Riječ Ibrahima Kajana na
otvaranju 66. revijalne izložbe 2013.,
povodom Dana državnosti Bosne i
Hercegovine,
Collegium atristicum, Sarajevo, 22. XI. 2013.
Kao što i boja snijega postoji u
crnoj boji, tako i najapstraktnije ideje likovnosti vuku svoje korijene iz
zbilje i njezine opipljivosti. U toj je premisi, mislim, jedan od bitnih
putokaza koji me uvode u temu i razloge što tako bjelodano uozbiljuju postojanje jedne od najljepših tradicija likovnog života u nas – izložbe koju svake
godine, evo već 66-tu, organizira Udruženje likovnih umjetnika Bosne i
Hercegovine povodom Dana državnosti svoje domovine i na kojoj sudjeluje veliki
broj njezinih članova.
Džeko Hodžić: New Work
Mada je profil ove tradicionalne
izložbe temeljen na simboličnom predstavljanju i nije podložan nikakvom
antologijskom kriteriju jednog estetskog horizonta, ona, i ovakva, pokazuje
podosta o trenutačnoj poziciji bh.
slikarstva, njezinog osebujnog pogleda na vrijeme kao lirsku sugestiju i vrijeme kao historijsku
refleksiju. Ona nas dakako i obavještava o svojoj snažnoj participaciji
suprotstavljanja ružnom i barbarskom, dajući nam utočište u kojem se uvijek
može skrasiti čovjekova napadnuta duša i duh humanističke reinterpretacije
svijeta nesmiljeno napadnutog duhom poopćavanja, niveliranja i sličnih „izjednačavanja“
pokrivenih navodnim duhom globalizacije svijeta.
Kad bi me neko zapitao koji je
to sadržaj transponiran u likovnu umjetninu, vjerovatno bih odgovorio
ni nepoznatim niti pretencioznim riječima: to je osebujna historijska kronika u kojoj se ogleda drama bića kao drama postojanja.
Iako se bosansko moderno
slikarstvo na neki način prvi put prepoznalo i utemeljilo na udaljenim odjecima
europskih likovnih pokreta krajem 19. i početkom 20. stoljeća, kroz –
historijski gledano – kratko vrijeme razvoja i traženja, danas je sudionikom, u
svojim najboljim predstavnicima, svjetskih tokova likovnih suočavanja sa
svijetom. Možda bismo mogli na tragu jedne misli dr. Nikole Kovača, prepoznati
tri gotovo genetička, temeljna, usporedna toka i ovog trenutka kad nastupaju
slikari triju živućih naraštaja: riječ je o tokovima duhovnog i folklornog
slikarstva, s glavnim i razvojnim – postmodernim, likovnošću novih tendencija, što se očituje u mudro
„pročitanom svijetu“ koji se, u likovnim teksturama, ispunjava autoreferencama,
citatima, dokumentima, realiziranim u
tipičnim primjerima misaonih i narativnih figura koji dominiraju, ne samo u
književnosti, nego i u likovnoj umjetnosti.
Izražavajući se svojim vlastitim
instrumentarijem i novim materijalima, posljednjih dvadesetak godina u bh. slikarstvu
je primjetno inauguriranje osvajanja neotkrivenih, osvježavajućih iktusa
oblikovanih u autentične poetike autentičnih slikara. U izloženim slikama ili instalacijama uvijek je
moguće pronaći, makar u odbljescima, metaforička mjesta autorova oslonca na
zemlju, mentalitet i veliki duh naše ojađene zemlje i naših dobrih ljudi.
Bosanskohercegovački slikari,
grafičari i vajari – svjetski su samo
onda kad istinski participiraju u likovnom dijalogu sa svijetom i kad nešto
svoje pridodaju tom istom svijetu: takvi su nesporno ostavili historijski trag, neusporediv s
drugim, izvoran i jedinstven, svoj i svjetski.
Oslobođenje, Prilog KUN, 21. XI. 2013., str. 33
Nema komentara:
Objavi komentar