ZAPISI IBRAHIMA KAJAN
© by ibrahim kajan
Govori Atif Džafić, načelnik PU
Ključ, o danima koje nikada neće zaboraviti
Prvog juna 1992. godine
pritvorili su me u Sanici, i u pritvoru sam proveo jednu noć i jedan dan.
Autobusima su nas povezli preko Međedovog brda, gdje su nas, po svemu sudeći,
kanili likvidirati...
Autobusi su stali pred
Radio-stanicom Ključ. Poveli su nas u fiskulturnu salu. Tu nas je, u onom
stepeničastom prolazu, dočekao prijeteći špalir sastavljen od muškaraca, žena i
vojnika, kroz koji smo morali proći. Izlazeći iz autobusa, susreo me je bivši
komšija Janjin, i on mi je zadao prvi udarac koji sam dobio, niti ne sluteći u
tom trenutku, koliko ću ih još dobiti u danima koji slijede. Bio je obučen, kao
da ga sad gledam, u farmerke, vojnu bluzu, s poluautomatskom puškom na ramenu.
Prije rata sudjelovao je u brojnim nepodopštinama, postao problematična ličnost,
bio je i kažnjavan. Često sam mu i pomagao, savjetovao ga, nekad smo nedjeljom
znali igrati šah... Samo što sam izašao iz autobusa, on mi je opsovao majku,
galameći: "Šta to ti radiš u Sanici? Kakvog mi to komandira imamo?!"
Nisam se ni snašao, dobio sam dva-tri udarca; prvi je bio njegov.
Vidio sam neke žene, počele su nas
udarati, pljuvati, bacati kamenje. U rukama su imali, pretežno, noge od stolova
i električne kablove. Penjući se tim stepenicama, ne sjećam se koliko sam
udaraca dobio; rukama sam držao zaklon glavi, samo da glavu zaštitim. Ušli smo
u salu. Tu su nas pretresali. Jedan mi je uzeo novčanik, nekih 300-400 maraka,
pitam zar je to normalno, a on da mi majku: "Otkud ti hrabrost da to govoriš?!"
Ulazeći u salu, u hodnicima oko
nas bilo je 300-400 ljudi, a u samoj smo saIi zatekli jedno 150 osoba. U hodniku,
prolazili smo između naoružanih ljudi s maskama navučenim preko lica. Budući da
sam vrlo dobro poznavao policiju našeg područja, shvatio sam ulazeći u salu - da
su svi uhapšeni (dakako, bošnjačke nacionalnosti), bili tu, u redovima, s
rukama na tjemenu, glave oborene, sjedeći s opruženim nogama. U tom stavu su
morali ostati.
Najgore su prošli oni koji su mijenjali
iskaze
Odmah su me prozvali na saslušanje.
Ušao sam u jednu učionicu. Zatekao sam one moje kolege s kojima sam radio. Iznenada,
kad sam najmanje očekivao, zapljuštali su udarci sa svih strana: onaj me šuta nogama,
čizmama, drugi šakama; najteži su udarci bili s onom kratkom palicom. Na kraju
me uvedu u jednu učionicu, a tamo Dragić Željko, mlađi je dosta od mene, šef kriminalističke
policije. Bili smo prijatelji, kolege, često je navraćao k meni, u kancelariju.
Kada smo polagali ispite u Zagrebu, bilo me je sramota ići s njim, jer baš ništa
nije znao; potpuno odgojno zapuštena osoba, apsolutno nekulturan, eto taj me je
dočekao i još jedan kapetan po činu, imao je neku ogrebotinu na vratu,
zaraslu... i počela su ona pitanja: "Zašto nisi potpisao lojalnost
Republici Srpskoj?", "Što si to ti radio u Sanici?", "Gdje
si vršio obuku?" i slično. Pred njima su bile pive, a čim sam došao,
oglasili su se povicima "Živio rat!"
