Pismo
Đuri Pucaru Starom
Autor pisma:
HUSAGA ĆIŠIĆ
Poštovani
druže Predsjedniče!
Mislim
da mi nećete za zlo uzeti što sam, evo, uzeo slobodu da Vam o nabačenim
pitanjima općeg značaja dajem neke savjete, ako se već ovaj moj podnesak može i
taka uzeti, podnesak, u kojem apelujem na vašu uviđavnost da dotične stvari
uzmete u svoje ruke i da ih uputite pravim putem, za koji ja mislim, da su ih
izvjesni činovnici nepravilno postavili. Uostalom, iz slijedećih mojih napisa u
ovom podnesku naći ćete već što me je nagnalo na ovaj pothvat,
Prije
izvjesnog vremena okupili su se u Mostaru prestavnici Urbanističkog zavoda u društvu
nekih drugih stručnjaka urbanista širom Bosne i Hercegovine u cilju da na licu mjesta
izvedu platformu za donošenje konačnog regulacionog plana za naš grad, oni su uz
asistenciju nekih stručnjaka iz Mostara i iz Sarajeva i izradili tu platformu i
kako vele jednoglasno je usvojili. Meni, međutim, nije bilo poznato o čemu se
radi, pa nijesam imao čast da lično prisustvujem razgovorima pomenutih stručnjaka
da bih u njima učestvovao. Tek iz izvještaja mostarske 'Slobode', mogao sam vidjeti
o čemu se radi naime, šta je bio cilj upriličenom sastanku tih stručnjaka u našem
gradu i kakve su sve rezultate na dotičnom sastanku požnjeli.
Uostalom,
iz napisa pomenutog izvještaja proizlazi da će naš grad u doglednoj buduć nosti,
kao moderan grad među ostalim čudima dobiti i svoj 'siti' i svoj hipermoderni
bulevar, koji će se u širini od pedeset metara protezati od sadašnje Željezničke
stanice do rampe pred Katoličkom crkvom, a to će reći trasom sadašnje željezničke
pruge obuhvatajući pri tome obje paralelne ulice koje se po najnovijoj
terminologiji zovu Ulica 'Roćka Čolakovića' i Ulica 'lve Lole Ribara', Međutim
bi se gradski 'siti' imao podići na ruševinama sadašnje Željezničke stanice i
svih njenih postrojenja, uračunavši tu i Ložionicu i Radionicu i sve ostale
objekte koji pripadaju željeznici i koji su za njene potrebe izgrađivani više od
šezdeset godina. Sve u svemu uzevši (ove kule u zraku i nehotice su me
podsjetile na
Namik-Kemalov
san, na maštanje jednog turskog književnika iz prošlog stoljeća, koji je u skladu
sa Medžidovim korisnim reformama dočaravao i sebi i drugima kako ima izgledati obnovljena
turska država u doglednoj budućnosti! San se naravno nije ostvario pa su ljudi
njegova maštanja okrstili pravim njihovim imenom 'Namik-Kemalov san',
Uostalom,
ovako zamišljeni regulacioni plan grada, ili nekako drukčije, sam po sebi neće učiniti
da naš grad postane modernijim gradom, kako to neki misle, jer na koncu konca papir
može sve podnijeti. Grad koji hoće da
se
zove modernim gradom, mora prethodno izvršiti izvjesne uslove, naime, mora
imati bitne uslove za to. Ti uslovi jesu: električno svjetlo, uredan vodovod i
kanalizaciju. Naš grad do sada nije uspio da tim potrebama grada udovolji, a
nije uspio da to izvede iz prostog razloga što mu fale finansijske mogućnosti
da toj svojoj potrebi udovolji. Mi smo donedavno jako kuburili sa električnim
svjetlom tako da nijesi nikada bio siguran da ti se pri večeri neće svjetlo
ugasiti i da te na taj način prisili da po mraku gutaš svoju večeru. Tek od
novijeg datuma električno se je svijetlo donekle popravilo, a popravilo se je
posredstvom dalekovoda od električne centrale u Omišu.
Druže
Predsjedniče!
