakon ubijanja njihovih roditelja, deportirale u Hrvatsku. „Preko pet
hiljada dece iz Bosne i Hercegovine“,
piše ona, „nalazilo se u Hrvatskoj. Većina te dece bila je srpska... a jedan
deo muslimanska deca iz istočne Bosne, čije
su roditelje pobili četnici, a njih povele izbegle komšije. Sva ova deca koja su
(...) prevedena na katoličku veru i dobila katolička imena.“ Stotine djece
ustaša Gutić je smjestio u Banja Luku, pa su i ta „deca dobila katolička
imena“, piše S. Krčalo. Iz Feridova sjećanja vidljivo je da muslimanska djeca
nisu katolicizirana i da im imena nisu mijenjana. Revnosni direktor banjalučkog
sirotišta je godine 1946. ispravljao ustašku nepravdu vraćajući pravoslavnoj
djeci pravoslavna imena. O jednom trošku,
to je učinio i muslimanskoj.
AVAZ, prilog SEDMICA, 11. 4. 2015., str. 14-15
Nema komentara:
Objavi komentar