Dragić je ovisnik o alkoholu, a
eto, ipak sam mu bio i na svadbi kad se ženio, a moja i njegova žena su bile
vrlo bliske, redovito su se posjećivale i on mi je ovako rekao: "Da ti
majku jebem, šta si to uradio!"
Zanimljivo, samo prije dvadeset
dana dolazio je u moju kancelariju, pa sam mu tom zgodom rekao: "Ma čovječe,
ja se nisam nimalo promijenio; kakav sam bio prije, takav sam i sada" - a
on "Majku ti...", pa uze svoju pivu i izađe, prepuštajući me onoj dvojici-trojici...
Dovodi još jednog policajca. Postavili su mi dva-tri pitanja a ja sam stalno
odgovarao: "Ako nešto imate, spreman sam da moralno i materijalno odgovaram,
nemojte me tući, nemojte mi uništavati zdravlje - sutra neću biti u stanju ni
da živim a kamoli da uzdržavam familiju, imam dvoje male djece."
Dali su da potpišem ono što sam
već rekao. Boraveći u njihovim rukama i kasnije u logoru, na brojnim
ispitivanjima, vidio sam da su najgore prošli oni koji su mijenjali iskaze,
govorili čas ovako čas onako, te oni koji su prihvatili da im budu saradnici.
Kad se, dakle, vratismo u
dvoranu, posadiše me na sred goleme fiskulturne sale. Svi smo mi, uhićenici, bili
poredani u pet-šest redova, jedan do drugoga, ko šibice zbijeni. Dvojica
policajaca su motrili na svaki naš pokret, s automatskim puškama i prstom na
obaraču. U salu je mogao ući ko je god htio i istući bilo koga. Navalili bi na
mene, govoreći: "Ti si bio komandir!" – i udaraj čizmama. Sva sreća
da sam tada imao spuštene ruke iza leđa, pa sam zaštitio slabine. Ruke smo
naizmjenično mogli držati ili na potiljku ili iza leđa. Bio sam napet kao fudbalska
lopta, pa su udarci jednostavno odskakali. Pitaju me silnici zbog čega sam
takav.
Prelazeći u učionicu, zaustave
me, okrenu licem prema zidu, opirući se pestima i pokazujući tri prsta, a oni
su obavljali pretres. Potom su me udarali jedan s jedne strane, drugi s druge
strane boka. Tada sam pao pod udarcima.
Jedan je policajac, kojeg sam
poznavao, tada rekao: "Majko, šta rade od našeg komandira!" Naravno,
to je samo priča, jer me je vjerovatno i on tukao s leđa. To su bili visoki
momci, policajci, mislim da su bili "uvozni", osim možda jednog s maskom
na licu da ga ne prepoznam, jer sam poznavao gotovo sve na našem terenu, godi- nama
sam radio i obavljao dužnost u policiji.
Onda su me vratili u salu. Ispitivali
su nas od 11 do 12 sati pa do pred cik zore. Pred zoru je uslijedila prozivka,
između 3 do 4 sata, i opet kroz isti špalir i prema autobusu parkiranom pred
Radio-stanicom, s rukama na leđima ili na zatiljku. Glava je morala biti
oborena dolje, tako su stalno komandirali. Ne smiješ vidjeti ni ko te vozi, ni
kuda te vozi. Bio sam u prvom autobusu, negdje na jednom od prvih sjedišta.
Tada su jednog, Mirsu, htjeli zaklati. Sjedio je na dnu, na sećiji, ali se
nekako uspio izvući, sakriti, što Ii...
Policajci ispituju policajca
Dovezli su nas na Sitnicu. Tu smo
već zatekli neke ljude. U Sitnici je jedna mala dvorana, u odnosu na ovu ključku
je za trećinu manja. Tu su nas sve ukrcali, ubacili, unutra smo našli samo
dvije stare strunjače, i dali su da se malo sjedne i predahne. Već je bilo
blizu svitanju. Uz salu je bio wc, dopustili su da se može izaći, ali jedan po
jedan. Dan je nekako protekao. Tu sam zatekao učitelja Ganu (Blaževića), Merimina
oca, malo sam razgovarao s njim, međutim negdje ga je predvečer odveo policajac
Jovo Perišić.
