Akademik Nikola Kovač
(1936. - 2007.)
KAJAN GOVOR
PRETVARA U SLIKE ZAČUĐUJUĆE LJEPOTE
Ibrahim Kajan je
pjesnik privida, onih kratkotrajnih privilegovanih trenutaka u kojima se sve
stvarno pretvara u fIkciju i živi vlastitim životom. Kajanov pjesnički privid
ne podrazumijeva ezoterička stanja, fantastične likove ili himere čije obrise
pjesnik pokušava fIksirati riječima. Privid Kajanu omogućava i metaforizaciju
stvarnosti, i interiorizaciju istorijskih, mitoloških ili religijskih
predstava, i njihovu jezičku artikulaciju.
Lišena deskripcije
i ispovjednog tona, Kajanova poezija ne računa ni na razuđenu metaforiku ni na
sentencioznost iskaza; Kajan jednostavno traga za stanjima duha koja se
oblikuju unutar sveopšteg preobražaja materije, miješanja i zamjene čulnih
znakova, tj. za sinestezijskim obrascima predmetnog svijeta i provokativnim efektima
evokativnih registara. Jezik je, za Kajana, jedini instrument kojim se pribira
razbijena struktura svijeta i obilje njegovih imaginarnih sadržaja. Njegovi
ciklusi su posvećeni naizmjenično čisto pjesničkim temama s metaflzičkim
akcentima, istorijskim reminiscencijama ili vjersko-simboličkim predstavama.
Ali u tim svjetovima pjesnik ne traga za produbljenim značenjima svijeta niti
za ishodom ljudske drame; on samo interiorizuje raznolike sadržaje svijeta kao svojevrstan
elan oblikovan po mjeri svog unutrašnjeg glasa, svoje opsjednute duše. Pjesnik
kao da se prepušta plimi nadolazećih utisaka i rastućih glasova: on ih prihvata
kao trenutke prolazne sreće, kao sjenke privida realnijeg od svake stvarnosti.
Pjesnik se taka nalazi u paradoksalnoj situaciji da mu se svijet više nudi nego
što on sam otkriva ponorne dubine njegovog obilja. I, bez obzira kakvom je
tematikom zaokupljen, Kajan svoj pjesnički govor zasniva na čuđenju i zanosu,
uvjeren da je svijet bremenit značenjima, a da je poezija tihi obredni glas
kojim se ta značenja imenuju i artikulišu po mjeri ljepote.
I pjesnički
subjekat u poeziji Ibrahima Kajana (uprkos čestim iskazima u prvom licu) gubi
se u posvemašnom prožimanju sušttine i privida, realnosti i fikcije.
Hronologija, postupnost, semantička stupnjevitost - sve to iščezava kao suvišan
dekor i neupotrebljiva didaktika: ostaje samo izvorni govor svijeta koji ne zna
za prepreke i zabrane; on je autentičan jer je slobodan. Kajan već godinama
osluškuje taj govor i pretvara ga u slike začuđujuće ljepote.[1]
Nikola Kovač
Nema komentara:
Objavi komentar