Historija iz zasjede
Piše: Dr. Ibrahim Kajan
Bio je dijete svog vremena. Istočnog je i zapadnog
obrazovanja. Poliglot širokog političkog i kulturnog interesa. U „preokrenuti“
kulturno-civilizacijski horizont, u iseljeni prostor istočnjačkog duha i adeta
i potisnutu vjekovnu tursku upravu – prvi je vratio zapadnu pismenost
političkim i folklornim tekstovima. Gradonačelnik je Sarajeva: prvi put za
osmanske uprave od jula 1877. do marta 1878., a drugi put za austrougarske, u
dva mandata, od marta 1893. do aprila 1899. Zvao se Mehmed-beg Kapetanović
Ljubušak.
Malo studija
Tvrdi se da je rođen u Vitini na obiteljskom imanju (g.
1836.), ali podatak uopće nije pouzdan. Zabilježena predaja kaže da je rođen u
historijskoj jezgri Ljubuškog, u naselju na uzbrdici, Gožulj, gdje je
rezidirao njegov djed, posljednji
ljubuški kapetan Sulejman-beg, gdje mu se rodio Ali-beg, otac Mehmed-begov.
Isti podatak se razabire i iz špijunskog izvještaja „kapetana Božića“, kao i iz
putopisa Riharda Erka (iz 1846.).
Uz ime, Mehmed-beg je redovito dopisivao etnik Ljubušak. Je
li tačan datum rođenja iz brojnih biografija 19. 7. ili 19. 12. 1839., kako
navodi „kvalifikovana lista koja nije sačuvana“?
Studijskih radova o njegovu djelu je tragično malo – da nema
Rizvićeve, Maglajlićeve, Durićeve, Karićeve
i Džankove, moglo bi se pomisliti da je protiv te historijske figure
podugnuta zavjera šutnje - a nije! Nije,
jer evo, svi ga, osobito u najnovijim danima, redovito spominju pozitivističkim
natuknicama: obnovitelj je nacionalnog bošnjaštva, rodonačelnik bošnjačke
književnosti, pandam je V. Karadžiću, na nj se naslanjaju najrecentnije
deklaracije o bosanskom jeziku, itd. Međutim, studija nema, osim spomenutih. U
njega se, nonšalantno, učitavaju kodovi iz 2016. godine.
Koncepti današnjeg bošnjaštva i bosanskog jezika različiti su
u odnosu na šire poimanje tih pojmova kako ih je podrazumijevao Mehmed-beg Kapetanović
Ljubušak. Kapetanovićevo je bošnjaštvo, zajedno s jezikom, „pokrivalo“ i
prostor i stanovništvo BiH u cjelini, bez ozbira kojoj su vjerskoj kulturi
baštinicima. Taj koncept, spomenimo, od suvremenika su pokušavali reafirmirati
pokretači Bosanskih pogleda Zulfikarpašić , Balić, Velagić (1960.-1964.). Odjek
takvog koncepta moguće je primijetiti i u Isakovićevu Rječniku karakteristične
leksike u bosanskom jeziku.
Djela Kapatanovića Ljubušaka, podsjetimo se, bila su dugo
mrtva, sve do same blizine agresivnog udara na BiH, kada su nakon stoljeća,
ponovno štampana i puštena u opticaj. Riječ je prije svega o Istočnom blagu I,
II, 1886-1887, i Narodnom blagu, 1887. Za skupljanje te, pretežno folklorističke
građe, nadahnut je prijateljstvom i uvidom u rad sakupljača Vuka Vrčevića,
austrijskog vicekonzula u Trebinju g. 1861., kada je Mehmed-beg u istom gradu
bio kajmekamamom.
Historijski doprinos
Njegovo političko djelo je puno manje poznato. Kao reakcija
na anonimni pamflet na njemačkom „Sadašnjost i najbliža budućnost Bosne“,
Ljubušak je ispisao prvi naš polemički tekst – „Šta misle muhamedanci u Bosni“
(1886), ohrabrujući narod,
razobličavajući laži o Bosni i „muhamedanskom narodu“ u njoj. Na brošuru su se negativno, iz srpske
političke perspektive, osvrnuli Ćorović i Kočić, proglašavajući ga, s prezirom,
austrofilom i poltronom. Drugu brošuru „Budućnost Muhamedanaca u Bosni i
Hercegovini“, na bosanskom jeziku, završio je vrlo znakovitom porukom – stihom
turskog pjesnika Riza-paše: Ako vrijeme ne bude naklonjeno tebi, budi ti
vremenu.
Godine 1891. pokrenuo je novine „Bošnjak“, s
idejno-političkom misijom narodnosnog određenja integralnog bošnjaštva,
posvećen prije svega „muslimanskoj komponenti“, baš kako je glasio, puno godina
kasnije, podnaslov kapitalnog djela S. Balića, „Kultura Bošnjaka – muslimanska
komponenta“ (1973.)
Nakon gotovo ispunjenog drugog gradonačelničkog mandata
upravljanja Sarajevom, Ljubušak je u julu 1898. doživio prvi, , a 28. 6. 1902.,
drugi, smrtnosni, moždani udar.
Izvedenica iz misli onog spomenutog turskog pjesnika, služila
mu je parafrazom da „ako ti vrijeme ne ide u susret, kreni ti u susret
vremenu“. U tom je smislu živo i njegovo djelo i njegov zaključeni historijski
doprinos.
AVAZ, prilog SEDMICA, 14. 5. 2016., str. 14-15
Nema komentara:
Objavi komentar