U toj nas je sali bilo, po
slobodnoj procjeni, oko 450 do 500 osoba. Tu su nam tek drugog dana, negdje oko
11 sati, podijelili po jedan mali sendvič sa salamom, od dva zalogaja.
Tu smo ostali oko sedam dana, a
sendviče smo dobivali tek svaki drugi dan. I ništa više. Više nije bilo ni
kretanja. Već su se mlađe komšije, mladići, žalili na bolove u utrobi, jaučući
po cijelu noć. Više nije bilo sna, stiješnjenima, prislonjenim jedan na
drugog... U toku noći se više puta čulo pucanje, rafali, vjerovatno iz obezbjeđenja.
Saslušanja. Dan prije nego što
smo krenuli, došli su policiji, moje bivše kolege iz Mrkonjića, odnosno Jajca,
da me saslušaju.
Pojavio se jedan kolega koji je
bio načelnik (policije) Jajca, koji je, u međuvremenu pustio bradu, i jedan iz
Državne službe bezbjednosti, Duško Pavlović. I tako, počeli su priču, ponudili
me da "fino sjednem i zapalim" i tako, kao, čudili se "šta se to
desilo".
"I mene čudi, a ne treba vas
da čudi, ja se nisam ništa promijenio" , kažem. Onda su došla ona
standardna pitanja, gdje su me zarobili, te zašto nisam potpisao lojalnost Republici
Srpskoj, da zašto nisam obukao uniformu srpske policije, jer bi sad "radio
kao i mi". Pitali su me za neke ljude, a ja sam odgovarao ono što sam
znao. Nisu me tukli, ali su bili nezadovoljni odgovorima, budući da im nisam ništa
novo rekao što već nisu znali. Vidio sam na kraju onog Pavlovića, koji je
rekao, psujući državu, da "kakvo je ovo došlo vrijeme da policajac policajca
ispituje". Po stručnosti sam bio iznad njega, pa sam znao i pitanja koja će
mi postaviti i davao sam takve odgovore za koji sam pretpostavljao da će za
njih biti nedovoljni.
Tih pet-šest dana niko nije znao
ni gdje smo ni kako smo. Inače, Ključani još nisu masovnije krenuli u izbjeglištvo.
Žena mi je, s djecom, bila u Sanici. Kad su nas od- veli, na Radio-Ključu su
pročitali obavijest da onaj ko se ne vrati u stan u roku od sedam dana, da će
mu stan biti oduzet. Dosta je Bošnjaka iz svojih stanova otišlo braći, kod nekog
da ih je više i da bi bili sigurniji. Sve je prestalo s radom - sve veze,
saobraćaj.
Poslije mi je žena pričala da je,
čuvši tu obavijest, s dvoje male djece došla pješice iz Sanice u ključki stan,
a u stan je već bio uselio policajac, prisilno, te je nekoliko dana imala
problema dok policajac nije iselio. Naravno, stan je opljačkan i devastiran. Čak
su sve roletne pocijepali - tražeći oružje.
Da se vratim na Sitnicu. Onoga
jutra kad ćemo biti prebačeni, odnosno pješice otići za Manjaču, pojavio se
N.N. ...iz bivše JNA, ispostavilo se da je bezbjednjak iz Mrkonjića. Pitao me
za neke ljude koji su studirali u Zagrebu, ja sam rekao da znam i... tako. Tada
je dao jednu interesantnu izjavu. Kao, biva, ja sam utjecajna ličnost među
zarobljenicima, i da ćemo ići pješice za Manjaču i da ja trebam, uz još petoro naših
policajaca-uhapšenika da organizujem, da idemo pješice na Manjaču i da ne smije
niko pokušati bježati, jer će svi biti pobijeni.
