Autorica i njezino djelo
Sadeta Đikić (Mostar, 1920. - Mostar, 2005.)
Historija iz zasjede
Piše: Dr. Ibrahim Kajan
Otkuda miris u ruži, i bi li
ruža mirisala kad bi se nekim drugim imenom zvala, pitao se veliki Šekspir pa odmah odgovario: „Ruža će uvijek isto
mirisati ma kakvo joj vi ime dali.“ Ljepota
možda ne služi ničemu, ali svijet bi bio panorama pakla da je nema.
Bila je u Mostaru jedna
gospođa koju nismo vidjeli, a samo su je neki sretni susreli u ono davno i
zaboravljeno vrijeme iza onog tamo rata, a još rjeđi – do njezine duboke
starosti i zaborava. Zvala se Sadeta, imenom koje u svom značenju krije sreću!
Živjela je s porodicom u Đikovini, kvartu iz turskih vremena na krajnjem zapadu
našega grada. Prezivala se Đikić. Ovdje je rođena 17. 10. 1920. Završila je
osnovnu i srednju stručnu školu.
U javnom se životu pojavila prvom
izložbom, uz neki prigodni dan posvećen
narodnoj revoluciji, u decembru g. 1953. Mada smo, generacijski, uz pojavu
Sadete Đikić, mogli imati desetak godina, do nas je doprla vijest bez usporedbe
– da jedna žena, iz „našeg sokaka“, uz to domaćica, otvara svoju prvu likovnu
promenadu!
Rijetko se pojavljivala u
javnosti, a još rjeđe izlagala. Nove generacije školovanih, akademskih slikara
vratile su se sa svojih studija. Pala je gotovo u zaborav. No, jedan od tih
vitalnih mladića, danas znameniti, akademski slikar Jusa Nikšić, spomenuo ju je
u razgovoru Franji Likaru, koji je skupljao građu za prvu monografiju o
bosanskohercegovačkom naivnom slikarstvu.
Obećavši piscu monografije „likovni šok“, pozvao ga je u posjet
osamljenoj umjetnici.
Zaista, Likar je, „ostao
zatečen“ pred slikama „naivne umjetnice“! U „Oslobođenju“ je 1972. zapisao:
„Jednom
je Pikaso govorio: „Ne smeta mi kada reprodukcija neke moje slike ispadne loše
kada se izmijene boje. Slika mi tako donosi nešto novo i često me iznenadi.“
Sadeta Đikić 53-godišnja domaćica iz Mostara, ne vjerujemo da bi se složila sa
riječima velikog Španca. Sadeta je od onih ljudi koji su veoma osjetljivi na
boje, posebno na izvjesne boje. Između bjeline kamena ove njene slike o
Mostaru, poigravaju kupole zelenila, ali ovde mi ne vidimo da u njima svjetluca
ona posebna prodornost kadmijumove žute u kojoj Sadeta pronalazi jednu pravu
prisutnost sunca. Iskre tog istog kadmijuma nosi u sebi i ovaj ćilim plave
Neretve, ali u njoj čini osnovu ipak jedna sasvim druga boja koja je domaćicu
iz bijelog grada na Neretvi, po njemim riječima, gotovo zavadila sa
slikarstvom. Najskromnije rečeno, pariska plava i pruska plava neobična je boja
i slikari je obično izbjegavaju. To je plavo veoma prodorno i nedavno se jedan
naš slikar metaforički izrazio – ”sa jednom tubom parisko plave moglo bi se
obojiti vode za još jedno Jadransko more".
Ali u životu je sve relativno. U ovom slučaju jedno
veliko zlo pretvara se u jedno veliko dobro, jer Sadeta Đikić prisutnost
pariske plave, u ovoj našoj egzistenciji, smatra nenadoknadivim. Sadeta Đikić
svojim brojnim slikama iskazuje nam se kao slikar autentične naive, ona vjeruje
da je slikom moguće izraziti i nemoguće.“
Tako je Sadeta dospjela na koricu Likareve monografije
bh. naive objevljanoj 1974. A poslije, nakon nove plime zabova, opet je od njega
otrgnuta reprodukcijom na „Likovnoj pozornici Mostara“ Salke Šarića!
U hladnom mjesecu januaru 2005., umrla je u svom
gradu. Je li ispunila značenje svoga imena? Nikad nećemo saznati. Ispraćena je
riječima svog velikog poštovatelja slikara J. Nikšića.
Spominjući nekoliko njezinih slika „dostatnim da nas
uvjere ali i uvedu u stanje levitacije duše između neba i zemlje“, Nikšić
izdvaja „Raj i pakao", „Knjigu života“, „Sliku bez naziva“ smatrajući ih likovnim djelima koja će,
podvlači, „duži vremenski period bit predmetom rasuđivanja, ne ovovremenskog
raskalašenog - nego rasuđivanjem
nematerijalnom metafizičkom poetikom.“
Niko nije poetičnije a ni tačnije definirao
njezinu pojavu na ovom svijetu od citiranog slikara Nikšića, tvrdeći da je
Sadeta kao endemska rijetka vrsta ljudskog roda, istrgnuta iz vremena i
prostora, van svakog estetskog i tehnološkog iskustva. Ona je, kaže on,
govorila jezikom arhaičnim i podsvjesnim što je najljepši i najpoetičniji
dokument ličnosti.
AVAZ, prilog SEDMICA, 21. 5. 2016., str. 14-15
Nema komentara:
Objavi komentar