Ja
sam kroz cijeli život sa šaljive strane uzimao fantaziranje pjesnika i drugih
fantasta u kojih su, kako se kaže, brži konji od samara, pa bih zacijelo i
ovdje s osmjehom prešao preko mostarskog 'sitija', modernih bulevara, umjetničkih
bazena za kupanje i drugih čuda kombinovanog regulacionog plana našeg grada, da
tim planom nije tangirano i jedno pitanje za koje držim da je vrlo aktuelno.
Naime,
zamjena uskotračne pruge širokotračnom bez pogovora je opštedržavna po treba,
jer bi po svoj logici tu novu, normalnu prugu, bilo neumjesno zadržati u
Sarajevu gdje je prije izvjesnog vremena dovedena. Nju je neophodno produžiti
do Ploča do te najsnodnije izvozno-uvozne pomorske luke u prometu s našim
pokrajinama. Put mnogo kombinovane željezničke pruge, kako je razumljivo,
smjera na naš grad i pitanje je kojim je pravcem treba uputiti i kroz grad
provesti?
Ja
nalazim da je najshodnije da se ona uputi starim utrtim putem kojim je već 65
godina željeznica prolazila, prije svega zato što je to najkraći put kojim može
kroz grad da prođe, kao i zato što nas taj njezin put neće mnogo truda ni mnogo
troškova stajati. Istina, odavno se osjeća potreba da osobnu (putničku) stanicu
mostarsku treba proširiti, a utovarnu (teretnu) stanicu njenu prebaciti u Raštane,
selo udaljeno kojih 5 km
od željezničke stanice u Mostaru. Ova transakcije je nekada uzimana za idealno rješenje
potreba mostarske stanice time što bi sama stanica tom transakcijom bila oštećena,
a utovarna stanica, međutim, dobila dovoljno prostora za svoja nova postrojenja
na stanici Raštani.
Međutim,
po zamisli naših urbanera ovu bi prugu na domaku grada trebalo prebaciti na lijevu
obalu Neretve, voditi je lijevom obalom u grad od Carinskog harema, tu
izgraditi modernu osobnu stanicu s potrebnim postrojenjima provući je tunelom
ispod jednog dijela starog grada do lučkog harema, zvanog Šarića-harem, na kome
bi se imala izgraditi utovarna stanica sa svim objektima koji pripadaju željezničkoj
stanici i onda na izlasku iz grada prebaciti je ponovo na desnu obalu Neretve i
usmjeriti je utrtim drumom kojim je do sada jezdila uskotračna željeznička
pruga. Kako se, pak, iz gornjeg prikaza vidi skok nove pruge, prije svega,
uslovljava dva željeznička mosta, potom tunel u dužini svoja dva do tri i pol
kilometra i, napokon, dvije nove željezničke stanice sa novim postrojenjima i
novim objektima koji su neophodni željezničkoj stanici. Po mišljenju stručnjaka
te nove naprave koštale bi državnu kasu oko 60 milijardi dinara, a mogu Ii državne
finansije i taj luksuz sebi dozvoliti. Vama, druže Predsjedniče, prepuštam da
to ocijenite.
Međutim,
zamisao naših urbanera da se kombinovane stanice imaju upravo na haremima (grobljima)
izgraditi i nehotice nameće pitanje: Zašto bi se baš one na haremima morale izgraditi?
Napominjen
da se odmah do Carinskog harema nalazi dosta znatan prostor nezauzetog
zemljišta,
gdje bi se komotno mogla kombinovana stanica izgraditi, a nešto naviše opet kojih
dvjesto metara prema sjeveru, nalazi se toliki prostor nezauzetog zemljišta,
gdje bi se obje stanice sa svim svojim postrojenjima mogle izgraditi. Idemo Ii
nešto dalje na sjever prema zaličkom haremu, tu imamo na raspoloženju cijelo
Carinsko polje, gdje bi se po potrebi i sedam stanica moglo izgraditi. Odmah do
njega iza Duhanske stanice, ima fraj zemljišta toliko da bi se komotno obje
stanice mogle izgraditi. Pa i pored takvog stanja stvari, regulacioni plan, eto,
predviđa svoje stanice na dotičnim haremima.
Druže
predsjedniče!