Međutim, ja nisam ni uspio ući u
salu, sastaviti se sa tim policajcima, a već je bio dat znak za pokret. To su
bili zapravo samo prepadi, sistemi zaplašivanja. I tada je opet uslijedila
prozivka. Koliko se sjećam, bio sam među prvih tridesetak prozvanih. Kad smo
izlazili iz sale, postrojavalo se u grupe po pet. Stavljali smo ruke na glavu i
stoj, poredani pod špagu. Mene je zapalo, po spisku, da budem u sredini, drugi
s lijeva, u pravcu relacije Sitnica-Manjača. Iza ili ispred mene prozvan je
Ivica Orešković. Kad je prišao, jedan pripadnik JNA ga je toliko izudarao, da
je jedva jedvice uspio sačuvati ravnotežu na nogama...
Iza nas je išlo jedno vozilo,
minibus, koje bi pokupilo one koji su iznemogli, na tom putu do Manjače, dugačkom
nekih trideset kilometara.
Škola u Sitnici je negdje u
središtu, tu su tri četiri zgrade naseljene srpskim mještanima. Vidio sam na
terasi starije žene kako plaču. To sam i kasnije vidao oko logora, jer je po smjenama
dolazila policija iz Sitnice koja je čuvala na Manjači po sedam dana, po tri
nedjelje, i tako. Jedan koji je bio na obezbjeđenju, a inače vozač po zanimanju,
u više mi je navrata tamo davao po kutiju cigareta, komad kruha... To je bio policajac
sa Sitnice, bio je u mom rezervnom sastavu. Ja sam tu bio izvođač obuke u
rezervnoj policijskoj stanici.
Veli jednom prilikom: "Vama
je sva sreća što niste otišli u Ribnik. Ovaj rat neće biti kao što je bio onaj
'44." "Zašto?" - pitam. "Moj komandiru - tako me je i dalje
oslovljavao - neće više nas Sitničane prevariti Srbi iz Ribnika." "Što"
- upitah. "Oni su, moj komandire, svi bili četnici od 41. do 44., i onda
su odjednom preko noći prešli u partizane, a naši to nisu..."
Četnik, moj bivši policajac zadužen
da nas sprovodi, rekao mi je: "E, moj komandire, sve će ovo biti i proć',
opet će naša djeca ići zajedno."
I eto, za cijelo vrijeme rata,
logora, pa i ovo najnovije vrijeme, uvijek mi te riječi prođu kroz glavu.
Kolona je bila sastavljena od oko
300 ljudi, najviše iz Sanice, dijelom iz Velagića, te nešto malo iz drugih
sela.Odstojanje se uvijek moralo držati, ruke smo držali sad na zatiljku, sad
na leđima. Bilo je dosta starijih i iznemoglih, od kojih su neki trpani u onaj
minibus, pa ga malo potom opet izbace i mijenjaju za drugog. U minibusu, u
jednom trenutku, nije bilo nikad više od pet ljudi.
Zanimljivo je, na više smo mjesta
susretali mještane koji su nas dočekivali s vodom. Bio je i jedan oficir koji
nas je pratio s autom. Osim njega i vozača, unutra su bila još dvojica. Otišli
su naprijed. Čuo sam galamu i saznao od žena da su se skupile grupe četnika
odlučnih da nas odmah pobiju. Zbog toga smo zaustavljeni na tom mjestu, da
predahnemo, pa su nas Srpkinje, pretežno starije žene, iz donesenih kanta nudile
vodom. Sjećam se dobro jedne koja je najviše kukala i govorila kako ovo nikako nije
dobro. Tako je bilo dva-tri puta, u dva-tri naselja kroz koja bismo prošli.
Kad smo stigli u Manjaču, već je
bilo večer, između 6 i 7 sati, doveli su nas pred kasarnu. Tamo je bila srpska
vojska pod šatorima.
