Prof. dr. Ismet Dizdarević
Dr. Ismet Dizdarević: Segmenti psihologije umjetnosti
Art Rabic, Sarajevo, 2017.
Biti sretan, zahtjev je našega bića od trena kad smo se uspravili i počeli
hodati po zemlji na dvije noge. Taj diktat čovjekova jezgra prisutan je u
neprekinutom trajanju, od prvih čovjekovih staništa do dana današnjeg. Obznanjuje
se umjetničkim sublimacijama koje je ljudska ruka pridodavala svijetu realnosti
– ozbiljujući svoj unutrašnji svijet i pokazujući ga drugima kao svojevrsni
korektiv tvrdoj zbilji iz koje dolaze samo patnje i nesreće.
Naslovnica kapitalnog Dizdarevćeva djela
Tim prvotnjim senzacijama čovjekove umjetničke proizvodnje iz
prahistorijskog jutra u pećinama i njihovom psihološkom skeniranju, posvećena
je uvodna studija prof. dr. Ismeta Dizdarevića, obimnog rukopisa pod naslovom Segmenti psihologije umjetnosti. Rukopis
je, na blizu 350 stranica, podijeljen u dvije temeljne cjeline: u prvom dijelu
knjige autor razmatra ključna pitanja i ključne stavove teorijskih i
empirijskih istraživanja suodnosa psihologije i umjetnosti, utemeljenih u antičnoj
misli Platona, Sokrata i Aristotela, iz čije će kolijevke izniknuti i razviti
se i teorije umjetnosti i teorije psihologije.
Drugi dio obimnog rukopisa sastavljaju autorova
razmatranja o likovnim i jezičnim
umjetninama, pjesničkim zbirkama, ali i o jednoj historijskoj monografijiji.
Posvetio je značajnu pozornost i kreativnom potencijalu djece, koja se „rađaju
pravim umjetnicima“, ali u kasnijem dobu taj se potencijal gubi „razvlačenjem
pameti“ na putevima u potrazi za ostvarenjem svoga mjesta u svijetu „na kojem će
biti sretni“.
Zašto se psihologija kao znanost bavi proučavanjem
umjetnosti, ako se pitanjima umjetnosti bave („licencirane“!) teorije proizašle
iz nje same, iz estetite, iz Aristotelova mimesisa
– i pretendira da bude cjelovita i neporeciva?
Psihologija u likovnosti, glazbi, igri i umjetninama riječi, ali i u
osobama autora, pronalazi složene psihološke prostore svog istraživanja čovjekove
prirode. Budući da su homo ludens i mimesis središnji termini bića
umjetnosti, psihologija ima puno razloga da, kao što to imaju i filozofija i
sociologija, ponirati u čovjekovu „jamu bića“ i na taj način obogaćivati
antopološu vizuru čovjekova bivstvovanja na ovom svijetu.
Što, zapravo, propituju i „mjere“ istraživanja psihologija
kad podvrgavaju umjetnine pod lupu svojih znanstvenih sitnozora? Dizdarevićevi
tekstovi nas uvjeravaju svojom fundiranom preglednošću ključnih psiholoških
istraživanja, da su pristupi umjetnosti ove vrste, „i u ranjim i u sadašnjim vremenima“,
nastojali spoznati koji su to „izvori ljudskih kreativnih potencijala i, posebno, crte ličnosti umjetnika od kojih
uveliko zavisi uspjeh u umjetničkom stvaralaštvu“. Ukratko, uz pomoć vlastite
metodologije teže otkriti one skrivene a
odgovorne dimenzije čovjekove
unutrašnjosti „odgovorne“ za umjetničku proizvodnju i koji su to „psihološki
mehanizmi... prisutni u procesima stvaranja kao i da se uvidi koliko i kako umjetnost utiče na um i emocije čovjeka“. U
svakom
slučaju,
psihološka proučavanja,
npr. književnosti, ne obavljaju se da budu zamjenom ili da supstituiraju
estetsku, književnu kritiku, koja je jedino mjerodavna analizirati njezinu
umjetničku
i leksičku
konstituciju.
