Historija iz zasjede
Piše: Ibrahim Kajan
Kad bi se znalo što sve pokreće rijeku historije, onda bi se znalo i kuda
će i kako teći i što će iz nje isplivati! Što li je sve pokreće i usmjerava?
Ratovi? Pobjede i porazi? Politički projekti? Kulture i civilizacije?
Pojedinci? „Slučajne kataklizme“ suša, poplava, pomora, kuga i nesanjanih
propasti. Teško je biti pametan i reći kada je mrav jači od slona a kada
liječnik od generala.
Tajna liječenja
Bio je i pamti se jedan Sadik ef. Sadiković. Vrijeme ga pamti a ljudi ga
spominju po dobru. U narodnoj je memoriji
a ona ne teži sistematiziranju i klasificiranju vrijednosti. Ona samo pamti!
Sadik ef. Sadiković (foto: Spomenica Gajreta, 1928.)
Cijelo stoljeće priča se o čudotvorcu, o „narodnom ljekaru“ Sadiku ef.
Sadikoviću iz Ljubuškog, gdje rođen 1867., i gdje je umro 1940. godine. Iz imućne je spahijske porodice koja se generacijama
bavila ranarstvom i spravljanjem biljnih tinktura i mehlema za razne bolesti od
kojih se, čak i bezazlenih, u našoj stoljetnoj zapuštenosti, najčešće umiralo.
Mada Sadiković za samog sebe kaže „da nije učen čovjek“, „papiri govore“ da se nakon mejtefa, školovao u travničkoj
medresi, a potom u Istanbulu. Odlično je znao turski, arapski i njemački jezik.
Putovao je po svijetu.
Priča o Sadikovoj tajni liječenja i nepogrješivu dijagnosticiranju, počinje
predajom o hećimu Šeremetu, učeniku egipatskog Sufur-hekima. U doba kad je
Ljubuški bio turska vojna baza za zapadnu Hercegovinu i istočnu Dalmaciju, u
mjesto je stigao i Šeremet s vojnicima i nastanio se u kući Sadikovića. Donio je
sa sobom i veliki broj rukopisnih knjiga o liječenju i tajnama ljekovitog
bilja. Iznad Sadikovića kuća pod brdom Buturovica, uredio je bašču
kultivirajući u njoj sve biljke za koje je znao. Šeremet je biljnim pripravcima
liječio vojnike i civile. Jednog je dana umro. Kuća s njegovim stvarima i
knjigama je zaključana i ostavljena. Prolazile su godine pa su Šeremetove
listine počele izjedati prašina i vlaga.
Prizvan nekim „tajnim glasom“, u bašču je zalutao 10-godišnji Sadik... U
zapuštenoj je bašči, kao u vilinskom svijetu zaboravljene zemlje, „vidio“ svoju
budućnost: da pomaže ljudima izgube li najvažnije u životu – zdravlje.
Skromna kiraethana
Iz novinskih natpisa koji su o njemu počeli izlaziti u Jugoslaviji još
prije I. svjetskog rata, moguće je doslutiti da je prve pacijente primio oko
1900. godine. Primao ih je u skromnoj kiraethani – „sjedeći na šiltetu“ od
jutra do večeri, nerijetko i po stotinu dnevno! Redovi su bili beskrajni, jer mu
je glas o savršenim dijagnozama i terapijama, kako je pisao makarski novinar Moravec u „Večernjoj pošti“
1927., namaknuo „autoritet u širim masama“.
Posljednje izdanje Sadikovićevog djela, Zagreb, 2013.
Zabilježeno je i njegovo značajno
epidemiološko zapažanja o raširenosti tuberkuloze i sifilisa u našim
krajevima: „Jedno je kod našeg hercegovačkog naroda najžalosnije, a to je što
ima vrlo malo onih, koji su svjesni svoje bolesti i njenih posljedica, pa se
zapuste i tako strada cijela familija, a često i cijelo selo, jer neće da se
obrate liječniku, nego čekaju dok dođu u najgore grane. Dalmacija, također
mnogo trpi od takovih bolesti, ali Dalmatinci su mnogo svjesniji, pa se odmah,
u početku bolesti, obrate na liječnika, stoga se kod njih slične bolesti ne
mogu raširiti.“
U
nadahnutom tekstu Kasima Gujića potvrđeno je narodno pričanje: nikada nije
naplatio nijedan savjet, ali ako je neko želio, mogao je ostaviti milodar za
jedno od brojnih kulturnih društava čije je blokove imao pored sebe (Gajreta, Napretka, Prosvjete,
Narodne uzdanice, Crvenog krsta). Gujić navodi da je u toku 1928. godine
društvima predao oko 100.000 dinara!
Sadikovićeva je prisutnost danas oslonjeno na eho velikog
poštovanja sačuvana u snazi bosanskog pamćenja, te na djelo „Narodno zdravlje“ (iz
1928.), s receptima za blizu 300 bolesti, koje neprestano izlazi u novim
izdanjima. Njegov dječački odziv „tajnom
glasu“ koji je čuo u Šeremetovoj bašći – ispunio je do kraja: bio je dobar sve
do svoje smrti. U njegovoj osobi s pratećim
legendama, završni je kraj luka prastare tradicija slavenskog vrača (tj. onoga
koji liječi) i početaka naučne medicine te organiziranog oblika zdravstvene
skrbi u prostoru Bosne i Hercegovine.
AVAZ, prilog SEDMICA, 11. VII. 2015., str. 14-15
S.a.
OdgovoriIzbrišiPredanje kaže:Jednom priliko kod Sadikovića došao neki momak koji je mucao.Čim je prošao dugu kolonu ljudi pred kućom i ušao na vrata ef.Sadiković s počeo derati na njega.Poslije koje minute galame momak je opet progovorio normalno.Negdje se ko djete prepao i počeo mucat a pošto se klin klinom izbija tako je i istom mjerom njega natjerao ef,Sadiković da progovori opet normalno.
IzbrišiLP Maid Habul