Logorski protokol
Sa svake su nas strane obezbjeđivali
na svakih pet metara po jedan policajac. Pred kasarnom vojska je krenula na
nas, pljuvala nas je i htjela tuči, ali nas je zaštitila policija pucajući u
zrak.
Tako smo stigli na odredište. To
su zapravo štale vojnog ekonomata. Prvo su rekli da sjednemo, onako kako smo
prilazili u kolonama i potom je uslijedila prozivka i ulazak u štale. Prozivali
su po deset imena.
Lijeva strana je slična desnoj,
samo što nije betonirana, to je gola zemlja s koje je svježe pokidano đubre,
malo poravnato, presuto tankim slojem pijeska i povrh slaganim slojem slame i
najposlije, po površini, zategnuta tanka deka, vojna, jedna do druge. Taj koji
je prozivao, doznali smo, zvao se Špaga, bio je upravnik zatvora, logora. (Imam
negdje zapisano ime i prezime.)
Već je jedna strana bila
popunjena, a mene je zapalo mjesto u samom vrhu štale, gore. Legne se potrbuške
i ne smije se pomjeriti da se slučajno ne bi vidjelo što oni rade. To je cilj
tog položaja. Trebalo je onemogućiti svjedoka pretresa, premlaćivanja i
ubojstava.
Štaja se zaključavala. Ljudi
izubijani, gladni, žedni. Ujutro rano došao je Špaga, i tražio da se odabere
jednog koji će nas predstavljati. Jedan iz Prijedora, kapetan Cerić, odabran je
za taj položaj.
Ujutro je došao Špaga s tim
kapetanom, povjerenikom logoraša, Cerićem, i objasnio nam neku vrstu logorskog
protokola. Tada je tražio da se odredi dežurni štale. Dakle, kad u štalu uđe
neki policajac, dežurni mora komandirati mirno, zatim mu mora predati raport, a
svi zarobljenici se trebaju okrenuti k zidu, tako da niko ne može vidjeti ni ko
je došao ni šta radi. Dežurni mora sve znati i njemu se zarobljenici trebaju
prijavljivati ako trebaju ići u poljski zahod, a tamo se opet ne može ići dok
ih se ne prijavi deset; zatim liječniku ...Poslije, kad se uhodalo, čim vidiš
da dvoje-troje čeka, ideš iz solidarnosti da ne čekaju. Tada smo organizirali
jednog dežurnog, koji nije mogao zbog povreda odlaziti, na jedno tri-četiri
dana, sedam, ne sjećam se tačno, znam da smo mu bili postavili kante, zapravo
buradi koje su podrezane na 30-40
cm za vršenje nužde poslije devet sati navečer, jer više
nije bilo izlaska. (...)
Bio je tu i
vojni policajac kojeg sam poznavao (Srbin). Više puta je navraćao kod mene da
nazove roditelje u Banja Luci, više je puta tražio neke intervencije za svoju
familiju, i ja sam mu tu izlazio u susret. On me je, na neki način, postavio za
starješinu te, srednje štale. Dežurni je za sve kriv, ako se galami... Unutra
je bilo po 600 do 800 ljudi, bolesnika, ljudi koji su trebali pomoć, koji su
umirali na našim rukama, kojima je nekad život doslovno ovisio i o kapi vode.
Najbolesnije
su tek pred kraj, već kad je cijeli svijet saznao za logore i započeo pritisak
svijeta - dopuštali odvesti u stacionar.
Liječenje
i mlaćenje
Stacionar je
bio izvan žice. Tamo, u krugu kasarne. Sjećam se jednoga iz Jajca, bio je bez
stopala. Pomažući mu u hodu, malo sam ga prislonio na svoje rame, ali tada je naišao
policajac i zaprijetio mi da će me ubiti što mu pomažem, pritišćući mi cijev pištolja
na čelo, udarivši nas snažno obojicu, psujući ovoga što je ratovao u Jajcu.