Međutim, otkrivalačke dimenzije čovjekove osobnosti
koje figuriraju kao likovi u znamenitim književnim djelima (u Shakespearea
recimo, ili u romanima Dostojevskog), do kojih su došli psiholozi, posebice Freud
i Jung, psihoanalitičari,
nisu samo izazovna po svojoj upečatljivoj svježini i znanstvenoj
situiranosti, nego se (ti slojevi tumačenja) široko rasprostiru, djeluju i
plodotvorno pripomažu razumjevanju drugih prostora ljudskih interesa, kakvi su
npr. Freudove, odnosno Jungove teorije o strukturi našeg jezgra, libida, tumačenja sna, simbola i
arhetipova, između ostalog.
Ako je umjetnost za psihologiju, po terminu dr. Dizdarevića, „primjenjena psihologija“ po kojem propituje
kako umjetnine djeluju na um i psihu, moguće je postaviti i pitanje u obrnutom
smjeru: jesu li djela vrhunskih autora (npr. Dostojevskog ili Kafke, čije
naslove navodi Dizdarević – Proces,
Preobražaj, Zamak i Seoski ljekar)
– psihologiji kao znanosti –
„primjenjena književnost“ ili „romansirana psihologija“? Mada tako sročen iskaz
ne zvuči osobito dopadljivo, u njemu je ipak sadržana istina. Psihologija i
umjetnost su jedno drugom ogledala istih lica njihovih dvojnih priroda.
Po snazi utjecaja na
promicanje istraživanja u jeziku, osobito je značajna Lacanova strukturalna
psihoanaliza, koja ne samo da „oživljava Freudova klasična učenja“, nego se približava
i utječe
na oblikovanje de
Saussureove strukturalne lingvistike.
Svaki redak i svako poglavlje u Dizdarevićevoj knjizi
majstorski konfiguriaju zadani prostor svojevrsne historije psihologije, a
posebice segmenata psiholoških studija slikarsta i književnosti (o kojima je u
knjizi najviše primjere). Taj ssnažni interes psihologije za umjetnička djela,
unutar pojedinih psiholoških škola, nužno je vodio oblikovanju psihologije umjetnosti, jednog
autonomnog, specifičnog ogranka koji će
razviti svoju vlastitu metodologiju i definirati prostor svoga
istraživanja, koji
podrazumijevaju “ispitivanje (1) bitnih
karakterstika stvaralaca, zatim (2) sam čin stvaranja , (3) karakteristike objekta – umetničkog dela i
zatim (4) doživljavanje umetničkog dela
od strane “potrošača”, te konačno (5) i relevantne karakteristike publike.”
U poglavlju Doživljaj slike i teksta, dr. Dizdarević
okuplja autorske tekstove, kojima je reagirao na izložbe slikara Đure Lubarde,
Džeke Hodžića, fra Perice Vidića, Alice Jakirovića, Salke Peze, amaterskog
slikarstva liječnice Alme Jakić-Dizdarević, te osvrta na ilustracije u knjigama
Jusufa Omerike i arhitekta Hajrudina Zagore.
Poseban skup tekstova
predstavlja njegovo zanimanje za dječju kreativnost, te ispisivanje minijatrne
kronologije dječjih likovnih susreta u Sarajevu.
Tim tekstovima dr. Dizdarević
bilježi osobna propitivanja psiholoških procedura koja oblikuju estetske
senzacije u vlastitom biću, objavljujući ih u listovima i časopisima široj
javnosti.
Umjesto zaključka, citirat ću samog
autora: „Spoznao sam ne samo ljepotu
likovnog oblikovanja objekata, već
sam i neposredno doživio draž i
vrijednost ishoda umjetnikovog stvarenja i intimno osjećao da nisam “pasivni recepcioner likovnog
ostvarenja, već aktivni sudionik.” Dublje sam , zapravo, shvatio ono što je
naučno utvrđeno da umjetničko djelo jeste
ishod stvaralačkog procesa , ishod strpljivog, predanog i nadahnutog rada
umjetnika, ali to ne znači da se može samo na osnovu njegovog sadržaja i forme
govoriti o vrijednosti toga djela. Doživljaj umjetničkog djela je složen psihološki mehanizam, ustvari to je aktivni mentalni proces, u kome
se, u svjesnim i nesvjesnim slojevima mozga subjekta, odvija
specifični proces, proces stvaranja.“
Ovo izuzetno vrijedno djelo prof. dr. Ismeta
Dizdarevića, utemeljitelja psihologije kao znanosti i kao studujskog predmeta
na Filozofskom fakultetu u Sarajevu, preporučujem punoj pozornosti naše stručne i
kulturne javnosti.
Nema komentara:
Objavi komentar