Gabela - Mletački Lav sv. Marka
Historija iz zasjede - Žig patnje našeg vremena
Piše: Dr. Ibrahim Kajan
Ako ni „Trojine ruine“ na gorju turskog
Hiserlika nisu pouzdana istina o „sigurnom“ Homerovu gradu, onda su još manje
virtualne konture kojima je Robert Salinas
Price prije 30 godina uvjeravao svijet vičući: Našao sam Troju u Hercegovini!
Rasprostirući „mapu Troje“ po Gabeli, Salinas nije mogao pružiti, osim riječi,
nijednog drugog dokaza. Ipak, razigrana mašta u Gabelu je tih godina privlačila
suvremene nomade turista. Danas im nema ni traga. U međuvremenu, Gabela je
označena, poput Dretelja, žigom patnje našega vremena.
Srednjovjekovno raspuće na razlivenoj
Neretvi pet kilometara ispod Čapljine, Drijeva, imenom po nazivu jednog od
malih neretvanskih brodica, bilo je bujno i živo poput drugih evropskih trgovišta. U građi se nazivala portum Narenti i forum
ili mercatum Narenti. Prvi je put spomenuta 1186. u ugovoru srpskog
velikog župana Nemanje s Dubrovnikom, kojim se jamči Ragužanima sloboda
trgovanja u Drijevima. U vlasti je bosanskih banova od 1326., s prekidom od
1357. do 1382., kad ponovno postaje ono što će ostati stoljećima: vrata u
Bosnu. Trgovišće se pružalo uz lijevu riječnu obalu „od Terzane, do sela Višića“.
Neretvom su plovili manji brodovi: još se vide željezne halke u zidini antičkog
Mogorjela za koje su vezane. U Drijeva je stizala roba iz Venecije i
Dubrovnika, gdje se osim soli, tržilo uljem, vinom, tkaninom, staklom, oružjem
i luksuzom, te drvom, mesom, žitom, kožom, vunom, medom i sirom iz bosanske
unutrašnosti. Da, i bosanskim robljem, otimanim i – najviše po Dubrovčanima –
„plasiranim na tržište“. Danas tu nema ništa osim povijesnog imena i neljudske
mrlje ozloglašene prodaje „živog mesa“.
Nasuprot Drijevima, na desnoj obali, nakon
tursko-mletačkog sraza 1448., nakon što je Drijeva planula, na brijegu je nicao
stambeni dio trgovišta s kamenim kućama mletačke
i dubrovačke kolonije. I– carinarnicom, po kojoj je dobila talijansko ime:
Gabela.
Povijesno jezgro Gabele sačuvala je stara
gravura iz 16. stoljeća. Na njoj, na toj gravuri, iz lijevoga kuta izlaze dva
Neretvina kraka i odmah se spajaju ostavljajući iza sebe adu, pa kao široki
jednotok, približivši se desnom obodu slike, u snažnu i iznenadnu luku
zaobilazi brijeg, protičući oko njega i rubeći donju stranicu prizora. A na
brijegu – u elipsastom ovalu izdižu se zidine dizane od g. 1477. - turskog plijena i turskog vladanja.
Na ulazu u stare zidine tvrđe, unutar koje
se vide dijelovi džamijskog zida s mihrabom, dočekuje te skulptura Mletačkog
lava. Prije nekoliko godina muzealci su mu
oljuštili s kamenog tijela stoljetnu patinu, pa blista na suncu poput upaljena
srebra. Otkud ovdje lav države Sv. Marka?
Gabela, mrtvi sokak zaborava... i pustoši
U iznenadnom i silovitom udaru g. 1694., Drijevu
su preoteli Mlećani. Na gradske bedeme istakli su bajrake Sv. Marka, s likom onog
lava. Potom su, preko mora, dovezi lavlju skulpturu, da snagom simbola govori o
mletačkoj „vječnosti i nepobjedivosti“. Ali, „vječnost“ je trajala kratko: Požarevačkim
mirom 1718., Gabela je vraćena turskoj upravi. Postala je mjestom susreta na granici dviju moćnih
imperija.
Potom je počela tonuti u
stoljetnu drijemež opće turske slabosti, do pukog marginaliziranja u
„modernijim vremenima“. Više se niko, osim šutljivih historičara, nije sjećao
slave tog mjesta u koji su tako rado slazili bosanski kraljevi. Iz tavorenja, činilo
se, probudit će ga čudni Meksikanac, proglasivši ga Prijamovim gradom! Ali -
ništa.
Ko je mogao i pomisliti da će
Gabela postati mučilište, logor srpskih i poglavito bošnjačkih nesretnika?
Godine 1993. predsjednik „HR Herceg-Bosne“, J. Prlić, u njoj je realizirao
svoju ideju o koncentracionom logoru, umnoženoj u nizu malih mjesta fašističke tvorevine.
Zlodjela činjena u njima, neopisiva su! Tadeusz Mazovietski je o tome brzo izvjestio UN, pa niko na
svijetu ne može reći da nije znao kako je opak i monstruozan ljudski um i kakva
je bila njegova paklena praktična
realizacija – u Gabeli, na istom onom drevnom mjestu gdje su „slobodom opijeni
Dubrovčani“ prodavali ulovljeno bosansko meso.
AVAZ, prilog SEDMICA 18. 6. 2016., str. 14-15
Kurvini ustashki sinovi zasluzzuju primjerenu kaznu....a ona mora biti bolna.
OdgovoriIzbriši