Dakle, ljekar pregleda, eventualno da neku tabletu, premaže se rana, ali kad se
vrati bolesnik u štalu - sve počinje nanovo: udaranje po starim ranama i
stvaranje novih. Policajac je mogao prozvati, postrojiti i premlaćivati doslovno
svakoga, koga je god htio.
Jedne večeri
su prozivali i pozvali sve Džafiće. Četiri brata Džafića. Džafića, međutim, ima
u više mjesta - i to me je spasilo. Spasilo me i to što sam ja bio dežurni u stali,
pa sam mogao razgovarati. Tu je bio još moj rahmetli brat i još mojih bližnjih,
jedan iz Sanice. Postrojili su nas. Potom su pitali koji su braća. Rekao sam da
smo mi Džafići iz Sanice, a da ima Džafića u Sanskom Mostu, u Prijedoru itd.
Oni su tražili Džafiće koja su se prije rata bavili švercom devizama.
Na fizičke
radove izvan žica, svaki je dan išlo u prosjeku, nekada, i oko 500 ljudi, a kad
su otišli Prijedorčani, izlazilo je na radove i po 2000 logoraša. Prvi radovi
koje su nam dali, bilo je čišćenje nekog njihovoga groblja. Onda, okopavanje krumpira,
okopavanje kukuruza, pravljenje puta, sječa i izgon drva, a krajem ljeta i početkom
jeseni opet vađenje krumpira, čuvanje ovaca itd.
Predmeti
za premlaćivanje
Njihovi su
policajci tukli logoraše najčešće s višežilnim kablovima, drvenim pa licama, čvrstim
predmetima.
Jednom dođe
policajac i kaže: "Daj mi 500 ljudi za rad, ili 200.“ Kako su logoraši bili
potpuno iscrpljeni dugotrajnim gladovanjem, nerijetko u ranama, ozlijeđeni, i
ne žele izaći - onda dežurni pozove dvadesetak policajaca s drvenim toljagama,
koljem, uđu u štalu i - nastaje lom. Istjeruju sve: jedni čekaju na vratima,
drugi tuku. Razbolijevali smo se vrlo često zagađenom jezerskom vodom. Budući
da smo stalno bili žedni, pili smo iz jezera u kojem su obučavali srpski
tenkisti, izvodili vježbe, teško zagađujući vodu uljima i benzinom. Da nije došao
Crveni križ i dao nam tablete za neutraliziranje, zacijelo bismo vremenom poumirali
trajnim trovanjem.
Ili, na samom
ulasku u logor, na kojem je pisalo Logor
Manjača, ima jedna kućica u kojoj je stražar, bio je niskog rasta, pa kad
bi kažnjavao logoraša, zapovijedao mu je da čučne, legne, klekne, ili da siđe u
jarak - jer je tek tako mogao udarati, gaziti ili šamarati nekog od naših
nevoljnika.
Onda, jedne
prilike dežurni pozove nas četvoricu, na čelu s Cerićem, prvo nam podijeli šamarčine,
potom odvali po udarac palicom, a onda nam naredi da napravimo svaki po sto
sklekova. U normalnim okolnostima, čovjeku je teko napraviti više od 25 do 30
sklekova, a kamoli nama, iscrpljenim. Onda smo prisiljavani da jedan drugog šamaramo.
Tu su metodu dugo vremena primjenjivali, ponižavajući nas.
Kad su vodili
na radove, najčešće su se na taj način iživljavali nad jadnim ljudima. Mada lično
nisam vođen na radove, ali sam zaključio na temelju niza razgovora s po znancima
koji su to doživjeli, šta se zapravo sve dešavalo. Pričali su mi ljudi da su ih
prisiljavali da, kako da se izrazim, "puše" spolni organ jedan
drugome, ma nema što im nije palo na pamet! Ipak, najviše su naređivanje da se
međusobno tuku, osobito po leđima. Sjećam se kad smo pokazivali predstavnicima
Crvenog križa tragove mučenja, leđa bi bila potpuno crna. Onda da ne govorim o
ucjenama, osobito kad smo počeli dobivati pakete. Između ostalog, u paketu se
nikad nisu mogle "zateći" cigarete.
