Historija iz
zasjede
Piše: Dr.
Ibrahim Kajan
Saraji bega Resulbegovića - zamak neponovljivosti
Ako su jednog čovjeka prognali iz
grada, samo zbog toga što ima drukčije ime ili uvjerenja po kojim postoji na
ovom svijetu, onda se zna „koliko je sati“ i da brojke nisu uopće presudne;
prognat će se desetine, stotine i hiljade onih
koji se ne „uklapaju“ u koncept „nacionalističke dosljednosti“. Sve što bude svjedočilo o njihovoj
prisutnosti u gradu, posebno arhitektonska i memorijalna baština, zatirat će se
– i pravdati „ratnim sljepilom“, čak i u vremenima kada rata više ne bude.
Bili smo, prvi put nakon rata, u
Trebinju. Katolička crkva je, posteđena, na svom mjestu ali Hrvata, kojih je u
općini bilo oko 1200, „svedeno“ je na tri-četiri stotine. Od blizu 6.000
Bošnjaka, sada ih je – 250. Porušene su im sve džamije, ali su ih obnovili, pod
prijetnjama i bjesomučnim demonstracijama.
A najslavniji „objekt“, raskošna
rezidencijalna starina, saraji bega Resulbegovića, s one čudesne fotografije na
kojoj se dvori ogledaju u zrcalu zelene Trebišnjice – ne postoje, ali mi ih
vidimo. Saraji su u hrpu šljake pospremljeni u dijelu ispražnjene parcele. No,
svejedno, i takvi, izaći će iz prašine i biti obnovljeni i biti nacionalnim
spomenikom koji će, kao i do zlokobnog pada u ljudsku mržnju, ukrašavati zemlju
svojom vlastitom, neponovljivom inačicom ljepote.
Kakav je bio taj zamak
neponovljivosti? Bio je, u turističkom procvatu, mjestom u kojem su ljudi, što
bi ga pohodili, bili rahat. Došli bi samo popiti kahvu i zagristi u slast lokuma.
Sjedili bi i tiho pričali. Pričali i razmišljali. Osjećala se prisutnost
historije, ali ona nije opterećivala; prohujale naslage vremena svojim su
jezikom podsjećale čovjeka na prolaznost života i obećavale trajanje u vremenu,
ako mu pridoda nešto korisno i lijepo. U njoj je 1875. sjedio ruski konzul i
pisac A. Giljferding, kada je kompleks
pripadao Haki-begu Resulbegoviću. Tokom I svjetskog rata saraj je pažljivo
razgledao svjetski arhitekt Richard Neutra; ne mogavši odoljeti svojoj krilatoj
ruci - ostavio je likovnosti nadahnuti
akvarel Begenhausa, kako su u Europi počeli nazivati prepoznatu arhitektonsku čaroliju.
Taj je saraj podignut po zamisli
Osman-paše Resulbegovića najvjerovatnije 1725. godine, velikog legatora, vakifa
i graditelja najznačajnijih objekata u Trebinju. Dvori su služili kao porodični
ljetnikovac. Kompleks sastavljaju muška
i ženska kuća te nekoliko manjih i sporednih za sluge i kmetove. Unutar
voćnjaka bio je skriveni hamam. Kroz njega bi provedena vodena traka rijeke.
Kuće su raspoređene po blagoj bregovitoj površini „ondje gdje se Trebišnjica
„rastače“ (otuda naziv Rastoci), u četiri manja rukavca“.
Kompleks ljetnikovca bega
Resulbegovića predstavljao je, po jasnim iskazima najvećih domaćih i stranih
stručnjaka, jedan od najreprezentativnijih arhitektonski oblikovanih
kompozicija otomanskog vladanja u južnoslavenskim krajevima. Osnovni građevni
materijal bio je kamen i drvo. U odajama koje su služile za dnevne boravke,
divane od dogovora i od kahvenisanja, stropovi su bili raskošno ukrašeni
duborezima, izdubljenim ružama, arabeskama i rubnim trakama, a zidovi levhama s mudrim ajetima i Božjim imenima. Četverovodni,
šatorasti krov, prekriven je kamenim pločama i ćeramidom, što je jedno od
obilježja osmansko-bosanske arhitekture mediteranskog podneblja Hercegovine. Na
vrhu krova Begove kuće vidio se uzdignut ukrasni kamen musafirtaš, znak
dobrodošlice neznancu da u kući može besplatno prenoćiti.
Nema sad musafirtaša, nema ni
krova, nema ni dvora, ni kompleksa: tokom godina 1992-1995. palikuće su sve
spalile a potom „teren očistile“ i zaravnale. Usprkos zakonima i zdravoj pameti
– neka Fondacija „Centra za razvoj fizičke i duhovne kulture“, koja je „čudnim
putovima“ postala vlasnikom parcele, započela je izgradnju svojih terena i svlačionica...
I evo, godinama sve stoji na svom mjestu. Niko se ne pomiče s „ratnim
nasljeđem“.
Izbjegli i prognani se vraćaju
rijetko, jer se i u ljepoti svoga zavičaja treba i živjeti – od hljeba i
pravde. Zato se češće vraćaju u kovčezima i pod samrtnim platnima na svoju
baštinu, nego što se živi vraćaju u svoje kuće i svoje domove.
AVAZ, prilog SEDMICA, 26. 12. 2015., str. 14-15
Nema komentara:
Objavi komentar