Historija iz zasjede
Piše:
Ibrahim Kajan
Sve
sretne obitelji nalik su jedna drugoj,
svaka nesretna obitelj nesretna je na svoj način – prva je rečenica u
Tolstojevoj „Ani Karenjini“. U historijama nema riječi ni o nesretnim
porodicama, ni o tužnim pojedincima. Prikriveni su brojevima poginulih branitelja
i likvidiranih dušmana. Niko se ne sjeća da je školska historija spominjala prognane
i izbjegle. Danas po svijetu luta više
od pedeset miliona novih raseljenih ljudi. Ali, historija se njima ne bavi. Njima
se bave socijalne i policijske službe. Ta produžena patnja crne, pečalne žali
za izgubljenom domovinom, nerijetko
traje kroz nekoliko generacija.
Prisilne
ispovijesti
Veliko
je naše neznanje, naša neinformiranost o valovima bh. „odlijeva stanovništva“,
od doba kraljice Katarine do dana današnjih! Traje poput tvrde zakonitosti:
pokolji, prognanstva, izbjeglištva! Evo, nekom čudnom igrom, dođoše do mene
stranice prinudne policijske ispovijesti.
Potpisali su je 23. 1. 1903. Buzan Rade, Dulać Risto, Grbo Đuro,
Mišković Bužo, Mišković Mitar i Peš Risto iz Stoca: "Mi
smo lanjske godine izselili iz Bosne pošto smo mislili da bi mi mogli u Srbiji
bolje živiti. Mi smo željeznicom došli do Beograda, oma tamo su nam žandari
kazali da mi ne smiemo ulaziti, nego moramo odmah natrag u Bosnu. Mi nismo ni
došli u varoš, te smo najviše ostali 10 minuta u Srbiji. Onda smo se amo
povratili.“
Dizdar
Mustafa iz Stoca. Zapisnik od 26.3.1902. „U
1898. odmah po novoj godini, kad je bio grčko-turski rat, išli su neki mladići
iz Stoca da ratuju sa turskom vojskom proti Grcima, te sam otišao i ja sa
Salkom Obradovićem iz Stoca. Mi smo išli preko Dubrovnika po vaporu u Skadar, a
iz Skadara po nogama u Solun. U Solunu smo stigli Lutvu Pitića iz Stoca koji
već kao soldat služio. U Solunu sam ostao 3 dana, a išli smo… na Carigrad. U
Carigradu sam dobio radnju u jednoj fabrici, a pošto se u međuvremenu rat
svršio ostao sam tamo. Salko Obradović putovao je dalje. U ovoj fabrici radio
sam kroz cielo vrieme što sam bio odsutan. Pošto meni moja majka više puta
pisala da se povratim, da ona ne može živiti, te sam se usudio da se povratim.
Na svoj trošak došao sam u Biograd te meni više novca nestalo, te sam se
prijavio kod gospodina konsula a dobio sam kartu u Mostar. (…) Slučajno ako i
majka meni pisala ne bi, ne bi ja bio ostao tamo jer se tamo vrlo slabo živi, a
čovjek ako radi, nikakvu redovitu plaću dobiti ne može. Htio sam se već prije
povratit, ali nisam imao putnog troška. (…) Mi smo se jada put napili a jedan
priča da ide više mladića u Tursku, te smo kazali da idemo i mi i išli
smo."
Nikšić
Muhamed iz Stoca. Zapisnik od 7. S. 1902.: "Ja
sam otišao u g. 1900. 1. novembra preko Bileć i Trebinja u Kotor a iz Kotora
vaporom u Carigrad, a iz Carigrada dalje u Engoru. U Engori sam bio 4 mjeseca a
radio sam nadnicu. Iz Enogre otišao sam u Ajas, Bejpazar, Eskišeher, Indžer,
Brusu. Svuda sam malo vremena radio a išao sam dalje. Iz Bruse sam išao u
Stambul a od Stambula hotio sam u Salonik ali vapor mene bacio u Ismir. U
Ismiru sam bio 4 dana a išao sam u Saloniku opet vaporom. Iz Salonike sam išao
po nogama u Dževerdžilu. A dalje u Skoplje gdje sam se javio kod jednoga
generala (konsula). On mi dao podporu a odpremio mene u Niš. Iz Niša mene
zapremi konsul u Biograd a iz Biograda u Zemun. U Zemunu sam se javio kod
policie koja mene zapremila u Bosnu. (…).“
Molim
da ostanem u domovini
Rizvanbegović
Hasan beg iz Stoca kaže (24. 9. 1902.) da je „sa ocem Osmanbegom i braćom u
god. 1881. izselio u Tursku“… "Ja molim
da meni visoka zemaljsku vlada dozvoli da mogu za uvijek opet ostati u mojoj
domovini te ću ja stanovati u Stocu."
Stoljetna
nas pisma opominju da potražimo svoju braću i svoje sestre ma gdje oni
bili. Koliko god smo povezani net-mrežama
i skajpovima, nacionalno tijelo svaki put, novim valom ljudskog „prelijevanja“,
dodatno umire. Tješi jedino jedna misao
– osobito danas – da se može biti vezan za domovinu, a ne samo za zemlju;
nužno je „od nevolje izbjeglištva
napraviti školu“. Tada će oni kojima se historija nije bavila (mislio je dr.
Smail Balić) – na historiju utjecati i njome upravljati.
AVAZ, prilog SEDMICA, 4. 4. 2015., str. 14-15
Vrlo aktuelna tema......a o ovome malo ili gotovo nishta ne znamo.
OdgovoriIzbriši