Deformiranje
svijesti
Pričaju da je
bilo slučajeva, da su se neki logoraši ponašali "gore od četnika". Razumijemo,
u tim uvjetima u nekih se ljudi deformiraju svijesti, u prvi plan izbija gotovo
životinjski nagon da se preživi pod svaku cijenu... Vi mi, gospodine Kajane, kažete
da je do vas doprla jedna karakteristična priča o nekom imamu, koji se gotovo isticao
svojom neljudskošću. Zanima vas koliko u tome ima istine?
Bilo je takvih
slučajeva koji su upečatljivi prilozi najbrutalnije borbe za opstankom: rođeni
sin recimo optuži oca, ili bi mu prisvojio hranu, ode da podigne hranu na
njegov račun. Teško je o tome govoriti sada i teško je to razumjeti izvan
logora.
Što se tiče
tog primjera sa imamom, nisam svjedok, ali su mi pričali. Znam da je imamima
bila poslana tegla meda. Bilo je pet imama u logoru, oni su i prvi izašli.
Med koji
spominjete došao im je nastojanjem "Merhameta". Jedan od njih, po
mojim spoznajama, počeo je otkucavati muslimane, ljude iz svoga naroda. Svaki
onaj koji, nakon saslušanja, dobije mogućnost da može ići u kuhinju da dobije
dodatni komadić kruha više nego što drugi dobivaju, koji dobiju čaj, onda je
jasno za koje ih je zasluge dobio. Znam da je bio jedan vrlo bolestan čovjek, s
našeg područja, stariji čovjek, penziju je zaradio u Sloveniji, takvih je slučajeva
bilo iz stale...
Meni je bilo
omogućeno, bio sam ovlašten do desetak ljudi staviti na spisak da dodatno mogu
dobiti neki čaj... ali to je bilo kasnije, kad je već Crveni križ bio prisutan,
kad smo već naslućivali da bismo mogli preživjeti. Kad sam tom čovjeku osigurao
taj dodatni čaj, on je od imama zatražio tog meda, ali je najgrublje odbijen s
porukom da "namaže malo govana".
Bolesnik koji
je to doživio, ispričao mi je tu priču. Velim, mada nisam bio prisutan, a znajući
tog imama i njegovo ponašanje, vjerujem da se baš tako moglo i očekivati
odigrati. Ali, bilo je više primjera ljudskosti,
kada se logoraš trudio da pomogne svom prijatelju, dajući sve od sebe.
Kad bi se
ljudi vraćali s radova, ubrali bi po koju voćku, jabučicu ili šljivu, ili glavicu
luka, želeći je donijeti svom najbližem, da utoli glad i prebrodi još jedan dan
u logoru. Međutim, nekad bi policajac to "previdio", doveo bi ih do
kapije i predao drugom policajcu i jednostavno rekao: "Pretresi ih, nose
luka, brali su šljive..." Tada bi nastalo još jedno premlaćivanje!
Jesu Ii
gledali da nas sukobe sa uhićenim Hrvatima, pitaš? Jesu... Kad je palo Jajce,
bilo nam je najteže. Kad je Jajce palo, nama su pustili i dali tri noći da gori
svjetlo, koje do tada nismo imali!
Zanimljivo je
i ovo: četnici su upotrebljavali svoje pozdrave: Pomoz Bog junaci. pjevali
četničke pjesme itd., a samo nakon tri-četiri dana i među našim se okrenulo: počeli
su govoriti selam alejkum, merhaba, sabahhajruiah itd. Samo ponašanje četnika,
na neki način poticalo je da se zapitamo pa ko smo to mi, koji su naši
pozdravi, drugim riječima - četnici su djelovali da se i mi okrenemo svojim
zaboravljenim izvorima.