Mi
smo u Mostaru imali deset mezarišta (harema). Svako je od njih imalo svoju
historiju, a svi skupa su usko vezani sa historijom našeg grada. U njih su
tokom stoljeća pokopavani ljudi, koji su i živjeli i umirali za našu zemlju i na
koncu konca koji su i gradili naš grad.
U
tim mezarištima bilo je na stotine grobnica (mauzoleja) ograđenih, obično
tenelijom, čiji su nišani izvezeni raznim stihovima, redovito arapskim pismom i
arapskim jezikom, koje su (grobnice) i po formi i po sadržini pravi kulturni
spomenici, nu, ta mezarišta i sve te treba im kamena za zidanje neke sandučare,
one su se obično služile nišanima iz starih mezarišta računajući da je to, valjda,
najkraći i najjeftiniji put da se do klesanog kamena dođe! Tako su toliki
kulturni spomenici iščezli u našem gradu, koji su, po mom sudu predstavljali i
naš nacionalni kapital. Jer, ljude od nauke, pa bili to strani ili naši građani,
a naročito one, koji se zanimaju grafikom više će, svakako, interesovati jedan
ovakav kulturni spomenik od bilo koje sandučare koja je progutala toliko
spomenika od kulturne vrijednosti. Već odavno je neke naše estetičare spopala
manija da na razvalinama starih zgrada po Mostaru dižu parkove, a uprava
gradskih parkava ima zadatak da sadi drveće gdje nađe prazan prostor. Društvo
za pošumljavanje grada radi to isto, pa mjesto da su se stari haremi priveli
tim svrhama i učinili pristupačni svakome, razumije se štedeći kulturne spomenike
u njima, njih su jednostavno slistili, upotrijebili ih za neke druge ciljeve. Od
deset mezarišta u našem gradu, ostala su na uzgoru samo još dva mezarišta, pa
bi prema dotičnom regulacionom planu trebalo, eto, i njih uništiti. A ova oba
mezarišta navežu na svježe uspomene, jer su se do nazad tri godine svi naši
smrtnici tu pokopavali. Prema tome, eto, lahko i samo sebi pretpostaviti, kako
nam mora biti odvratna i sama pomisao da te nam u skoroj budućnosti preturati
kosti naših milih i dragih, i to bez ikakve vidne potrebe.
Naši
rukovodioci pravdaju slične postupke isprikom da se naša groblja nalaze u gradu
i uz gradske drumove i tako nešto, a da to nije glavni razlog njihovom
postupku, može nam ovdje poslužiti zgodan primjer sljedeći slučaj:
U
1944. godini avioni su zapalili magazine TOT-ove (njemačke organizacije) na
području grada, kojom su zgodom među istim ekslodirale i neke morske mine. Tom
zgodom je eksplozija razorila skora cijeli jedan kvart grada, pa je do temelja
slistila i takozvano činovničko groblje, groblje bivših austrijskih činovnika i
njihovih porodica, tako da mu se skoro ni za trag nije znalo. Ovo je groblje u
našoj eri uspostavljeno i ponovo dovedeno u pređašnje stanje svoje. To se
groblje nalazi na prostoru grada gdje nasi urbaneri zamišljaju izgraditi svoj
'siti'. Dakle, nije razlog pustošenja naših mezarišta ono što izvjesni
rukovodioci ističu, nego su posrijedi neki zakukuljeni razlozi! Slične su se
stvari dešavale i sa džamijama i sva je sreća što se u glavnom rukovodstvu naše
državne uprave našlo ljudi koji su zdravo ocijenili vrijednost tih historijskih
spomenika (kulturnih), pa je sa daljnjim pustošenjem njihovim posve prestalo.
Zata
Vas, druže Predsjedniče, najučtivije molim da nas spasite od luksuznih naprava
naših urbanera i njihovim mrdanjima po našim grobištima, a naša duboka zahvalnost
prema Vašoj uviđavnosti ni u kom pogledu neće izostati!
Mostar,
13. jula 1953. Husaga
Ćišić, s. r.
Izvor:
Behar (Zagreb), god. I., br. 2, 1992., str. 20-21
Hvala Ibrahime za ovo vrlo poučno Husagino pismo! Husaga je naš heroj!
OdgovoriIzbriši