Dolaze
iz svijeta
Kad se u
svijetu doznalo za četničke logore, primjetno su se počeli mijenjati i postajati
nešto susretljiviji. Pred prve pritiske iz vana i najave posjeta, tražili su da
se sve očisti, sredi, naročito kuhinja. Osobitu su pažnju posvetili pripremama
logoraša. Recimo, pozovu nas na "edukacijski razgovor"... Prvi
kontakti su uslijedili nakon deset-petnaest dana. (o tome bi mogao ispričati
Adem Medić. On je rodom iz Sanice, živi u Sanskom Mostu, sad je predsjednik Udruženja
logoraša).
Došli su
predstavnici "Merhameta", Crvenog križa, Caritasa, predstavnici
civilne vlasti iz Banja Luke. Oni su se zapanjili kad su nas vidjeli, koliko
nas je i šta je od nas ostalo! Onda su oni tražili da se obavi razgovor sa
jedno deset logoraša iz sve tri štale.
Omer
Filipović
Ja sam ga
cijenio kao čovjeka, kao stručnjaka, kao profesora. On je imao osim izraženog
bošnjačkog ponosa koji tako rijetko zna krasiti naše ljude, i nešto što se nije
uvijek znalo prepoznati u kontekstu u kojem se dešavalo, nešto najbliže onom što
zovemo prkosom, inatom - koji je glasno izgovarao pa taman mu škodilo i bilo
prijetnja vlastitom život. Mnogi će to prikloniti onom pojmu koji se zove
hrabrost, ustrajna i promišljena nepopustljivost pred neprijateljem. Je Ii se
tragedija mogla izbjeći, je Ii Omer Filipović mogao danas biti živ - ili se sve
treba zaključiti sudbinskom odrednicom?
Vidite,
Muhameda, brata njegova, odmah su pretukli, i to nisu prestajali ni kasnije
raditi, ali Omera nisu dirali u prvo vrijeme.
Sjećam se
Muhameda u krvavoj košulji. To je bilo jedno jutro, prije nego što će ga zatvoriti
u samicu. Omer, obučen u tu košulju, jaknu, što Ii, kaže: "Vidite što su
od mene uradili."
Oko njega stoje
logoraši i četnici, samo se zgledaju što ovaj govori, znaju oni ko je on, znaju
njegove kvalitete, ali znaju da još nije diran. Svjesni smo da svi slušaju, oko
mene se okrenu Manjača, znam da je pokriven, kao i ja, kao i svaki nas iole
poznatiji čovjek, sa 4-5 dojavljivača vrbovanih između naših ljudi, koji im
dojavljuju svaku našu riješ i svaki nas pokret i svaki nas susret.
Tu je bio onaj Špaga,
Fadil. Bulatović Željko zvani Bula, pita ga: "Šta ćeš raditi kad izađeš iz
logora?"
Omer kaže:
"Bio bih zadovoljan da budem osuđen na pet godina, a potom idem na izbore.
Na plakatima će biti dvije fotografije: jedna iz civilstva i jedna iz logoraškog
života..."
Ja sam malo
zaostao, da vidim ko je - Špaga, Fadil, Bulatovlć i tri-četiri policajca,
kuhari, ostalo logoraši, a oni čekaju, nema mrdanja, čekaju. Kaže, potom, da će
napisati knjigu o logoru Manjači.
Bula ga pita:
"Šta ćeš ti biti?"
Rekao je:
"Pa zna se..."
Oko mene se sva
Manjača okrenula.
Poslije tih
riječi teško može preživjeti - pomislio sam. Uzdahnuo sam, okrenuo se i vratio.
Nisam ni pitao o čemu su dalje razgovarali. Te dvije-tri stavke su možda bile
presudne za Omera, to sam pričao i Merimi, njegovoj supruzi. (...)
BEHAR
JOURNAL, 1998., br. 25-26
Nema komentara:
Objavi komentar